Snadný krok zdvojnásobí životnost pneumatik: Řidiči ho zvládnou raz dva, ověřeno majitelem pneuservisu

Jak ušetřit nemalé peníze, a přitom jezdit bezpečně? Stačí dodržovat pár jednoduchých triků a rad, jde o značné částky.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
                   

Kdo šetří, má za čtyři. Pokus o nadsázku, nejde o nic jiného, než že jsem známé rčení rozšířil na čtyři. Ve smyslu čtyř pneumatik. Chtěl bych vysvětlit, co dělat, aby člověk, tedy řidič, prodloužil životnost pneumatik. Ano, jde to a naopak, ten, kdo se o pneumatiky nestará, jejich životnost zkracuje. Prodlužování životnosti pneumatik je jistě téma, které zajímá každého řidiče. Tedy minimálně každého, jenž řeší peníze. Těch pár lidí, co žije v nadbytku, tohle asi číst nebude. Pneumatiky nejsou levná záležitost, a pokud je lze používat déle, šetříme tím peníze i životní prostředí. Níže uvedené informace jsme diskutovali a ověřovali s majitelem pneuservisu v Praze.

Triky, jak prodloužit životnost pneumatik, pomohou ušetřit

Jak ale správně o pneumatiky pečovat, aby vydržely co nejdéle? Existuje několik jednoduchých triků a pravidel, které – pokud je budete dodržovat – mohou životnost pneumatik klidně i zdvojnásobit. Skutečně. Je tady ale jedna nepřekonatelná věc, tu zmíním na konci. Prvním krokem k prodloužení životnosti je kontrola tlaku v pneumatikách. Správný tlak je klíčový nejen pro bezpečnost, ale i pro rovnoměrné opotřebení. Pokud je tlak nižší, než doporučuje výrobce, pneumatika se bude opotřebovávat více na okrajích.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Přirovnal bych to k tomu, že se muchlá a mačká pod sebe. A ničí se. Naopak při příliš vysokém natlakování se rychleji sjíždí střed běhounu. Je to logické a zřejmé, střed je vypuklý a ojíždí se, okraje ne. Kontrolovat tlak se doporučuje alespoň jednou za měsíc a také před delšími cestami. Při větším zatížení auta, například během dovolené, je nutné tlak přizpůsobit hmotnosti nákladu. To znamená, že pokud naložíte své kombi či SUV až po střechu, měli byste dofouknout pneumatiky. Dalším důležitým faktorem je správná geometrie kol.

Automechanik objasnil, zda je při přezutí pneumatik pokaždé nutné vyvážení

Pokud je geometrie špatně nastavena, může dojít k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik. Tedy, ne že může, ale téměř s jistotou k tomu dojde. Typickým příznakem bývá, že se pneumatika sjíždí více na jedné straně. Mimochodem, špatná geometrie ovlivňuje i řízení vozu. To je další důvod, proč ji pravidelně kontrolovat. Ale přiznávám, je to na jiné téma. Neméně důležité je i odlišné zatěžování pneumatik na nápravách. Jednoduchý trik spočívá v prohození předních a zadních pneumatik. Proč? Protože přední náprava bývá obvykle více zatěžována.

Měnit pneumatiky na nápravách je jednoduché a efektivní

Zejména u vozů s pohonem předních kol. Výměny zajistí rovnoměrné opotřebení, a tím prodlouží životnost celé sady. Ideální je změnu provádět zhruba každých 10 000 až 15 000 kilometrů. Znovu tedy akcent na to, jak moc je auto naložené, ale v jiném kontextu. Jde i o samotný styl jízdy. Agresivní akcelerace, prudké brzdění a ostré zatáčení mohou výrazně zkrátit životnost pneumatik. Čekali jste něco jiného? Určitě ne.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Plynulá jízda, správné dávkování plynu a brzdění nejen snižují opotřebení pneumatik, ale také šetří palivo. Navíc se jedná o ekologičtější přístup, i na ten je třeba brát zřetel. Když auto nejezdí, šetří tím řidič pneumatiky? Ne, nešetří. Je to jeden z paradoxů. Pneumatiky se ničí, ať už je auto v provozu, nebo ne. Pokud auto dlouho stojí na jednom místě, může dojít k tzv. plošné deformaci pneumatik. To je problém zejména u aut, která jsou používaná sezónně. Typické to je například u karavanů nebo veteránů. Nebo u sportovních aut či kabrioletů.

Tak jako tak, čas nelze zastavit, triky nefungují do nekonečna

Řešením může být použití podložek nebo zvedání vozu, aby nebyl tlak koncentrován na jedno místo. Anebo to, že jednou za čas řidič autem o kousek popojede. A pneumatiky pootočí. Další kapitolou je správné skladování sezónních pneumatik. Pokud přezouváte na letní a zimní pneumatiky, je důležité je skladovat v suchu, chladu a mimo dosah přímého slunečního záření. Ideální je poloha nastojato, pravidelné otáčení a použití speciálních stojanů nebo pytlů na pneumatiky.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Shrnuto a podtrženo, prodloužit životnost pneumatik není až tak složité. Vyžaduje to péči a pravidelnost. Nicméně to, co jsem zmínil na začátku. Je tady jedna věc. Tak jako tak pneumatiky po určitém čase začnou ztrácet své vlastnosti. Směs jako taková začne degradovat a po několika letech, obvykle maximálně po sedmi, jsou pneumatiky tak jako tak zralé na výměnu. A co vy, kontrolujete tlak nebo měníte pravidelně pneumatiky?

Jak se staráte o pneumatiky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články