Někdejší světová jednička na trhu s pneumatikami zavře pět továren, mluví se o potížích. Problém je na druhé straně zeměkoule.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Značku Michelin zná asi každý. Není divu, je to firma, která je stará, hodně stará, v rámci evropského trhu opravdu hodně stará. Společnost založili bratři André a Édouard už v roce 1889. Dlouhou dobu byla společnost největším producentem pneumatik na světě, znají ji ale víc než jenom motoristé. Mám na mysli třeba vydávání proslulého gurmánského průvodce. Pro šéfkuchaře je asi nejprestižnějším ocenění na světě, když získají michelinskou hvězdu.
Průvodcem po restauracích to začalo, konec je snad daleko
Vše začalo před více než sto lety, když společnost začala vydávat mapy a průvodce po restauracích. Známý je také maskot firmy, Bibendum. Typický „nafouknutý“ panáček. Dlouhé roky společnost fungovala, prosperovala, společnost Michelin svého času na tom byla tak dobře, že vlastnila dokonce značku Citroën. Dnes je situace bohužel ale jiná. Výrobní závody se nezavírají v době, kdy se firmě daří. K věci tedy, Michelin oznámil záměr uzavřít závody v Cholet a Vannes. Stěžuje si na levnou asijskou konkurenci a vysoké ceny energií v Evropě.
Tímto krokem Michelin pokračuje v rozsáhlých restrukturalizačních opatřeních v Evropě. Podle Michelinu se rozhodnutí stalo nevyhnutelným vzhledem k strukturální transformaci trhů s pneumatikami pro osobní automobily a lehké nákladní vozy a zhoršující se konkurenceschopnosti Evropy. Já to vlastně chápu. Zejména z čínské oblasti se do světa hrnou levné pneumatiky a těm je těžké konkurovat. Kvalita něco stojí, a pokud jsou lidé ochotni platit méně za horší gumy, kvalita se nedokáže zaplatit. Skupina Michelin se podle svého prohlášení zavazuje pomoci každému postiženému zaměstnanci tím, že mu poskytne personalizovanou podporu. Co to znamená?
Nevím, to asi poznají sami zaměstnanci. Pochybuji ale, že to bude sehnání náhradní práce a k tomu do té doby finanční dotace v ceně platu. Skupina také podpoří zasažené zaměstnanecké komunity tím, že vytvoří alespoň tolik pracovních míst, kolik jich bylo zrušeno. Když to vezmu podrobněji, tak musím říct, že Michelin oznámil uzavření výroby v Cholet a Vannes svým 1 254 zaměstnancům nejpozději do začátku roku 2026. Oba závody čelily vážným ekonomickým potížím již několik let. Tyto dva závody byly podle Michelinu vážně zasaženy strukturální transformací trhů s pneumatikami pro osobní automobily a lehké nákladní vozy.
V Asii to umí vyrobit levněji, situace drtí evropské značky
Také zhoršující se konkurenceschopností Evropy, zejména kvůli inflaci a rostoucím cenám energie. Ukončit výrobu není snadné, nejde o jednoduchý krok. Takže je jasné, že toto rozhodnutí bylo učiněno jako poslední možnost. Definitivně poslední věc poté, co byla analyzována a vyhodnocena všechna alternativní řešení. Je tedy zřejmé, že vše se děje navzdory maximálnímu nasazení a snahám firmy o zachování životaschopnosti obou závodů. Člověk nemusí být Einstein, aby pochopil, co se děje.
Evropské trhy s pneumatikami pro osobní automobily a lehké nákladní vozy a nákladní pneumatiky v posledních letech prošly hlubokou transformací. Vše se změnilo s výrazným trendem směrem k levným pneumatikám, zejména z Asie. A to mělo negativní dopad na prémiové segmenty. Na internetu kolují titulky, které spekulují nad tím, jestli Michelin krachuje. To jsou podle mého soukromého a osobního názoru až příliš silná slova. Nemyslím si, že by společnost měla zkrachovat. Že by měla skončit. Myslím si, že vedení firmy pochopilo, že musí vše projít restrukturalizací. A to se začíná dít a bude se dít dále.
Někdy je třeba radikální řez, aby firma mohla pokračovat dál
Je třeba podívat se na věc optikou sebe sama. Kolik z vás je ochotných platit víc peněz za prémiové pneumatiky a kolik se spokojí s méně kvalitní, ale levnější alternativou? Tak vidíte. Situace, kdy kvalita není prioritou, kdy po ní není poptávka a trh tlačí na cenu, snadno sklouzne k tomu, že zákazník kupuje nekvalitní věci. Všechny ty čínské e-shopy jsou toho důkazem. Stojí to pár korun, ale vydrží to pár dnů. Hlavně že člověk ušetří. Opravdu ušetří? Nemyslím si. Nechci nikomu dávat přednášku o tom, že není rozumné šetřit na ceně, ale i kvalitě.
Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci. Heslo, které mluví samo za sebe. To si musí zvážit ale každý sám. Pokud uvidíte někde prohlášení, že Michelin krachuje, myslím si, že to bude hodně nadnesené. Já to vnímám jako varování. Stejně tak jako Volkswagen. Nemyslím si, že krachuje, ale také se mluví o uzavírání továren. U Michelinu mi přijde, že to je velice podobné. Do určité míry za to může to, že Čína nehraje úplně fér. To se ví už roky. Vědí to asi všechny ty firmy, které přišli o své patenty a vynálezy kvůli tomu, že je čínská strana zkopírovala.
Pozice Michelinu v Česku
V ČR je největším výrobcem pneumatik Barum, zato Michelin patří mezi přední světové výrobce. Přesné údaje o jejím podílu na českém trhu nejsou veřejně dostupné, ale vzhledem ke globálnímu postavení lze předpokládat, že zaujímá TOP postavení i na našem trhu.
Proto jde o obrovskou ránu pro české zaměstnance, kteří žijí v zahraničí a pracují v daných továrnách. Stejně tak může aktuální situace poznamenat i české zákazníky, kteří na Michelin nedají dopustit. Zejména u sportovních pneumatik.
Teď mají v Asii know-how, levnou pracovní sílu díky politickému zřízení na hranici totality. S tím může Evropa, která sama sebe stále prezentuje jako pokrokovou, jen těžko bojovat. Pokud bych měl říct svůj názor, obecně myslím, že velké evropské firmy budou muset změnit svůj přístup. Bohužel se z nich stanou malí hráči, kteří ale budou stále nabízet kvalitní věci. Za vyšší cenu. Ten, kdo bude chtít kvalitu, koupí si je. Zbytek Evropanů podlehne a bude dotovat čínský trh.