Symbol na značce vypadá nejasně a smysl označení je také zahalen rouškou tajemství. Ve výsledku se řidičů vlastně skoro netýká.
Někdy člověk na silnicích narazí na tak zvláštní dopravní značku, že vůbec neví, co znamená. U označení s kulatým tvarem, červenou barvou a nějakým číslem si řidič může myslet, že se jedná třeba o cosi ve spojení s omezenou rychlostí. Piktogram jdoucího člověka může evokovat chodce. Je tady znak kosočtverce, značka, která je spíše úsměvná než intuitivně pochopitelná. Ale znak prazvláštních přesýpacích hodin v černobílém provedení? To si laicky správně vysvětlí asi málokdo. Tajemná značka ve tvaru černobílých přesýpacích hodin se objevuje na některých úsecích německých dálnic a není určena běžným řidičům.
Značka je tajemná jak hrad v Karpatech, skoro nikdo ji nezná
Vlastně není určena vůbec žádným řidičům. Doba už je taková, to že někde něco funguje, hýbe se, jede, nutně nemusí znamenat, že to řídí nebo ovládá člověk. Pokud je fenoménem současnosti umělá inteligence, tak v dopravě se budeme bavit o autonomních vozidlech. Právě těm je značka určena. Autonomním vozidlům, strojům, které neřídí člověk, ale počítač. Tento typ značení je součástí moderních technologických experimentů, které probíhají v rámci programu „Digitales Testfeld Autobahn“ v Bavorsku.
Konkrétně lze značky nalézt na dálnicích A9 a A93, především mezi městy Mnichov a Ingolstadt, kde automobilky jako BMW a Audi testují své autonomní technologie. Až třináct značek na 2,5 km dlouhém úseku dálnice A9 je mezi sjezdy na Pfaffenhofen a Holledau, plus nové značky jsou také na dálnici A91 směrem na Regensburg na sjezdu Wolznach. Čemu je toto značení určeno, jak funguje? Značka slouží autonomním systémům k přesnému určení polohy vozidla, to primárně zvyšuje bezpečnost řízení.
Novinka reflektuje budoucí trendy, kdy se autonomní auta stanou součástí běžného provozu. Já mohu sice nesouhlasit, ale to je asi tak všechno. Nic víc tím neudělám, tohle je zjevně budoucnost dopravy. Zároveň jde o krok směrem k digitální komunikaci mezi infrastrukturou a vozidly, zahrnuje to například přenos dat o provozu či stavu silnic. Tyto značky jsou zatím omezené na Německo, jejich rozšíření do dalších zemí, včetně Česka, je možné v horizontu příštích let. To je ale můj předpoklad, oficiálně o zahájení rozmisťování těchto speciálních značek nic nevím. Jelikož jde o značení pro autonomní auta, tak řidiči klasických vozidel nemusí znát jejich význam.
Sci-fi? Ano, značka není pro řidiče, ale pro autonomní stroje
Nicméně by měli být obzvláště opatrní, když vidí tento typ značení, protože mohou narazit na autonomní vozidlo přímo vedle sebe, na silnici. Já jsem o tom, že by nějaké takové auto v Německu havarovalo, neslyšel. Ale to neznamená že se to nemůže stát. Za mě to je stále jenom experiment, a ne vždy to musí jít podle plánu. Jak přesně vypadá značka, která pomáhá autonomním vozidlům lokalizovat na silnici?
Základem je bílý kruh, uvnitř toho je menší černý kruh. Uvnitř toho jsou výseče bílého kruhu. A schématický čtvercový tvar složený ze čtyř trojúhelníku. Dva jsou bílé a dva černé. Konceptem a rozložením tyto geometrické tvary písek tekoucí v přesýpacích hodinách. Německo bylo první zemí v Evropě, která stanovila předpisy týkající se provozu autonomních vozidel a položila základní otázky související s bezpečností jejich jízdy. Před pár lety tým odborníků vypracoval směrnice, podle kterých se nový zákon připravuje.
Lidé stanovili pravidla strojům, aby je poslouchaly. Bude to tak?
Když slyším slovo směrnice, vzpomenu si na tři zákony robotiky, a trošku mě poleje studený pot. Snad to ne dopadne stejně, jako v kultovním díle Isaaka Asimova. O čem směrnice jsou? Jedno z ustanovení například říká, že lidský život je vždy na prvním místě. A už to začíná, už vidím roboty, jak se bouří a pořádají hon na lidi. No nic, jdeme dál. Autonomní vozy by měly být vybaveny „černými skříňkami“, které lze analyzovat v případě nehody. Platilo určitou dobu, že autonomní auta musela dodržovat rychlostní limit 60 km/h.
To znamenalo, že v režimu autonomní jízdy jste na dané úrovni mohli jet pouze tehdy, když byl provoz na dálnici výrazně zpomalen. V současnosti předpisy umožňují jízdu na až rychlostí až 130 km/h. Abych uklidil sebe i všechny ostatní, není to o tom, že autonomní vozidla jezdí po německé dálnici jen tak, bez řidiče. Ten je stále přítomný. Skutečně, autonomní řízení neznamená, že řidič může například opustit své místo.
Budoucnost je tady, auta bez řidiče vyjedou už za pár let
Stále musí zůstat v autě a v případě potřeby může převzít řízení. Autonomní auto také musí mít vyžaduje brzdový a plynový pedál. Závěrem tedy spekulace, kdy se na našich silnicích objeví autonomní vozidla ve volném režimu. Tedy ne v rámci testování, ale s privátními majiteli v autě.
Podle předpovědí z doby před pár lety mělo být v roce 2025 na silnicích až 20 milionů autonomních vozidel. Stačí se podívat ven, na silnice, a je jasné, že tohle se nestane. Kolik let to ještě potrvá, neumí předpovědět. Pokrok, který zvládla umělá inteligence během letošního roku, je neuvěřitelný. Pokud to půjde takhle dál, myslím si, že není teoreticky nemožné, aby autonomní auta jezdila běžně v provozu horizontu následující dekády.