Rozhodl jsem se pro vás otestovat poslední model většího Citroenu, který mě nadchl nejen designovými prvky, ale konečně i jízdními vlastnostmi. O jaký typ karoserie se vlastně jedná? I to si v naší recenzi rozklíčujeme.
Konečně krásný Citroen! To jsou první slova, která mě napadla, když jsem převzal na testování nový model C5 X. Klobouk dolů před jeho designéry, kteří odvedli pořádný kus práce. Citroeny jsou tak zase ve hře v rámci konkurence i po vizuální stránce. Ale na jaký typ karoserie se v tomto případě vlastně dívám? Je to shooting brake, crossover, menší SUV anebo liftback?
Z pohledu karosérie je Citroen C5 X skutečně na pomezí několika typových variant. Je to formátově poměrně robustní vůz se slušnou dávkou objemu zavazadelníku a vyšší světlou výškou. Nicméně nakonec se přikláním k označení liftback, k němuž má C5 X patrně nejblíže. Na crossover je C5 X příliš velký, na SUV zase nízký a na shooting brake má až moc zvýšený podvozek.
Švihácký elegán s úžasným předkem
Každopádně je tento Citroen na první pohled výrazně moderní elegán s vysloveně francouzským šmrncem, který na silnici velmi solidně poutá pozornost. Elegance, aerodynamika, agresivita předku – to vše křičí exteriér tohoto krasavce do světa. A právě přední část je na C5 X patrně nejzdařilejší – řekněme z inovativního pohledu. Je totiž velmi autentická a nezaměnitelná s jinými značkami aut.
Nízkou masku tohoto modelu tvoří dvě základní linie, které protíná výborně implementovaný znak Citroenu. Horní linie opticky příjemně navazuje na nízké Full LED světlomety a ta spodní zase podtrhává druhý segment předních světlometů, který působí zajímavě utopeně po stranách masky. Předek tím získal zajímavou plastičnost. Nárazník je lehce vystouplý dopředu a ukrývá v sobě chladicí mřížku s vertikálními lištami připomínající tlamu mořského tvora. Zajímavý je i pohled na víko motoru, které má po stranách dva výrazné kapkovité prolisy.
Radost se dívat ze všech úhlů
Nicméně i boční pohled na Citroen C5 X je velice příjemný. Vůz je na první pohled neobvykle dlouhý, markantní je výška jeho podvozku, stejně jako zkosení střechy směrem k zádi. Autu vysloveně sluší celistvost bočních oken, jež se táhne až k zádi, ale také zvýšená oblá linie od konce zadních dveří. 19palcová kola s duální barevností byla zvolena rovněž na jedničku a je jen s podivem, že tento formát kol neubírá na jízdním komfortu založeném na podvozku.
Zádi dominují především výrazně plastické zadní světlomety v dramaticky červeném provedení spolu s dvěma spojlery. Záď je založená na ladných oblých tvarech a moc pěkně ji podtrhuje dozadu vystouplý a poměrně masivní nárazník. Na tohle auto je celkově moc pěkný pohled, co říkáte?
Výborný prostor v kabině i zavazadelníku
Nicméně ani po nástupu do interiéru nejsem z C5 X zklamaný. Naopak, dalo by se dokonce říci, že podoba interiéru s externí vizualitou přímo excelentně koresponduje. Jakmile sednete poprvé za volant tohoto Citroenu, budete patrně stejně jako já zaskočení nečekanou prémiovostí jednotlivých součástí interiéru. Od sedaček přes palubní desku až po volant.
Samotné sedačky, které jsou zde v koženém provedení, mají pěknou a originální vizualitu. Jsou velmi solidně zpracované, a především vysoce pohodlné i na dlouhých cestách. Nechybí jim promptní a přehledné polohování ani uložení napolohování pro dva různé řidiče. Prakticky využitelné boční vedení však od těchto sedadel nečekejte.
