Najel jsem 1 100 km s nejprodávanějším SUV České republiky. Můj názor? Připravte mi rakev, už se nevrátím

Škodovka se v posledních letech doslova překonává a produkuje jeden praktický šlágr za druhým. Ovšem svým nejmenším členem ze segmentu SUV mi doslova vyrazila dech.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
i Zdroj fotografie: Jiří Louthan
Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
                   

Pokud bych si chtěl pořídit SUV a netrápil by mě jeho menší zavazadlový prostor, pak by moje volba byla naprosto jasná. Ano, byla by to právě Škoda Kamiq, která mi v testu předvedla až fascinující souhru svých pozitivních vlastností, a tomuto malému SUV, nebo chcete-li crossoveru, se také velmi těžko hledají jakékoli nedostatky. Ono jich tedy přátelé ani mnoho nemá, tedy rozhodně ne ve své kategorii malých SUVéček. Ovšem na to, že je to nejmenší SUV Škodovky, disponuje škoda Kamiq až neuvěřitelně prostornou kabinou. Tohle auto je snad nafukovací…

Škoda Kamiq se vyrábí od roku 2019 a svým malým formátem městského crossoveru rozšířila dosud dvojčlennou rodinu SUV z dílny Škoda v rámci řekněme klasických motorů. Pro hrubou představu jeho větší sourozenec Škoda Karoq je na délku větší o 14 cm a Kodiaq dokonce o 45 cm. Nicméně je vidět, že Kamiq byla opět trefa do černého. Jeho prodeje rostou, čemuž se ani nedivím. Je totiž navzdory svým malým vnějším rozměrům v jádru velice praktický a jízdně dokonce více než přívětivý. Ale proč patří mezi nejprodávanější SUV v Česku?

Krasavec, který si zaslouží nejvyšší výkon

A tak jsem měl v rámci testování konečně po dlouhé době pocit, že se mi dostal do rukou vůz, který mi výborně slouží, ničím mě neirituje, navíc se mi líbí, a dokonce mě i baví ho řídit na denní bázi. A tomu říkám značka ideál. Ovšem velký podíl na tom má i moje volba motorizace v podobě nejsilnějšího čtyřválcového benzínového agregátu 1.5 TSi s výkonem 110 kW. Pokud by se jednalo naopak o nejslabší, leč aktuálně nejžádanější tříválcový model, patrně bych takovou radost z jízdy v Kamiqu neměl. To spíše z jeho výrazně nižší ceny.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Každopádně exteriérová vizualita Kamiqa mě nadchla na první dobrou, za což může i výbavová řada Monte Carlo. V rámci ní je vůz osazený sportovními prvky, a navíc barevně dominuje kombinací červená/černá. Krásné LED světlomety, tvarování víka motoru, sportovní nárazník s „lízátkem“, rozšíření prahů, dlouhá prolisová linie přes celý bok i výborný tvar zádi s moc pěknými dělenými světlomety a výrazným nárazníkem v černé – to vše tady dohromady skvěle hraje. Vůz působí příjemně moderně, tak nějak opravdově sportovně a ani mě nepřekvapilo, že se za ním sem tam někdo z kolemjdoucích otočí. Ta červená barva vozu nejen sluší, ale doslova si i na dálku říká o pozornost. Dokonce i volba 17palcových kol s aerodynamicky koncipovanými disky byla mimořádně zdařilá.

Prostor vzadu může konkurence jen závidět

Tenhle Kamiq je mimořádný krasavec, a to dokonce i v interiéru, který se podařilo koncipovat s velmi zdařilým důrazem na, abych tak řekl, sportovní notu, ve které se celé vozidlo nese. Sedačky jsou sice čalouněné, ale mají výrazné prošívání a nechybí mi jak červené, tak rádoby karbonové dekory. Přední sedadla mají celkem kvalitní boční vedení, sportovně řešený integrovaný záhlavník a sedím v nich jako ulitý. Přitom jsou ale komfortní na dlouhé jízdy, což je prima. Stejně tak přístrojová deska nese prvky dynamického charakteru a tvarově i zpracováním je mimořádně zdařilá.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Ve voze nacházím i sem tam nějaký ten lacinější plast (např. na dveřích), ale z celkového pohledu se v interiéru cítím vážně dobře. A to i z pohledu prostoru, který je vpředu hodně dobrý a vzadu dokonce vynikající. No ano, vůbec mi to hlava nebrala, ale když jsem usedl na místo za řidiče, byl jsem u vytržení z toho, že mám před koleny snad 15 cm a nad hlavou dalších deset. Páni, a to už jsem seděl v mnoha velkých SUV, kde nebylo ani 30 % takového místa. Je to vlastně paradox, ale malý Kamiq se perfektně hodí i pro nadmíru vysoké řidiče a pasažéry.    

