Konec přezouvání, řidiči se zbavují zimních pneumatik a volí jiné řešení. Pokutu nedostanou a ušetří navíc ročně tisíce Kč

Univerzální řešení obvykle nefunguje, a i tady jde o kompromis. Který ale jeden typ řidičů ocení a skutečně ušetří dost peněz.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Celoroční pneumatiky jsou v posledních letech stále populárnější, a to nejen kvůli jejich praktičnosti, ale také díky tomu, že mohou výrazně ušetřit peníze. Jak? Když to řeknu jednoduše, člověk nepotřebuje dvě sady, stačí mu jedna. Samozřejmě tak jednoduché to zase není, ale ano, toto je fakt. Řidič může jezdit celý rok na jedné sadě pneumatik. Pokud se podíváme na výhody celoročních pneumatik, první a nejzásadnější je úspora na sadách. Tradičně musí řidiči dvakrát do roka přezouvat mezi zimními a letními pneumatikami. Procedura nejen, že zabere čas, ale také přináší nemalé náklady. Včera jsem zrovna poptával přezutí sady pneumatik na služebním kombíku.

Kolik stojí přezutí sady a servis? V metropoli přes 2 000 Kč

V Praze to vyjde minimálně na 2 000 Kč. To jsou při dvou výměnách za rok nezanedbatelné 4 000 Kč. Ať už se jedná o cenu za výměnu, skladování nebo samotné pneumatiky, částka, kterou zaplatíte, není zanedbatelná. Celoroční pneumatiky tento problém řeší. Jak? Snadno, protože je můžete používat po celý rok. To znamená, že už se nemusíte starat o dvě sady pneumatik. Registruji v mém okolí i mezi čtenáři, že o celoročních pneumatikách mluví víc a víc lidí. Co to znamená? Celoroční pneumatiky jsou stále populárnější volbou pro mnoho řidičů, kteří hledají praktičnost a úsporu času i peněz.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Měníte pneumatiky na zimní, pak zpátky na letní a po celou dobu si říkáte, jestli vám zbytečně neunikají peníze. Může se vám to zdát jako rutina, ale v konečném důsledku jde o zbytečné náklady. A právě zde přicházejí na scénu celoroční pneumatiky. Musím říct, že pokud jde například o řidiče, kteří jezdí skutečně velmi málo, univerzální celoroční pneumatiky mohou být skutečně vhodným řešením. Někdo, kdo jezdí hlavně ve městě, v zimě nevyjede na hory, nemá nijak silné nebo sportovní auto a ani ho rychlá jízda neláká, bude spokojený.

Toto není vtip! Michelin plánuje výrobu pneumatik ze dřeva

Proč o tom mluvím v tomto duchu? Jednoduše, jakkoli marketingová sdělení budou mluvit jinak, budou reklamovat hesla o tom, jak jedny pneumatiky stačí, je to jinak. Celoroční pneumatiky jsou jednoznačně kompromisem. Ať člověk chce nebo ne, je to tak. Celoroční pneumatika zvládne sice třicetistupňová vedra, ale nezvládne jízdu v létě tak precizně jako klasické letní obutí. A to samé platí pro zimu. I zde umí být celoroční pneumatika fantastická, ale ne tak fantastická jako skutečně kvalitní prémiové zimní gumy. A to není nic špatného. Tak to prostě je.

Univerzální věci nefungují, vždycky jde o nějaký kompromis

Pokud je tady věc, která funguje ideálně tak, že je zapotřebí dvou různých a odlišných verzí, nedá se čekat, že by jedna univerzální varianta byla lepší. Znovu ale říkám, může jít o velmi dobrý a pro řadu lidí výhodný kompromis. Zachytil jsem třeba na polských internetových magazínech specializovaných na automobilismus masivní kampaň právě na propagaci celoročních pneumatik. Jedna z pěti skutečně prémiových značek v rámci nějaké propagační kampaně nabízela celoroční pneumatiky.

iZdroj fotografie: Policie ČR

A právě tam bylo komunikováno, že pneumatiky zvládají i značná horka, jak jsem záměrně zmínil v článku někde jinde. Ono je ale dost rozdíl mezi tím zvládat ve smyslu nějak fungovat a zvládat ve smyslu dosahovat skvělých hodnot i v rámci specializovaných produktů. Můj názor na věc je, že sebelepší univerzální pneumatika nemůže být v létě tak dobrá jako sofistikovaná letní guma. V zimě je to podobné, ale tam si troufnu myslet, že rozdíly nemusí být tak markantní. Ale jsou tam. A myslím si, že zkušenosti, tak jak znám právě zimní špičkové pneumatiky značky, kterou jsem zmínil, že nejde pomocí univerzální sady stejně oslnivých výsledků dosáhnout.

Sníh není takový problém jako břečka nebo směs sněhu a hlíny

Zejména na takových površích, jako je břečka, sníh s hlínou a podobně. Znamená to, že chci zájemcům o pořízení univerzálních celoročních pneumatik tento záměr rozmlouvat? To v žádném případě ne. Skutečně to může fungovat velmi dobře, skutečně může řidiči stačit jedna sada. Jen nemůže čekat zázraky. A chtěl bych se vrátit vlastně ještě k té úspoře jako takové. Ano, člověk uspoří, pokud by jinak jezdil do pneuservisu a nechával si tam dvakrát ročně pneumatiky měnit. Ale ušetří za pneumatiky jako takové?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Ten, kdo má sadu zimních a letních pneumatik, musel zaplatit prostě za dvě sady. Jednoduchá logika. Ten, kdo má celoroční pneumatiky, koupil jenom jednu sadu. Relativně ušetřil. Ale na jedné sadě jezdí celý rok, tzn. že ji permanentně ojíždí. A také ji dřív ojede než ten, kdo má sady dvě a mění je. Zároveň platí, že zimní pneumatika degraduje v zimním provozu méně než celoroční, a to samé platí pro letní.

Šetřit se vyplatí, ale jen do chvíle, než jde o bezpečnost

Letní pneumatika vydrží v létě více než pneumatika celoroční. Takže nelze počítat úsporu tak, že má šetřílek jednu sadu k dobru. Nemá. Samozřejmě je třeba vždy dávat věci do souvislostí. Takže zpátky k tomu, jak jsem mluvil o značce s naducaným panáčkem ve znaku a její kampaní. Předpokládám, že její univerzální celoroční pneumatiky budou kvalitativně a výkonnostně lepší než letní pneumatiky ze stlačené čínské tmy, které koupí nějaký bláhovec na pofidérním e-shopu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Takže když bych to měl otočit, lepší jedna sada celoročních pneumatik od Michelinu než letní a zimní gumy od firmy, jejíž logo vypadá jako rozsypaný čaj. Volba je samozřejmě na každém. Každopádně já bych si přál, abych pak na sněhu v protisměru člověka, který zimní pneumatiky vůbec neřeší nebo je má z nějakého Alibaby či jak se to jmenuje, nikdy nepotkal.

Přezouváte na zimní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články