Levně už bylo a ne, rozhodně se tato doba nevrátí. Lahvička koly k meníčku za 63 Kč a nabití baterie minimálně za tisícovku.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Pro někoho to mohlo vypadat jako takový sen. Dotace na elektromobily. Dobíjení zdarma nebo za pár korun. Sluníčkový sen. Sen, který se ale začal hroutit a za velmi krátký čas se rozplyne. Co tím myslím? Stačí se rozhlédnout na trhu. Ceny za nabíjení elektromobilů rostou, to v poslední době přináší nepříjemné překvapení pro mnoho řidičů, kteří do elektrických vozidel investovali s vidinou levnějšího provozu. Dříve byla výhoda v nižších nákladech na „palivo“ jedním z hlavních argumentů pro pořízení elektromobilu.
Levný nákup a levné palivo, kdo by na tohle hned neskočil?
Dnešní situace tuto výhodu smazává. A mazat bude. Je to stejné jako s daněmi, dálničními známkami. Moloch nejprve řidiče naláká, a když je bude mít v pasti, pořádně je zmáčkne. Narazil jsem na čtyři roky starý článek o tom, jak to na trhu s dobíjením je. Týkal se zejména Ionity. Ionity je síť rychlonabíjecích stanic, která patří mezi největší v Evropě a zaměřuje se na poskytování rychlého nabíjení. Byla založena BMW, dnes je společným projektem mnoha automobilových značek. Aktuálně je do provozu a rozvoje sítě zapojeno na jedenáct velkých automobilek, tedy Audi, BMW, Ford, Genesis, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Porsche, Škoda, Volkswagen.
Síť ale můžou používat i vozy jiných výrobců, třeba i Tesla. Tehdy před pár lety materiál zmiňoval, že mnichovská firma zveřejnila nové ceny za kilowatthodinu a tím doložila, že bez je elektromobilita velmi drahá. V té době platil u Ionity jednorázový paušál osm eur za připojení k nabíjecí stanici bez ohledu nato, kolik elektřiny řidič odebral. Za v přepočtu dvě stovky řidiči mohl nabít do plna, nebo si jen pár minut pobýt u nabíječky a prodloužit si dojezd. To byla ovšem dočasná situace, generální ředitel společnosti Ionity Michael Hajesch ji prohlásil za uvítací část.
Vše se mělo změnit v lednu 2020, se změnou z paušálního tarifu na platbu za jednu kWh v ceně 0,79 eura. To bylo asi 20 korun. V přepočtu se jednalo o pětinásobné zdražení. V ČR cena za kilowatthodinu oscilovala kolem 4,50 Kč. Společnost nabízela různé tarify, kde se dalo s cenou ještě laborovat. Nicméně už to nebylo tak levné jako předtím. Dvě stovky bez omezení jsou prostě dvě stovky bez omezení. Za daných podmínek pak nabití příkladového elektromobilu, třeba Volkswagenu ID.3, u Ionity vyšlo v přepočtu asi na 1 200 Kč, u větších vozů to pak bylo až 2 000 Kč. A jaká je situace teď? Co do počtu stanic mám informace z letošního jara.
Vše se zdražuje a elektromobily už nejezdí „zadarmo“ jako dřív
V květnu síť Ionity zahrnovala kolem 630 nabíjecích stanic. Respektive disponovala 3 800 nabíjecími body HPC – ultrarychlé nabíječky. S pokrytím ve 24 evropských zemích. Letos v létě pak nastalo mírné zlevnění. Musím dodat, že ve vybraných evropských zemích. Ionity nedefinovalo, ve kterých zemích se cena ad hoc nabíjení bez tarifu sníží ani o kolik. Zveřejněna ale byla tabulka s tehdy novými cenami. Z ní bylo jasné, že v některých zemích, kde byla cena dobíjení kolem 0,79 eura/kWh, klesne. A to o 10 centů na 0,69 eura/kWh.
Šlo o tyto státy: Belgie, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Nizozemí, Slovensko a Slovinsko, Irsko mělo aktuálně cenu 0,70 eura/kWh místo původních 0,73 kWh. V Chorvatsku měla klesnout cena z 0,74 na 0,73 eura/kWh. V Norsku budou na 5,40 norských korun/kWh místo původních 5,99 norských korun/kWh. České republiky se zlevňování netýkalo. Musím dodat a přiznat, že nejsem odborník na elektromobilitu. Víte to, pokud čtete mé články. Zajímá mě ale vývoj elektrických aut a mobility jako takové. Z toho, co vnímám, mám pocit, že jde zase jenom o tlak na veřejnost.
Kdo naletěl na paušál 200 Kč, platí teď za nabití až 2 000 Kč
Že EU, vlády, velké firmy slibovaly, že elektromobily budou levné. Elektrická energie že bude dostupná. Dostupné že budou i nabíjecí stanice. A realita? Je to jinak. Elektromobily jsou extrémně drahé. Síť nabíjecích stanic se rozrůstá, ale násilím. Tak začne platit, že i provozovatel malého parkoviště bude muset povinně udělat jednu dobíjecí stanici. Energie je drahá a zásadně levnější opravdu nebude. Velké automobilky v Evropě mají problémy, mnohdy se mluví dokonce o začátku krachu kvůli elektrickým autům. Takže co, skutečně má být budoucnost dopravy elektrická? Nemyslím si.