Vzácný symbol na české SPZ: Toto je jeho význam a každý musí vědět, že stačí málo a nevědomky překročí zákon

S registrační značkou lze dělat jediné. Vyzvednout na registru, nasadit na auto a udržovat čitelnou. Cokoli jiného je nelegální.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Dnešní doba přináší poměrně velkou benevolenci v mnoha ohledech. To, co bylo dřív zakázané, dnes zakázané není. Máme mnohem větší svobodu než dřív. Jakkoli pamětníci a kritici by mohli nesouhlasit, a já se jim nedivím. Jsou tady zákazy, jsou tady restrikce, jsou tady omezení a ano, svoboda a demokracie tak, jak jsme je čerpali doteď, pomalu a jistě čelí značnému tlaku. Ale ano, pamatuji si doby, kdy se nesmělo skoro nic. Sledovat TV programy, jaké člověk chtěl, poslouchat hudbu, jakou chtěl, hrát hudbu, jakou chtěl.

Dnešní doba nabízí svobodu, ovšem psát a lepit na SPZ nelze

Číst knihy, jaké chtěl, říkat anekdoty, jaké chtěl, volit stranu, jakou chtěl. Pokud to teoreticky možné bylo, tak vybočení s sebou neslo perzekuce, zákazy, emigraci, vězení. A to naštěstí nejsem tak starý, abych dohlédl do padesátých let 20. století, kdy nesouhlas s domácí politikou byl velmi často ortelem k nejtěžšímu trestu. A to nemluvím o doživotí. Dnes si lidé opravdu mohu dělat, téměř co chtějí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

O to víc pak naráží na to, když se jejich představa o demokracii a osobní svobodě nesetká s pozitivní reakci ze strany úřadu a policie. Třeba jako v případě zvláštních a individuálně aplikovaných znaků a symbolů na registračních značkách aut. O čem mluvím? Možná jste to zahlédli, přelepování znaků Evropské unie na SPZ. Typicky jde o českého lva, škrtnutý symbol kruhu z hvězd EU, popřípadě jiné další znaky a symboly.

Pan Karel koupil ojetý Mercedes GLS za 1,2 milionu Kč. Podle zákona mu byl odebrán, i když nic neudělal

Abych se pokusil vnést do problematiky jasno, musím se opřít o několik zákonů, pravidel, nařízení. Je tady totiž otázka, jestli je vůbec možné na SPZ nějaké jiné, nové symboly dávat a lepit. V případě konkrétního znaku českého lva je zde potom spekulace, jestli nejde o zneužití oficiálního státního symbolu. Pokud se budeme bavit konkrétně o znaku dvouocasého lva, tak je třeba sledovat, zda se jedná nebo nejedná o použití státního znaku. Státní znak je tedy co? Jde o jeden ze státních symbolů, což jsou zákonem stanovené znaky, kterými stát označuje svou svrchovanost a které jsou jedním z formálních projevů jeho státnosti.

Státní znak nelze používat jen tak, stejně jako zpívat hymnu

Podle platné právní úpravy má Česká republika dva státní znaky, a to velký a malý. Velký státní znak tvoří čtvrcený štít, je na něm dvakrát dvouocasý lev, orlice se zlatou korunou a zlatou zbrojí a černá orlice se stříbrným půlměsícem. Pak je tady malý státní znak, ten tvoří červený štít, v němž je stříbrný dvouocasý lev ve skoku se zlatou korunou a zlatou zbrojí. Užívání státního znaku podléhá přísným pravidlům, způsoby užívání velkého a malého státního znaku upravuje v prvé řadě zákon o užívání státních symbolů. Nelze jen tak znak kamkoli namalovat.

iZdroj fotografie: Uživatel www.objednejtesi.cz / Creative Commons / CC-BY-SA

Platí, že jiným než zákonem či podzákonným právním předpisem výslovně stanoveným způsobem státní znak užívat nelze. Státní znak mohou používat pouze tzv. oprávněné osoby, kterými jsou Poslanecká sněmovna a Senát, poslanec a senátor, Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu, logicky také prezident republiky a Kancelář prezidenta republiky. Dále vysoké školy, školy a školská zařízení zapsaná ve školském rejstříku podle zvláštního zákona, různé státní kulturní a vědecké instituce či sportovci při reprezentaci České republiky.