Praktický a intuitivní na všech frontách

Kamiq je jako správná škodovka praktický z pohledu řady objemnějších odkládacích ploch i dostupnosti a řešení ovladačů. A to včetně ovládacího panelu klimatizace – tady ovšem s jednou výjimkou, která mě zaskočila. Na panelu ovládám tlačítkově a otočnými ovladači volbu teploty v rámci dvou zón, intenzitu vyhřívání předních sedadel atd., ale není tu ovladač pro intenzitu foukání teplého či studeného vzduchu. Pro dané nastavení je třeba stisknut tlačítko Menu, aby se mi otevřelo okno na displeji, kde „foukání“ konečně mohu dotykově obsluhovat. Jaká zbytečnost, že? Ale tak, je to drobnost.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Jinak mě ve voze baví kastlíčky na zadních sedačkách s pohodlně přístupnými ISOfix oky a dále ISOfix oka dokonce na předním sedadle spolujezdce. S tím jsem se snad ještě u žádného jiného vozu ani nesetkal. V rámci víčka nádrže nechybí škrabka na led a i v zavazadelníku jsem s řadou jeho výbavových detailů spokojený (fixovací oka, síť, závěsné háčky, další síťka na drobnosti, jako je náhradní oblečení, pod horním deklíkem atd.).

Kéž by byl zavazadelník objemnější

A když mluvíme o zavazadelníku, jeho objem je 400 litrů, což není při formátu našeho crossoveru ani moc, ani málo. Přístupnost kufru je moc pěkná a elektronické otvírání a zavírání pátých dveří šlape jako hodinky. Věřím, že z pohledu právě těch 400 litrů objemu pro zavazadla může být Kamiq sám o sobě pro některé zákazníky limitující. Ovšem objem pro řekněme batohy a kufry se dá pořád řešit – například střešním boxem, který má dnes doma už kdekdo.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Ve voze musím pochválit kvalitu infotainmentu (rychlost spuštění, reakce na povely, kvalita grafiky i přehlednost systému) i jízdních asistentů, kteří jsou přesní, reagují promptně a fungují vysloveně aktivně. Tzn. vůz vás vrací do jízdních pruhů a zastaví před případnou překážkou bez ohledu na vaši momentální nepozornost. Také reflektování rychlostních omezení je spolehlivé. Líbí se mi, že v interiéru jednotlivé partie nevržou, ale zase co se týče odhlučnění kabiny, tak tady už mám výhrady. A to především v rámci aerodynamického hluku ve vyšších rychlostech.

Za volantem veliké nadšení

A jak se chová toto baby SUV za jízdy? Je mi líto, ale pokud čekáte negativní kritiku, budete vážně zklamaní. Podvozek auta (v našem případně adaptivní) je velmi komfortní a menší díry na vozovce ho vůbec netrápí. Vůz výborně drží stopu, a to i v zatáčkách, navzdory skutečnosti, že se jedná o předokolku. Řízení je sympaticky přesné, volant citlivý, a to skutečně velmi slušně. Brzdy mají bezpečně rychlý nástup a oceňuji dokonce i sportovně lehce tužší brzdový pedál. Žádných výrazných náklonů karosérie se není třeba obávat, což mě příjemně zaskočilo.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Motor je moc pěkně živý, agilní, a jak je vidět, tak s váhou vozu nemá ani ten nejmenší problém. Dokonce se mi líbí i jeho kultivovaný zvuk, navzdory tomu, že se jedná pouze o oturbený čtyřválec. Zrychlení dosahuje tato 1,5 TSi z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a je to jeden z faktorů, který posouvá náš crossover do segmentu zábavnějších vozidel, která mě baví řídit.

