Elektromobily mohou mít možná nějaké výhody, ty ale končí s příchodem zimy. Klesnou teploty, dramaticky klesne dojezd.
Zima je pro většinu řidičů období, kdy se na silnicích potýkají s ledem, sněhem a mrazem. Kdy musí včas přezouvat pneumatiky. Kdy je třeba často škrábat zamrzlá okna. Ale pro majitele elektromobilů přináší zima ještě jeden zásadní problém, výrazné snížení dojezdu. Elektromobil, jenž se v létě dokáže na jedno nabití přiblížit údaji dojezdu udávanému výrobcem, toho v zimě ujede podstatně méně. Proč tomu tak je? Co se vlastně děje s baterií, když teploty klesnou pod bod mrazu? A dá se s tím vůbec něco dělat?
Je to chemie a fyzika, v zimě to jde prostě od podstaty hůře
Kdybych to chtěl lakonicky smáznout, řeknu, že to je chemie a fyzika. To ale nechci. Začněme tím nejdůležitějším – baterií. Baterie v elektromobilech, stejně jako jakákoli jiná lithium-iontová baterie, jsou citlivé na teplotu. Fungují na principu chemických reakcí, které probíhají uvnitř článků, a tyto reakce jsou závislé na teplotě. Když je teplota optimální, tedy někde mezi 20 a 25 °C, baterie pracuje efektivně a poskytuje maximální výkon.
Ale jakmile teplota klesne, chemické reakce se zpomalí. Baterie není schopna dodávat energii tak efektivně jako za tepla. A právě to je hlavní důvod sníženého dojezdu elektromobilů v zimě. Dalším faktorem, který ovlivňuje dojezd, je spotřeba energie na vytápění. Na rozdíl od spalovacích motorů. Ty produkují velké množství odpadního tepla, jinak řečeno fungují tak, že část spotřebované energie z paliva se přemění na teplo, které od motoru odchází.
Je zachycováno do systému ventilace, následně zahřívá jak potřebné komponenty, tak třeba samotnou posádku uvnitř vozu. Elektromobily musí vytápět kabinu pomocí elektrické energie z baterie. A to není zrovna málo. V mrazivých dnech může vytápění spotřebovat až 30 % kapacity baterie. To se samozřejmě projeví na dojezdu. A teď si představte, že jedete ráno do práce, venku je -10 °C, máte zapnuté topení, vyhřívání sedadel a možná i vyhřívání volantu. To všechno jsou věci, které zvyšují komfort, ale zároveň snižují dojezd.
Vše se zpomalí, i nabíjení, tady má navrch spalovací motor
Aby toho nebylo málo, zima ovlivňuje i nabíjení. Když je baterie studená, nabíjí se pomaleji. To je dáno tím, že při nízkých teplotách se zvyšuje vnitřní odpor baterie. A to zpomaluje proces nabíjení. Některé modely mají například systém tepelného managementu, který udržuje baterii v optimální teplotě, i když je venku mráz. To může výrazně zlepšit výkon baterie a zkrátit dobu nabíjení. Ale ne všechny elektromobily tímto systémem disponují, a tak se rozdíly mezi jednotlivými modely v zimě ještě více prohlubují.
Tím se dostávám k různým žebříčkům uspořádaným na základě reálného dojezdu v zimě, v teplotách pod nulou. Klidně připomenu minulou zimu a situaci v USA. Tam byli majitelé elektrických aut ujišťování, že v zimě nepotřebují garáž. Že elektromobily všechno zvládnou. Elektromobily to skutečně zvládaly, ale jen dokud byly teploty do -10 °C. Když se mráz prokousal na -20 °C, narazila kosa na kámen. Nebo spíš na led, pěkně zmrzlý kus ledu. Samotná podstata elektromobility začala kolabovat. Desítky tisíc řidičů nezvládaly nabíjet auta, nemohli vyjet.
Na jednom či druhém konci světa, v zimě elektromobily trpí
Připomenu i test, který provedli experti v Číně. Vzali auta na elektrickou energii a odvezli je do Mongolska. A co se stalo? Dojezd toho nejlepšího se v krutém mrazu smrskl téměř na polovinu, to nejhorší auto mělo dojezd lehce nad 40 %. A to není všechno, jsou další analýzy, další žebříčky, další expertizy. Jednu dám někam vedle do samostatného odstavce. El Prix je každoroční testování elektromobilů s ohledem na jejich dojezd a jde o norskou akci.
Začnu těmi automobily, které podle mě totálně zklamaly. Porsche Taycan 4 Cross Turismo mělo najet podle WLTP rovných 578 km, zvládlo ale jen 463 km. To je o 115 méně. Absolutním propadákem byl ale Volkswagen ID.7, který měl najet 582 km, dotáhl ale pouze na 450 km. Tedy o 132 km méně. Když přejdu výjimku, za kterou může Mini Countryman s pozitivním výsledkem, navýšením dojezdu o 17 km proti očekávání, vyhrály čínské vozy. Auta jako BYD Doplhin, NIO EL6 či XPengG6 měly proti předpokládanému dojezdu minimální ztráty.
Výsledky? Jako kdyby to mělo zase být tak, že Čína – VW 1:0
Jiný test, jiné výsledky, opět ne pozitivní. Podle Recurrent Auto mají elektromobily menší dojezd v chladném počasí, v průměru jde o pokles na 70,3 % dojezdu ve srovnání s ideálními podmínkami. Mimochodem ID.7 je propadákem i podle zkušeností rakouského ÖAMTC.
Pokud tedy mám něco doporučit, tak nevěřit marketingovým prohlášením a nesplnitelným přáním. Jestliže budu postupovat s lineárním předpokladem z výsledků předchozích let, čekám, že i zima 2024 bude pro elektrické automobily krutá. Technologie nepokročila natolik, aby se zima neprojevila. Pokud někdo trvá na tom, že bude jezdit v zimě elektrickým autem, je to jeho věc. Já ale v tomto ohledu věřím spalovacím motorům. A věřit nepřestanu.