Registrační značka nepatří řidiči vozidla, je majetkem státu

Relativně nově patří mezi oprávněné osoby uvedené v zákoně o užívání státních symbolů také jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí, jednotky hasičských záchranných sborů podniků, jednotky sborů dobrovolných hasičů podniků a spolky působící na úseku požární ochrany, které mohou užít velkého státního znaku k zevnímu označení stejnokrojů svých členů, a dále rovněž zdravotnická záchranná služba.

Státní symboly České republiky:

  • Velký státní znak,
  • malý státní znak,
  • státní barvy,
  • státní vlajka,
  • vlajka prezidenta republiky,
  • státní pečeť.
  • státní hymna.

Chápu, že je to možná příliš strohé, nudné, sterilní, ale je to nutné. Díky tomu víme, jak vypadá státní znak, a také to že jej nelze použít svévolně. To znamená, že pokud jako běžný řidič vezmete samolepku, případně ji vyrobíte a nalepíte na registrační značku, porušujete zákon. Jiná věc je, a to je vidět poměrně často, když řidič či majitel auta použije ne přesnou kopii státního znaků, ale jenom symbol lva. I když by to byl lev, který by vypadal jako lev na státním znaku, už to není samotný státní znak.

SPZ? Vyzvednout na registru, nasadit a udržovat čitelnou

Je to pouze takzvaná heraldická figura českého lva. A na tu už zákon o užívání státního znaku neplatí. Možná jste takové samolepky viděli také, při aplikaci na SPZ je to obvykle bílý dvouocasý lev na modrém poli. Na modrém poli, kde původně byl znak Evropské unie. V tomto případě se tedy nejedná o přešlap vůči pravidlům o používání státního znaku. Je to ale v rozporu s pravidly, která se týkají užívání registračních značek.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Teď odbočím, občas také vidím samolepku nebo spíše dvojité škrtnutí na registračních značkách lidí, kteří nesouhlasí s Evropskou unií. Přiznám se, že jsem se snažil dohledat předpisy a pravidla použití znaků Evropské unie, ale nepodařilo se mi. Resp. našel jsem toho poměrně dost, nařízení, příkazy, doporučení, láry fáry, horem dolem, všeho moc. Ale nic přesného. Tak bych jenom selským rozumem řekl, že kde není žalobce, není soudce.

Nelegální jsou samozřejmě reflexní nálepky proti radarům

Pokud někdo použije samolepku dvojitého škrtnutí přes znak EU na registrační značce, pravděpodobně se mu nic nestane. Protože to nikdo nebude řešit. Nicméně i kdyby nikdo neřešil nevhodné použití znaků EU, policie může řešit samotné přelepení symbolů na registrační značce. Faktem totiž je, že i když se nejedná o zneužití státního znaku, jakékoliv zasahování do registrační značky je nelegální.

Řidič je podezřelý ze spáchání přestupku dle § 125c odst. 1 písm. a) bod 2 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, kdyby řídil vozidlo, jehož tabulka registrační značky je zakryta, nečitelná nebo upravena anebo umístěna tak, že je znemožněna nebo podstatně ztížena její čitelnost. Za tento přestupek hrozí ve správním řízení sankce 5 až 10 tisíc Kč a dále 6 až 12 měsíců zákaz řízení. Přestupek nelze řešit v příkazním řízení na místě.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Taková značka je obvykle na místě odňata jako pozměněná, podle ustanovení § 34 odst. 1 písm. b) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, neboť jde o věc důležitou pro řízení o přestupku. Když už jde o mě, spíše než škrtnutí znaku EU bych si na registrační značku dal symbol orientální duševní vyrovnanosti a meditace. Vzhledem k tomu, jaký stres ostatní řidiči na silnici působí, bych udělal cokoliv proto, abych byl co nejvíc klidný. Ohmmm. Zpět k tématu lva namísto znaku EU. Je důležité vědět, že registrační značka není majetkem řidiče, není majetkem vlastníka vozidla. Registrační značka patří státu.

Nejde o znak či symbol, cokoli jiného na SPZ nepatří

Není možné ji jakkoli měnit nebo přelepovat. Primárně jde asi o to, aby byla čitelná písmena a čísla. Nicméně zákon zakazuje jakoukoliv manipulaci s registrační značkou, takže v důsledku i přelepení znaku EU symbolem lva může být považováno za nelegální. Symbol dvouocasého lva na registrační značce má jasný význam. Jde o vyjádření vlastenectví, možná o vyjádření revolty směrem k EU. I když sám za sebe můžu s takovým pocitem české sounáležitosti souhlasit, musím přiznat, že projev prostřednictvím upravené registrační značky považuji za zbytečný.

Máte na značce znak EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články