Interiér je sympaticky prostorný a nabízí také dosti širokou paletu více než dostatečně objemných úložných prostor. A to je další plus pro dlouhé služební cesty nebo třeba výjezdy na dovolené. Tomu odpovídá i moc pěkný objem zavazadelníku. Za pátými dveřmi naleznete v C5 X celých 485 litrů, v rámci nichž odvezete nejen pořádnou porci kufrů a batohů, ale také třeba rozložený nábytek. Co však trochu kazí výbavu na delší trasy, to je umístění loketní opěrky na dveřích u řidiče. Je totiž příliš nízko, což je škoda.
Prémiová palubka a rozumně řešený infotainment
Na druhou stranu se mi velmi líbí palubní deska. Má v sobě totiž vyrovnaný podíl prémiovosti, ale i decentnosti. A ten mi k celkově výborně zvládnuté vizualitě tohoto Citroenu perfektně pasuje. Měkčené plasty, zajímavý přírodně laděný dekor, to vše se tu pěkně snoubí dohromady. Jediný prvek, který se mi v tomto kontextu nelíbí, nacházím na vnitřní straně dveří. Ta rádoby ratanová plocha zakončená silnou stříbrnou lištou vypadá prostě divně až nedotaženě.
Ale jinak musím pochválit infotainment s jeho pěknou a přehlednou grafikou především v podání širokého displeje na středu palubky. Reaguje solidně rychle na dotykové povely, přináší kvalitní navigaci, stejně jako výborné zobrazení parkovacího asistenta. Zajímavou kapitolou je ovšem displej v kapličce za volantem. Je vysloveně maličký a řidiči prezentuje pouze klíčové informace o voze a jízdních asistentech (které mimochodem z pohledu jejich fungování chválím). Na druhou stranu je přehledný a neodvádí řidičovu pozornost.
Sympatický formát volantu i ovladače převodovky
Volant v námi testovaném Citroenu C5 X se jak po vizuální, tak po uživatelské stránce skutečně povedl. Má takový sportovní středně velký formát, umožňuje příjemně měkčený úchop a nevadí mi v jeho případě ani ten lehce hranatý formát. Zvykl jsem si na něj velice rychle. Multifunkční tlačítka mají rychlou odezvu a jsou srozumitelná od prvního usednutí za volant. V rámci volantu je škoda pouze těch pádel pod volantem. Ta sice dávají smysl, pokud si chcete užít lehce sportovní jízdu, případně si podřadit pro rychlé předjetí, ale jsou příliš maličká. Alespoň, že mají rychlou reakci.
Na středovém panelu mě baví dvě věci. Jednak řešení řadiče automatické převodovky v podobě pohledné přepínací páčky (pracuje se s ní velice dobře), ale také tlačítkový volič jízdních režimů. Ten je totiž výborně umístěný a v průběhu jízdy je snadno v dosahu.
Krásně svižná čtyřkolka s prima brzdami
Co se týče motorizace, jedná se o plug-in hybrid s celkovým výkonem 160 kW (225 koní – viz označení v názvu auta). Benzínový čtyřválec spolupracuje s elektrobaterií o kapacitě 13,2 kWh a vůz má maximální točivý moment 360 Nm. Dynamika agregátu je velmi přívětivá a jeho zvuková kulisa je čistá a kultivovaná. Vůz je živý od nízkých otáček a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 vteřiny, jak jsem si změřil, dává řidiči jistotu v rámci bezpečného předjíždění. Navíc ovšem přináší i lehce sportovní zábavnou jízdu, a tak je s C5 X skutečná radost jezdit na denní bázi.
Tohle C5 X má pohon všech čtyř kol, vůz drží velmi dobře stopu v zatáčkách i v rámci lehce dynamické jízdy, ovšem znát jsou náklony karosérie. Na vině je jak vyšší světlá výška (195 mm), tak váha vozu na hranici 1,8 tuny. Podvozek je hodně komfortní navzdory 19palcovým kolům. Jak báječně žehlí nerovnosti na silnicích, to je radost vnímat. A odhlučnění interiéru je v tomto případě od výrobce další výborně zvládnutá disciplína.
