Hlavním konkurentem je třeba Škoda Elroq. Číňani nabízí za nízkou cenu nesrovnatelnou výbavu a slušnou kvalitu.
Ať chceme nebo ne, čínské automobilky postupně obsadí náš trh. A podle mého názoru to bude salámovou metodou. Tedy ne tak, že by proběhlo nějaké násilné převzetí. Samotné evropské značky se stanou (ne)dobrovolně součástí čínských koncernů. Tou závorkou chci naznačit, že některé to udělají skutečně dobrovolně, pod vidinou vlastního rozvoje. Jiné proto, že jim nic jiného nezbyde. A Evropská unie si může dělat, co chce, a stanovovat cla až do nebe. Příkladem je podle mého názoru čínská automobilka Leapmotor. Ta je připravena razantně vstoupit na evropský trh s novým SUV, které má potenciál skutečně otřást pozicí zavedených konkurentů.
Je to nevyhnutelné, čínské automobilky na náš trh proniknou
Model Leapmotor C11 má být nabízen jak v čistě elektrické, tak i hybridní variantě. Láká na dostupnou cenu a na špičkovou výbavu. Výbava zahrnuje řadu prvků, za něž si evropští výrobci často nechávají tučně připlatit. Nemohu teď nevzpomenout třeba na BMW a jeho předplatné za výbavu, která už v autě je. No nic. Leapmotor se podle všeho nesnaží konkurovat na úkor kvality, ale spíše rozumnou cenovou strategií a technologickou vybaveností. To ho staví do přímého střetu s populárními modely značek jako Škoda, Hyundai nebo Volkswagen. A zase, u Číňanů mluvíme o expanzi, u VW se skloňuje zavírání továren.
Jedním z klíčových faktorů, proč by Leapmotor C11 mohl na evropském trhu uspět, je jeho nekompromisně nastavená cenová politika. V Číně se základní verze tohoto SUV prodává za cenu kolem 200 000 čínských jüanů, to v přepočtu odpovídá přibližně 650 000 Kč. Když tuto cenu porovnám s obdobně vybavenými evropskými modely, je jasné, že Leapmotor nabízí za méně peněz více muziky. Je samozřejmě otázkou, jaká bude finální cena v Evropě.
Cena bude ovlivněna dovozními náklady. Nicméně pokud automobilka zvládne udržet cenovou hladinu na přijatelné úrovni, může to být klíčový faktor, který přesvědčí mnoho evropských zákazníků, aby sáhli po nové značce. Bez ohledu na původ. I na to si za čas zvykneme, tak jako na telefony, hračky či oděvy vyrobené v Číně. Leapmotor C11 se může pochlubit prostorným interiérem a kvalitními materiály.
Lepší cena, kvalita i výbava. To evropská konkurence neumí
To je u nového hráče příjemné překvapení. Interiér je vybaven špičkovými technologiemi, včetně velkého dotykového displeje, digitálního přístrojového štítu a množství asistenčních systémů. Je zde adaptivní tempomat, systém varování před kolizí, asistenty pro jízdu v pruzích a mnoho dalších. Obecně tyto technologie najdeme spíše u prémiových modelů zavedených značek než u těch levných. To dává Leapmotoru konkurenční výhodu.
Pohonné jednotky? Elektrická verze disponuje baterií s kapacitou 90 kWh. Umožňuje dojezd až 550 kilometrů na jedno nabití podle čínského standardu CLTC. Na evropském trhu bude pravděpodobně použita norma WLTP, což by mohlo znamenat mírné snížení teoretického dojezdu. Solidní dynamické vlastnosti nabízí díky výkonu přesahujícímu 300 kW, ten umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund. Hybridní verze pak díky kombinaci benzínového a elektrického pohonu poskytuje lepší flexibilitu dojezdu na delší trasy.
Když to nejde dveřmi, vrátí se Číňani oknem. A vědí, proč to dělají
Dodám ještě, že aktuálně rezonuje médii zpráva o zrušení výroby dalšího modelu. Ten, s označením B10, měl být vyráběn v Polsku. V rámci spolupráce Leapmotoru a koncernu Stellantis. Čínský výrobce ale nedávno oznámil, že tam ruší plán na výrobu. Důvodem je podpora celní politiky EU ze strany Polska. Spolupráci to prý nijak nenaruší a je zvažována výroba jinde v Evropě, spekuluje se o Německu. Tím chci potvrdit to, co jsem řekl v úvodu. Čínský moloch se nevzdá a do Evropy se tak jako tak dostane, uvidíte.