Novela zákona se projeví a dotkne těch, kteří řeší parkování. Bude povinné počítat s elektromobily, a to i když je nechcete.
Politická témata obvykle neřeším. Třeba jsem se nevyjadřoval k tomu, jak (ne)byla zvládnuta digitalizace v souvislosti se stavebním zákonem. Pirát Bartoš o tom ví své. Ale jak říkám, politiku obvykle ve svých článcích neřeším. Ne pokud se netýká automobilů či dopravy. Což je právě ale následující téma. Jde o parkování. Debata kolem parkovacích míst je v České republice asi nikdy nekončícím námětem k diskuzím. S příchodem nové legislativy, konkrétně novely stavebního zákona, se situace může výrazně proměnit.
Parkovací místa jsou nad zlato. Zejména pokud bydlíte v centru
Podle novinky se výrazně mění požadavky na minimální počet parkovacích míst, které je nutné zajistit při výstavbě nových bytových domů a jiných objektů. Dosud platilo pravidlo, že na určitý počet bytových jednotek musí být k dispozici předepsaný počet parkovacích stání. To bylo často limitující, především v hustě zastavěných oblastech. Novela přináší větší flexibilitu. Ta umožní lépe přizpůsobit kapacitu parkovišť konkrétním potřebám lokality. Na první pohled to zní jako dobrá zpráva – méně regulace, více svobody. Ale já si říkám, opravdu je to tak?
Otázkou podle mě je, jestli vše povede ke zlepšení situace s parkováním, nebo naopak k jejímu zhoršení. Nová vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu, upřesňuje technické požadavky na výstavbu. Vše se uplatní jak na novou výstavbu, tak také na změny a údržbu již existujících staveb. V rámci tříletého přechodného období si stavebníci budou moci vybrat, zda budou postupovat podle nové či staré úpravy. Nejsem stavař, nejsem developer, nejsem architekt, dalo by se říct, že tohle mě nemusí zajímat. Řeším ale jako člověk z automobilové branže dopady.
Asi největší změnou je výrazné usnadnění výpočtu potřebných parkovacích stání. Jestli to chápu správně, doposud se to řešilo množstvím koeficientů podle velikosti obce, velikosti a počtu bytů a dalších. Nebylo možné například zohlednit, že v centru větších měst není možné systém aplikovat. Centrum Prahy nenafouknete. A mnohdy ani není zvyšování počtu parkovacích míst potřebné. Nově budou stavby určené k bydlení muset mít na každých 120 m2 užitné obytné plochy pouze jedno parkovací stání.
Zaparkovat bude možné i 300 metrů daleko, to je novinka
Myslím, že platilo, že byty od 100 m2 musí mít dvě parkovací místa. V budoucnu tak pro čtyři garsonky o 30 m2 postačí například jediné parkovací stání. A je tady ještě jeden detail, a to že místa mohou být ve vzdálenosti až 300 metrů od stavby. Co to znamená pro zájemce o bydlení? Že s bytem nedostanou „automaticky“ parkování. A že parkování bude klidně v poměrně velké vzdálenosti, ne přímo u domu.
Jak to myslím? Tak, že 300 m je zanedbatelné pro mladého a zdravého člověka, ale starší člověk s nákupem či zavazadly už se 300 m docela projde. V pejorativním smyslu slova. V komentářích pod článkem je prosím prostor pro vyjádření odborníků z oboru stavebnictví, je to tak, jak píšu? Pokud máte jiný výklad, jistě se hodí nám všem. A mám tady další novinku. Týká se povinnosti vlastníka stavby a zařízení vybudovat dobíjecí místa. Je to tak. Na jedné straně tady máme zjevná fakta, že elektrická auta jsou příčinou krachu velkých automobilek.
Máte parkoviště? Pak máte povinnost vybudovat nabíječku
Nebo minimálně velkým problémem. A z druhé strany je tu tlak na vytváření povinných dobíjecích stanic. Od 1. ledna 2025 vstupuje v platnost nová povinnost pro vlastníky staveb a zařízení podle § 167 nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb. Co to znamená? Je to povinnost pro všechny, kdo vlastní parkoviště s dvaceti a více parkovacími místy. V kontextu s tímto zákonem budou vlastníci muset zajistit, aby byla na těchto parkovištích umístěna minimálně jedna dobíjecí stanice pro elektrická auta.
A máte to. Chápu to tak, že i areál, kde bude několik dílčích parkovacích ploch s několika místy, naplní povinnost, pokud jejich součet bude dvacet. Vysvětlení ministerstva pro místní rozvoj je, že cílem tohoto ustanovení je podpora rozvoje infrastruktury pro elektromobilitu. A ta je, kvůli EU, nutná pro plnění cílů snižování emisí a přechodu na udržitelné formy dopravy. Nebude to legrace, nedodržení povinnosti může být klasifikováno jako přestupek. A ano, jestli se ptáte na pokutu, je tady. Kdo pochybí, může zaplatit až 400 000 Kč. Tak co na to říkáte?