Zavedení povinného návratu do autoškoly pro řidiče od určitého věku je opakovaně na stole. Chce to nejenom EU, má to totiž svou logiku.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nevím, jak dlouho to je, co jste vyšli z autoškoly. Ale pokud jste si řidičák na auto dělali tak jako já před desítkami let, asi by se vám znovu do kurzu nechtělo. Možná i z obavy, že byste autoškolou, tedy spíše závěrečnými testy, neprošli. Představa, že by se řidiči museli vrátit zpět do autoškoly, může znít skutečně absurdně. V některých případech to skutečně nemusí být jen spekulace, ale aktuální legislativní realita. Evropská unie stále častěji deklamuje, nebo dokonce zavádí opatření, která mají za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích. Proč ne.
Senioři znovu do autoškoly? Nesmysl, stačí zdravotní testy
Ovšem jedním z těchto diskutovaných opatření je například povinné přezkušování seniorů. Jednou z hlavních cílových skupin podobných návrhů jsou skutečně senioři. S přibývajícím věkem obvykle klesá schopnost rychlé reakce a orientace. Nejenom v dopravě. Návrhy na pravidelné přezkušování řidičských schopností se týkají hlavně řidičů starších 65 let. Tady vidím jistou analogii s povinnými zdravotními prohlídkami seniorů. Uvažuje se nejen o zkouškách teoretických, ale i praktických. Nebyla by tato opatření vnímána jako diskriminační?
Je nutné zdůraznit, že cílem není seniory odstavit od řízení, ale spíše zajistit, aby byla doprava bezpečnější pro všechny účastníky. Já to chápu. A ano, někdy si myslím, že by člověk od určitého věku neměl řídit. Ale nemyslím si, že by to byla věc autoškoly a přezkušování. Nevidím v tomto ohledu rozdíl, jestli má člověk řidičák dvacet nebo padesát let. Za mne je to otázka spíše lékařského rázu. Tedy že pečlivé zdravotní testy stačí. Další významnou skupinou, které by se mohlo povinné přezkušování týkat, jsou řidiči profesionálové, tedy například řidiči kamionů, autobusů nebo taxi služeb.
Tito řidiči nesou odpovědnost nejen za sebe, ale i za bezpečí ostatních. Proto se pravidelně objevují návrhy na jejich důkladnější kontrolu. Nejde přitom jen o zkoušky z pravidel silničního provozu, ale například i o fyzickou způsobilost nebo znalosti bezpečnostních předpisů. Podobné opatření může mít smysl i v kontextu rostoucího počtu nehod, kde hlavní roli hraje únava nebo nedostatečné znalosti aktuální legislativy. Tady opět nevím, mám asi jiný názor. Ale ano, souhlasím s tím, že lidi, kteří jezdí zejména jako řidiči služeb typu Bolt, Uber a podobně, by měli skutečně být pod drobnohledem. Jízda s nimi je někdy otřesná, na hranici psychické únosnosti.
Kdo vozí lidi za peníze, měl by do autoškoly chodit pravidelně?
Ale ano, klidně autoškola, ale bez tlumočníka. Toho v autě taky nevozí. Pak by se ukázala krutá pravda, jak funguje česká legislativa a jak se dá obcházet. Byla by zodpovězena otázka, jak je možné, že přistěhovalci mohou získávat v ČR řidičáky. A pak reálně řídit Bolt, Uber a další. Autoškola každé dva roky, navíc povinnost mít auto zvenku označené. A zvýšený dohled policií.
A co běžní řidiči? Návrhy, že by se do autoškoly mohli vracet i ti, kteří dlouhodobě řídí, se nejčastěji objevují ve spojení s těmi, kdo se dopustili opakovaných závažných přestupků. Například řidiči, kteří nasbírají vysoký počet trestných bodů, by mohli být povinni projít nejen přezkoušením, ale i celým procesem autoškoly od začátku. Nevím, pokud by to bylo uzákoněno, je tady zase super kšeft pro lidi v autoškole. To také není správné. A popravdě, nemyslím si, že je autoškola pro recidivisty výchovný prostředek.
Ten, kdo jezdí opakovaně rychle, v autoškole asi nezmoudří
V současné době se také často řeší otázka modernizace vzdělávání v autoškolách. Klasické postupy, kdy se žáci učí pouze teoretická pravidla a základní dovednosti, již často nestačí. Evropská unie například řeší zavedení sofistikovaných simulátorů, které by pomohly žákům lépe pochopit, jak reagovat v kritických situacích. Pomohlo by to i zkušeným řidičům, kteří by mohli být povinně konfrontováni s těmito technologiemi při nově zavedeném povinném přezkoušení? Opět asi dost palčivá otázka, která bude mít své zastánce i odpůrce.
Jsem první, kdo by volal po vyšší bezpečnosti. Ale jestli je tohle cesta, to si nejsem jistý. Ať už se budeme bavit o seniorech, profesionálech nebo běžných řidičích, jedno je jisté – bezpečnost na silnicích je prioritou. Pokud tedy určité návrhy na povinné návraty do autoškoly projdou, nemusí to být nutně důvod k panice. Pokud to bude mít hlavu a patu. Nemusí to být totiž od věci, mluvím z vlastní zkušenosti.
Letos jsem byl znovu po letech v autoškole. Dělal jsme tedy testy, které byly jiné než v dobách mého mládí. Přiznávám, že díky přípravě na ně jsem se doučil novou legislativu, o které jsem často neměl tušení, jak zní. Což je špatně. Pokud je tedy jakási forma autoškoly „po letech“ možností, jak naučit staré psy novým kouskům, nestálo by to za zvážení? Každý řidič se bude muset letech vrátit do autoškoly. Dobrý nápad, nebo nesmysl?