Automobilka milovaná Čechy se topí v problémech. Má šanci na přežití? Přistupuje k radikálním řešením

Kdysi stačil jeden model a automobilka s ním pokryla téměř celý trh, zákazníci stáli fronty. Dnes je situace jiná a značka má potíže.

i Zdroj fotografie: Netcarshow
                   

Nissan, kdysi jeden z nejvýznamnějších hráčů na automobilovém trhu, se podle některých expertů potýká v posledních letech s vážnými problémy, které ohrožují jeho budoucnost. Já nevím, to už tady bylo, a přesto značka, minimálně na našem trhu, dokázala povstat z popela. A stačil jí k tomu jediný model, Qashqai. Ten ve své době dokázal suplovat za celou širokou škálu dalších modelových řad. Co se tedy děje? Jakkoli byl dříve Nissan synonymem pro inovace a spolehlivost, dnes se jeho jméno stále častěji objevuje v souvislosti s poklesem prodejů, finančními ztrátami a nejistotou na akciovém trhu.

Doba se mění a situaci na trhu s automobily někteří nestíhají

Situace je natolik vážná, že podle některých zdrojů má automobilka jen několik měsíců na to, aby se vzpamatovala, jinak jí hrozí zásadní restrukturalizace, nebo dokonce zánik. Nerad používám silná slova, ale je faktem, že se stačí podívat na nabídku na oficiálním webu. Nevypadá to tak jako v době, kdy člověk mohl očima těkat z Micry na 370 Z, na GT-R, zpátky přes Patrola a L200. A tak dále a ta dále. Dnes má Nissan na českém webu čtyři „osobní“ auta a tři dodávky. A pokud nemáte rádi bizarní design, na první pohled vás nic nezaujme a jdete o dům dál. Jaké jsou podle zasvěcenců, zejména z odborného magazínu JapanNews, hlavní příčiny současných problémů značky?

iZdroj fotografie: Nissan

Je to tak, že „neexistují žádné modely, které by se mohly prodávat“. A řekl to údajně jeden z nejmenovaných vysokých představitelů samotné automobilky. Jak je na tom automobilka s prodeji, které jsou logicky pro automobilku klíčovým ukazatelem úspěchu? Nissan v poslední dekádě zaznamenal dramatický pokles, zejména na klíčových trzích, jako jsou Spojené státy a Čína. V USA, kde Nissan kdysi prodával přes milion vozů ročně, se prodeje propadly o 26 % za posledních deset let. V roce 2023 prodal Nissan v USA pouze 834 097 (podle jiných zdrojů to bylo 898 796 vozů), což je výrazný pokles oproti 1,13 milionu aut (resp. 1,25 milionů vozů) v roce 2013.

„Zkrachovalá“ evropská automobilka se vrací na český trh. Oživuje nejúspěšnější modely své doby a jde sesadit Škodu z trůnu

Za deset let se tedy prodeje propadly značně. Podobně se situace vyvíjí i v Číně, kde prodeje také klesly, markantně už jen za první polovinu fiskálního roku 2024. Tento pokles je způsoben nejen rostoucí konkurencí, ale také změnou preferencí zákazníků, kteří stále více upřednostňují elektromobily a hybridy – segment, ve kterém Nissan zaostává za svými rivaly. Dalším problémem je finanční situace společnosti. Nissan se potýká s rostoucím dluhem, který by podle odhadů mohl do roku 2026 dosáhnout rekordních 5,6 miliardy dolarů. Automobilka se snaží snížit náklady, což zahrnuje propouštění 9 000 zaměstnanců a omezení výrobní kapacity o 20 %.

Kdysi průkopník elektromobility, dnes je bohužel na chvostu

Tyto kroky jsou sice nezbytné pro stabilizaci financí, ale zároveň ohrožují schopnost Nissanu konkurovat na globálním trhu. Nissan v rámci svého restrukturalizačního plánu tedy zruší přibližně 9 000 pracovních míst po celém světě. To představuje zhruba 6 % celkové pracovní síly automobilky. Nejvíce postižené budou továrny v Evropě, Severní Americe a některých asijských zemích, kde se Nissan potýká s největším poklesem prodejů. Například v USA, které jsou pro Nissan jedním z klíčových trhů, se prodeje za poslední dekádu propadly o více než 25 %. Podobně je na tom i Evropa, kde Nissan ztrácí podíl na trhu ve prospěch konkurence, jež nabízí modernější a atraktivnější modely. A co Japonsko?

iZdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz

I na domácím trhu se Nissan potýká s problémy, protože zákazníci stále více upřednostňují hybridy a elektromobily, kde Nissan zaostává za konkurencí. Navíc se automobilka potýká s nízkou ziskovostí – její provozní marže za první polovinu fiskálního roku 2024 klesla na pouhých 0,5 %, což je dramatický pokles oproti 5,6 % ve stejném období předchozího roku. Situaci nepomáhá ani nejistota na akciovém trhu. Akcie Nissanu zažívají nejhorší výkonnost za posledních padesát let, což odráží ztrátu důvěry investorů. Tento pokles je částečně způsoben i problémy v alianci s Renaultem a Mitsubishi, která byla dlouho považována za jeden z pilířů úspěchu Nissanu.

Prodeje nejsou dobré, a jestli se něco nestane, ani se nezmění

Renault, který vlastní významný podíl v Nissanu, zvažuje snížení své účasti, což by mohlo mít dalekosáhlé důsledky pro budoucnost celé aliance. Bez silného partnera by Nissan mohl ztratit přístup k důležitým technologiím a trhům, což by dále oslabilo jeho pozici. Před pěti lety přišel do funkce prezidenta Nisssanu Makoto Uchida. Od té doby akcie Nissanu klesly o 50 %. V porovnání třeba se značkou Toyota, té za stejné období vzrostla hodnota akcií o 70 %. Dalším faktorem, který přispívá k problémům Nissanu, může být jeho pomalá reakce na rostoucí poptávku po elektromobilech a hybridech.

iZdroj fotografie: Nissan

Zatímco konkurenti jako Toyota, Hyundai nebo Tesla investují miliardy do vývoje nových technologií, Nissan jako by zaspal dobu. Model Leaf, který byl kdysi průkopníkem v oblasti elektromobility, dnes zaostává za modernějšími a výkonnějšími modely konkurence. Automobilka sice plánuje uvést na trh nové hybridní a elektrické modely, jako je plug-in hybridní verze populárního modelu Rogue, ale otázkou zůstává, zda to nebude příliš pozdě. Tady je samozřejmě dvousečné, zda tlak na elektromobily je lepší ustát a spoléhat, že tato mánie opadne.

Má elektromobilita budoucnost? To vědět, měl by Nissan klid

Anebo se jim věnovat, i za cenu, že to nemusí dopadnout dobře. Volkswagen by o tomto mohl vyprávět. A co budoucnost? Nissan se snaží implementovat rozsáhlý plán restrukturalizace, který zahrnuje snížení nákladů, zlepšení efektivity výroby a uvedení nových modelů na trh. Automobilka také hledá nové strategické partnery, kteří by jí pomohli překonat současné problémy. Jednou z možností je prohloubení spolupráce s Hondou, která by mohla zahrnovat sdílení technologií a společný vývoj elektromobilů. Další možností je získání finanční podpory od japonské vlády, která by mohla pomoci stabilizovat situaci a zajistit budoucnost automobilky. Jak to dopadne? Nevím.

iZdroj fotografie: Nissan

Nissan mám sám za sebe rád. Jedno z mých prvních aut byl Nissan Micra. Vždycky se mi líbila Maxima, ještě v době, kdy jsem na takové auto nemohl finančně dosáhnout. A Nissan 350 Z mám rád stále. Ale na mně nezáleží. Nissan dlouhodobě mají čeští zákazníci rádi. Právě zmíněný Qashqai je oslovil, stejně jako před ním sedany či velká SUV v době, která odstartovala divokými devadesátkami. Co tedy říct závěrem? Nissan zjevně stojí na křižovatce. Jeho budoucnost závisí na schopnosti rychle a efektivně reagovat na měnící se podmínky na trhu.

Otázkou je, jak se podmínky změní a co lze očekávat. Pokud se automobilce podaří implementovat plán restrukturalizace, zlepšit kvalitu svých produktů a získat zpět důvěru zákazníků i investorů, má šanci znovu získat své místo mezi předními světovými automobilkami. Pokud selže, hrozí jí osud, který by si ještě před několika lety nikdo nedokázal představit. Není to nemožné, tak jako třeba u Saabu. Jak to dopadne, se tedy uvidí. Zřejmě relativně brzy.

Je Nissan vaše oblíbená značka?

Zdroj: JapanNews
Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články