Hledal se řidič FlixBusu z videa: V plné rychlosti mířil na osobák v protisměru. Šlo zabránit tragédii 20 obětí?

Řidič autobusu by měl být v každém okamžiku profesionál. To bohužel neplatí, a proto se stávají kruté a smutné tragédie.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Když člověk namísto do auta sedne do autobusu, odevzdává svůj život do rukou profesionálního řidiče. Alespoň si to myslí. Tak nějak to přepokládá. Problém je, že ne vždycky se profesionální řidič chová skutečně jako profesionál. Já osobně autobusy moc nejezdím. Když už, tak po Praze autobusem Pražské integrované dopravy. A ano, i tady jsou mezi řidiči autobusů obrovské rozdíly.

Jezdit po Praze v autobusech MHD je někdy boj o život

Někteří jezdí, jak když dopravní prostředek ukradli. Jako kdyby nemělo být žádné zítra. Řidiči autobusů přitom mají mimořádnou zodpovědnost za bezpečnost desítek cestujících. To klade vysoké nároky na jejich schopnosti a rozhodování. Řidičem autobusu nemůže být každý. Je zapotřebí řidičský průkaz na autobus, jsou tady další podmínky a povinnosti. Když už jsem to zmínil, jak moc je těžké stát se řidičem autobusu?

iZdroj fotografie: František Bodlák / Creative Commons / CC-BY-SA

Není to jen o získání správného řidičského průkazu, ale také o zvládnutí náročného procesu přípravy, který zahrnuje školení, testy a splnění specifických podmínek. Jak to funguje v Čechách? Prvním krokem je získání řidičského oprávnění skupiny D, které umožňuje řídit vozidla s více než osmi místy k sezení. K tomu ale musíte už mít řidičský průkaz skupiny B. A také splňovat minimální věkovou hranici, která je u skupiny D daná na 24 let.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Výjimkou jsou řidiči zapojení do profesního vzdělávání, kde může být věk snížen na 21 let. Po úspěšném složení zkoušky získá žadatel oprávnění skupiny D. Tím ale cesta nekončí. Pokud chce autobus řídit jako profesionál, je nezbytné získat také profesní průkaz řidiče. To zahrnuje rozšířený výcvik a školení. Plus absolvování povinných školení každých pět let. Jeden by tak řekl, že řidiči autobusu jsou skuteční profesionálové a že není třeba mít při jízdě autobusem obavy. Bohužel to tak ale není. Nechci vzpomínat na největší tragédii v dějinách naší země.

Největší tragédie autobusu u nás? Smutná bilance 20 obětí

Na to, jak u Nažidel havaroval autobus s dětmi, které jely z lyžařského zájezdu. Při nehodě a na následky nehody zemřelo tehdy 20 lidí. Autobus řídil najatý brigádník, který pracoval jako taxikář a už v minulosti měl škraloup za řízení pod vlivem. Pachatel byl odsouzen na osm let za mřížemi, ven vyšel po šesti letech na podmínečné propuštění.

iZdroj fotografie: Martin Strachoň / Creative Commons / CC-BY-SA

Je ten řidič normální?

Zmíním video, které kolovalo před časem po sociálních sítích. Šlo o manévr polského autobusu, který mohl skončit také tragicky. Podle svědků tohoto incidentu se autobus dostal do situace, kdy riziko čelní srážky bylo de facto reálné. Manévr byl zaznamenán palubní kamerou jiného řidiče.

Nahrávka detailně ukázala, jak autobus ve vysoké rychlosti přejíždí do protisměru, kde jen těsně míjí protijedoucí vozidla. Nešlo ani o vteřiny, ale o desetiny. Podle informací připojených k záznamu byla nahrávka pořízena 7. října 2024 kolem 9:00 na zemské silnici č. 984 mezi Mielcem a Tarnówem. Na videu je vidět, jak jede autobus čelně v protisměru proti autu, kde je nahrávající kamera. Co se stalo? Můžu jen odhadovat. Ale řekl bych, že s největší pravděpodobností řidič špatně odhadl možnost předjížděného kamionu i rychlost auta s kamerou.

Chybělo málo k tragédii. Té zabránil bržděním řidič auta s kamerou

V jednu chvíli si zjevně uvědomil, že nebude schopen manévr bezpečně dokončit. Aspoň že nezazmatkoval a rozsvítil dálková světla, aby varoval řidiče jedoucího v protisměru. Ze záznamu se dá usoudit, že ten s autem výrazně zpomalil. Naštěstí. Po chvíli je vidět, jak se autobus nebezpečně blízko k autu s kamerou vrací do pravého pruhu silnice. Celá akce nakonec skončila šťastně. Zcela jiný konec, s tragickou dohrou, byl ale velmi blízko. V popisku u videa se píše: „Možná se Flixbus bude zajímat o to, co dělají jeho zaměstnanci?“ Některá polská média kauzu přebrala s titulky: „Hledá se řidič Flixbusu“.

Autobus této firmy byl právě hlavním aktérem celého incidentu. Věc asi rychle nabrala na obrátkách, záležitost nemohla uniknout vedení firmy. V komentářích pod videem se k události vyjádřil Michał Leman, zástupce Flixbusu pro východní Evropu, což zahrnuje mimo Polsko také Českou republiku, Litvu, Maďarsko a Finsko. Jak bylo oznámeno, tak společnost identifikovala řidiče a oznámila, že bude následovat jediné možné řešení, a to ukončení spolupráce s řidičem. V pořádku. Důležité ale je, že se nikomu nic nestalo. Jen je smutné, že se tomu, aby za volant autobusu usedl někdo nekompletní, nedá předejít.

Lze nějak tragédiím autobusů zabránit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články