Brzdy pracují ostře, mají rychlý nástup, jen při náročnějším opakovaném brzdění trochu vadnou, což jsem předpokládal. Řízení je poměrně přesné i citlivé. Ale vůz má samozřejmě i své mouchy v rámci jízdy. Je to především ta 8stupňová automatická převodovka, která nepracuje až tak čistě. A občas se chová až nejistě či dokonce rozhádaně, což mě na C5 X poněkud zklamalo. Ani rejd není nic extra, na čemž se pochopitelně podepisuje větší rozvor.
Luxusní spotřeba, když budete nabíjet denně
Vzhledem k tomu, že se jedná o plug-in hybrid, tak je možné s vozem jezdit i čistě na elektrický pohon. Podle výrobce je s plnou baterií možné ujet až 55 km, ale já jsem naměřil vzdálenost o 13 km nižší v rámci poklidné jízdy na okresních silnicích. Nicméně pokud se nebudeme soustředit výhradně na elektrický dojezd, ale na kombinaci zážehového motoru s elektrosoustavou, pak je samozřejmě kouzlo plug-in hybridů v nízkých nákladech na provoz. Ovšem za předpokladu, že budete vůz poctivě dobíjet. Potom se můžete těšit na spotřebu C5 X lehce nad úrovní dvou litrů na 100 km, samozřejmě v závislosti na vašem stylu jízdy.
Pokud však elektrobaterii nabíjet nebudete, potom musíte počítat se spotřebou přes 7,5 litru na 100 km. Na dálnicích a ve městě se dostanete ještě výrazně výše. To znamená, že pokud si toto auto hodláte pořídit primárně kvůli nízké spotřebě, pak musíte nabíjet, nabíjet a zase nabíjet. Já bych například takto tlačený ke zdi svým vozidlem být nechtěl, a to bydlím v domě na vesnici, kde s dobíjením ze sítě není problém. To už bych si rovnou mohl koupit plnou elektriku. Mimochodem zcela vybitou baterii do plna z běžné sítě nabijete za 7 hodin. Takže přes noc to teoreticky není žádný problém. Na dobíjecí stanici je třeba počítat s časem okolo jedné hodiny, což mi přijde opravdu moc.
Hodně dobrý vůz, jen cenovku bych rád viděl nižší
Každopádně když to shrnu, máme tu potenciálně nízkonákladový, prostorný a moc pěkný vůz s vynikajícím podvozkem, příjemnými jízdními vlastnostmi a velmi dobrou agilitou, kdy vadu na celkové kráse kazí především ta zlobivá převodovka. Ale jinak pěkné odhlučnění interiéru, příjemná lehce plavná jízda, prémiový dojem z interiéru, kvalitní infotainment i perfektně pracující jízdní asistenti, to vše tady je. Tato C5 X pro vás může být hodně dobrá volba, zvláště pokud dokážete využít objemový prostor zavazadelníku a případně také tu pozoruhodnou světlou výšku.
Ale máme tu ještě jeden důležitý faktor, tím je pořizovací cena Citroenu C5 X. Cenovka zde začíná na 800 000 korunách a konkrétně náš model ve výbavě Shine Pack se prodává za cca 1 150 000 korun. Já osobně bych si C5 X pořídil, pokud by ve stejném výkonu a výbavě stál výrazně pod jedním milionem korun.
Citroenem C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine pack přehledně:
Motor: | benzínový čtyřválec 1,6 litru plug-in hybrid |
Kapacita elektrobaterie: | 13,2 kWh |
Výkon: | 165 kW / 225 koní |
Maximální točivý moment: | 360 Nm |
Převodovka: | 8stupňová automatická |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 7,9 s |
Maximální rychlost: | 233 km/h |
Spotřeba kombinovaná: | 2 l při nabíjení, nebo 7,7 litru bez nabíjení |
Objem nádrže: | 40 l |
Objem zavazadelníku: | 485 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1 797 kg |
Rozměry: | 4 805 mm (délka) x 1 865 mm (šířka) x 1 485 mm (výška) |
Světlá výška: | 195 mm |
Čistě elektrický dojezd: | 55 km (oficiální), realita 42 km |
Délka plného nabíjení: | z domácí zásuvky 7 hodin, ze stanice 1,5 hodiny |
Cena: | od 800 000 Kč, náš model konkrétně 1 150 000 Kč |