Smysluplný sportovní režim

Alfou i omegou je v tomto případě samozřejmě klíčový sportovní režim, jenž posílá motor více do otáček a kde se eliminuje počáteční turbodíra na úplné minimum. V daný moment také vnímám lehčí ztuhnutí podvozku i volantu, ovšem v nijak dramatických intencích. Řadit mohu pádly pod volantem (jsou samozřejmě malá a plastová, byť s rychlou odezvou), ale častěji jsem přenechával změnu rychlostních stupňů na automatické 7stupňové převodovce, která pracovala čistě a k mojí úplné spokojnosti přesně i ve vyhrocených momentech, jako například při předjíždění.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan

Při cestování s Kamiqem vnímám takovou přirozenou lehkost i sebevědomost vozu v jednom. Vše mám pěkně pod kontrolou i při vysloveně dynamické jízdě, kdy mi jde naproti i kvalitní výhled z vozu do všech stran bez relevantních mrtvých úhlů. Snad jen směrem dozadu můžeme výhled pokládat za slabší. Ale tady nám jde zase naproti dobře zpracovaný parkovací asistent s kamerou a možností volit si různé úhly pohledu. Kdyby bylo zobrazení kamery ještě o level čistší, byl bych s parkovacím systémem spokojený na maximum.

Dvojitý recept na nízkou spotřebu

Takže super externí vizualita, moc pěkný a komfortní interiér, celkem solidní nálož objemu zavazadelníku, výborné jízdní vlastnosti, ovladatelnost i bezpečnost… ale co nákladová stránka, ptáte se? Ano, to je důležitá otázka. A to si samozřejmě uvědomuje vedení Škodovky spolu s konstruktéry. A také vyšli v případě Kamiqu nízké spotřebě naproti.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Jak? Jednoduše. Jednak přinesli v rámci automatické převodovky režim úsporného plachtění (automatická převodovka v určitý moment sama zařadí při poklidné jízdě z kopce či po rovině neutrál), a navíc vozidlo ve chvílích, kdy sundáte nohu z plynu, vypíná dva válce ze čtyř, o čemž vás dokonce informuje v rámci přístrojového štítu. Ani jedna z těchto funkcí mě za jízdy neobtěžovala, protože s sebou nenesla žádné vedlejší negativní příznaky (škubání, pazvuky apod.).

Tříválec, nebo čtyřválec? Abyste brzy nelitovali

Jen je trochu škoda, že se kvůli tomu vozu nedaří dostat se spotřebou ještě o něco níže. Tedy ne, že by minimum v rámci 6 litrů na okreskách, jak jsem naměřil, bylo moc. A ani 7 litrů v kombinaci mi nepřijde jako přemrštěná spotřeba, ale přece jen. Spotřebu od pěti do průměrných šesti litrů bych viděl ještě mnohem raději. A vlastně stejně je to i s cenovkou vozu. Náš testovaný kousek je vyrobený v roce 2023 a s nájezdem 16 000 km se prodává za 630 000 korun. Není to vysloveně drama, zvláště vzhledem ke kvalitám auta. Ale být vůz o 100 000 levnější, tak se o něj lidi, věřím, poperou.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Za mě je Škoda Kamiq rozhodně skvělá volba, o které bych s klidem uvažoval. Jen bych se v mém případě držel čtyřválce a nesnažil se na tříválci ušetřit, abych mohl zbylými penězi nahnat výbavu. Já prostě potřebuji mít ve svých vozech motor, jenž mi bude dělat radost. Nechci v budoucnu litovat, že jsem mohl mít výkonnější, zábavnější, a dokonce i bezpečnější agregát, ale sáhl jsem po tom slabším. Každopádně za zapůjčení škody Kamiq velice děkuji společnosti AAA Auto.   

Škoda Kamiq 1.5 TSi přehledně:

Motor:benzínový přeplňovaný čtyřválec
Pohon:přední kola
Výkon:110 kW / 150 koní
Maximální krouticí moment:250 Nm
Zrychlení 0–100 km/h:8,3 s
Převodovka:automatická 7stupňová
Maximální rychlost:213 km/h
Zavazadelník objem:400 l
Hmotnost:1 280 kg
Objem nádrže:50 l
Výbavová řada:Monte Carlo
Spotřeba:od 6 litrů, kombinovaná 7 litrů
Rozvor:2 651 mm
Rozměry:4 241 mm (d) x 1 793 mm (š) x 1 531 mm (v)
Rok výroby:2023
Nájezd:16 000 km
Cena testovaného ojetého vozu:630 000 Kč

Galerie

Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií

Co si myslíte o posledních SUV od Škodovky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články