Speciální křižovatky se spirálovitým schématem pruhů nedovolují řidičům zmatkovat. Ti propadají panice před vjezdem a po výjezdu.
Jak složité mohou být křižovatky? I jednoduché křižovatky mohou být noční můrou pro mnoho řidičů. Ať už jde o začátečníky, nebo ty zkušenější. Stačí cokoli mimo klasický tvar kříže, aktivní semafory nebo přehledné značky. A už to může být problém. Třeba když hlavní komunikace nejde rovně přes křižovatku, ale zatáčí. U těch složitějších křížení je to pak skutečný adrenalinový zážitek pro řadu řidičů. Když si uvědomím častý zmatek a nervozitu, které může přinést víceproudá křižovatka s několika semafory, není divu, že dochází k mnoha dopravním nehodám.
I jednoduché křižovatky mohou dělat potíže, složité jsou peklo
Jednou z nejkomplexnějších křižovatek v Česku je podle odborníků ta na pražské Jižní spojce u Barrandova, která kombinuje hned několik náročných prvků – více pruhů, odbočky a napojení z připojovacích pruhů. Teď navíc probíhá v lokalitě rekonstrukce mostu, pruhy jsou svedeny jinak, některé nájezdy jsou uzavřené. Sjezdy jsou naopak řešené jinak. Řidiči, zejména ti, kteří tam jedou poprvé a nejsou z Prahy, zmatkují. Jak situaci zvládnout, aby z toho člověk nevyšel s pokutou nebo nárazníkem na zemi?
Prvním krokem je uvědomit si, že klíčem k úspěchu je důkladná znalost pravidel silničního provozu. Semafory, přednosti v jízdě, kruhové objezdy nebo podélné značení – to všechno hraje zásadní roli. Kdo si není jistý, jak se na křižovatce chovat, měl by zvážit využití simulátorů nebo online trenažérů. Nedělám si legraci, ten, kdo zmatkuje na křižovatkách, měl by si jejich průjezd osvojit někde nanečisto.
Trenažéry dokážou danou situaci nasimulovat a vysvětlit krok za krokem. Není hanba si něco zopakovat, zvlášť pokud tím předejdete nepříjemnostem na silnici. Druhou zásadou je přiměřená rychlost a pozornost. Často jsem svědkem toho, že řidiči zbytečně zrychlují v naději, že „to ještě stihnou“. Jenže to je právě ta chvíle, kdy se stává nejvíc chyb. Je tady nutno sledovat provoz kolem sebe, dívat se do zrcátek. To řidiči ve stresu na velkých křižovatkách nedělají. A poslední zásada je sledovat dopravní značení.
Rychlost je zásadní, vysoké tempo není v danou chvíli žádoucí
Na složitých křižovatkách bývají často doplňkové šipky na semaforech nebo pruhy pro odbočení, které vám mohou usnadnit řízení. Složitá situace je také na ostravské křižovatce ulic Rudná a Místecká. I tu experti označují za složitou. Křižovatka zahrnuje kruhový objezd, průsečík dálnice a několik sjezdů. Semafory, periferní kruhové objezdy. Řidiči zde často chybují, protože dopravní značení tady není právě intuitivní. Například odbočení vlevo vyžaduje znalost připojovacích pruhů a předností. Podle dostupných dat se zde každoročně stane dost dopravních nehod, přičemž nejčastější příčinou je přehlédnutí značek. Jak tedy touto křižovatkou projet bez nehod a stresu?
Kombinace pozornosti, znalosti pravidel a dostatečné rychlosti je klíčová. Stále ale nejsem u těch křižovatek, které jsou pro řidiče skutečně složité. Když jsem se v rámci rychlého čtenářského průzkumu dotazoval, zjistil jsem, že problémy s nimi má 93 % lidí. Jde o turbookružní křižovatky. Ne, nejde jen o větší kruhové objezdy s širšími komunikacemi. Tato křížení jsou skutečně komplikovanější. Jde o křižovatky se dvěma a více jízdními pruhy. To by nebylo tak hrozné, komplikací je to, že jsou pruhy vedeny spirálovitě. Jak to lze chápat?
Pruhy jsou dané, nelze je za jízdy na kruhovém objezdu měnit
Zjednodušeně bych to řekl asi tak, že nejde tak jako u běžného kruhového objezdu přejíždět z pruhu do pruhu. Každý pruh má svůj vjezd, a také vlastně přesně definovaný výjezd. Pokud řidič vjede do jednoho konkrétního pruhu, jedním konkrétním výjezdem z něj také vyjede. Turbookružní křižovatky mají usnadňovat jízdu, zvyšovat bezpečnost provozu. Cíl je jasný, odstranit zmatené proplétání se řidičů na velkých kruhových objezdech. Ano, díky tomu je jízda bezpečnější, ale také rychlejší. A pro řidiče, kteří jedou místem poprvé, také zajímavější, ironicky řečeno.
Možná s překvapením na konci. Může se totiž stát, že řidič najede na křižovatku, a vyjede úplně někam jinam, než si představoval. Je důležité, když se řidič blíží k turbookružní křižovatce, že si musí hned před vjezdem na křížení vybrat správný jízdní pruh. Dopravní značení předem informuje, do jakého směru který pruh vede. Ve chvíli, kdy řidič vyjede do jednoho z pruhů, už ho nemůže změnit. Kde je taková křižovatka?
Kdo udělá chybu, musí projet křižovatku nesprávným směrem
Třeba v lokalitě Brno-Slatina – Hviezdoslavova. Ale také na komunikaci Praha – Benešov – České Budějovice. Tam je takových kruhových objezdů několik. Aby řidič projel takovou křižovatku správně, musí dodržet několik pravidel. Je třeba připravit se včas, jakmile je vidět první dopravní značení, sledujte, který pruh vede do požadovaného směru. Nelze přejíždějte pruhy na kruhovém pásu, jakmile auto vjede do kruhové křižovatky, musí zůstat ve vybraném pruhu až do výjezdu.
Důležité je sledovat značení i při jízdě na křižovatce. A sledovat i ostatní řidiče. Samozřejmostí je použití směrovek. Bliká se při sjíždění z kruhového objezdu. Závěrem bych řekl, že je potřeba na takové složité křižovatce zachovat klid a rozvahu. I když se člověk splete, i když ho křižovatka zavede jinam, než chtěl, nic hrozného se neděje. To nejstrašnější, co nastane, je, že se řidič musí vrátit a přijde o pár minut času. Pokud se nejedná o řidiče sanitky se zraněným pacientem, je přece snadné se na nejbližším bezpečném místě otočit a projet křižovatku znovu, správně.