Tento automobil je hvězdou českého trhu s ojetinami. Mnoho lidí po něm touží. Ale je opravdu tak spolehlivý, jak se říká?

Moc velkou konkurenci tento automobil nemá, snad jen u domácí značky Škoda. Platí totiž dlouhodobě za vyhledávanou ojetinu.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií
                   

Trh s novými auty se podlé mého názoru otřásá v základech. Proč? Je tady obecný tlak na snižování emisí. K tomu zcela bezskrupulózní protežování elektrických aut. Když řeším se čtenáři a nadšenci, jaká auta by si chtěli kupovat, až na výjimky u technologických nadšenců to nejsou elektromobily. Jde o klasická auta se spalovacími motory. V kontrastu s tím, jak některé automobilky už de facto přešly na koncept ryze elektrické nabídky. Třeba Jaguar, jen tak namátkou. Dovolím si tvrdit, že lidi nemají rádi změny, že chtějí „klasiku“. A to je vidět i na trhu s ojetými automobily.

Český zákazník chce v bazarech stále to samé, tak jako já

Když se podívám na nejrůznější statistiky a trendy, určitý konzervatismus se odráží v tom, co si čeští zákazníci v autobazarech kupují. Škoda Octavia si drží své prvenství, což asi nikoho nepřekvapí. Je to prostě auto, které Češi milují, a to z několika dobrých důvodů. Nabízí skvělý poměr ceny a užitné hodnoty, má prostorný interiér, a hlavně – náhradní díly jsou dostupné prakticky na každém rohu. Sám jsem o Octavii uvažoval, když jsem zvažoval nákup ojetého automobilu. Ale nakonec jsem se rozhodl pro jiný evergreen mezi ojetými auty.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Poreferuji vzápětí. Je tady také Škoda Fabia, jako další důkaz toho, že domácí značka má u českých kupujících stále silnou pozici. Fabia je oblíbená především jako druhé auto do rodiny nebo jako první vůz pro mladé řidiče. Ceny těchto modelů na trhu s ojetinami v posledním roce mírně vzrostly, což souvisí s celkovou situací na automobilovém trhu. Mimochodem myslím si, že tohle bude trend dalších let. Ceny ojetin, těch dobrých, nebudou klesat, naopak porostou. Vyplatí se držet si dobrá auta, protože ta nová, potažmo elektrická, dobrá většinou nejsou.

Kupování ojetiny - 8 chyb

8 nejčastějších chyb při koupi ojetiny, na kterých bazary vydělávají

Třetí příčku mého žebříčku obsadil Volkswagen Passat. Ten je oblíbený především u podnikatelů a manažerů. Jeho hlavními přednostmi jsou spolehlivost, komfort a prestižní image. Když se podívám na další oblíbené ojetiny, najdu tam modely jako Volkswagen Golf, Ford Focus nebo Škoda Superb. To jsou všechno auta, která nabízejí dobrou kombinaci kvality, spolehlivosti a dostupnosti náhradních dílů. Tradiční už je rostoucí zájem o SUV v kategorii ojetin. Modely jako Hyundai Tucson, Kia Sportage nebo Škoda Karoq jsou stále oblíbenější a oblíbenější. A co elektromobily? Ty se zatím v rovině nejprodávanějších ojetin neobjevují, vnímám ale, že jejich podíl na trhu pomalu roste. Nejčastěji se prodávají ojeté Tesly Model 3 a Volkswagen ID.3, ale stále jde spíše o okrajovou záležitost.

Passat je skvělý v mnoha ohledech, kromě jedné kategorie

No a teď zpátky k té jedné konkrétní ojetině. Zpět k třetímu místu oblíbenosti, zpět k Volkswagenu Passat. Pokud je tohle auto, které se drží v oblíbenosti mezi třemi nejžádanějšími, já mohu jeho kvality potvrdit. Moje zkušenosti s tímto modelem jsou jenom a jenom pozitivní. Ono je vlastně snadné se k Passatu dostat, ve smyslu výběru. Když jsem sám řešil, jaký automobil si koupit, nastavil jsem si parametry relativně jednoduše, ale přesně. Kombi, automatická převodovka, pohon všech kol, velký kufr, slušná výbava, naftový motor.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Když jsem řešil, jaké auto by to mohlo být, neustále jsem se vracel právě k Passatu. Ano, líbil by se mi třeba Mercedes. Jenže třída C je relativně malá. Stejně tak je tomu u konkurence v rovině BMW a Audi. Mluvím o A4 a třídě 3. Větší modely mají samozřejmě více prostoru jak pro cestující, tak pro zavazadla. Ale jsou zase výrazně dražší. Dražší je i servis. A u třídy E a A6 vnímám, že to chce pod kapotou ne čtyřválec, ale šestiválec. A to už je zase vyšší spotřeba, dražší servis. A znova, vyšší pořizovací cena. Ford Mondeo není špatný, ale nemá čtyřkolku. Řešil jsem Opel Insignia, tam byl problém s výběrem motoru. Škoda? Hodně jsem o ní uvažoval, ale je podle mě tvrdší za jízdy a příliš uniformní. A většinou má v kufru materiál, který vím, že se špatně čistí.

Pod kapotou je vhodná vlastně pouze jedna jediná motorizace

Ať jsem hledal, jak jsem hledal, vždycky jsem se vrátil k Passatu. Jaký je život s ojetým Passatem? Auto funguje skvěle ve všech ohledech, jen v jedné kategorii od něj nelze čekat zázraky. Spotřeba je výborná. Pokud jezdím pomalu, zvládnu to za necelých 7 l/100 km. Ano, čtyřkolka asi pár deci ke spotřebě přidává, ale já mám pohon všech kol rád. Byť se prodražuje nejenom při pořízení auta jako takového, ale i v rámci servisu. Nedávná výměna oleje ve čtyřkolce mě vyšla na deset tisíc za materiál i práci. Auto má dostatečnou dynamiku, ale je třeba na plyn šlápnout.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Což já obvykle dělám, takže mi spotřeba spíše roste. Kufr je velký tak, jak jsem si představoval, a tak jak člověk od tohoto auta čeká. Stejně tak místo na zadních sedadlech. Sedadlo u řidiče má zabudovanou funkci masáže. Nejde o nějaký sofistikovaný systém, spíše tam jen jezdí bederní opěrka nahoru a dolů. Ale při dlouhé jízdě to probere. Spolujezdec toto nemá. V autě je řada asistentů, které obvykle nepoužívám. Spíše mi vadí. Typicky automatické brždění, když auto samo od sebe a nesprávně „vidí“ překážku a zabrzdí.

Systém si poradí s připojením telefonu od značky Apple

Co naopak je fajn, že auto zvládá propojení s iPhonem. Vestavěnou navigaci vlastně nepoužívám, všechno řeším přes mobilní telefon. Auto je relativně mladé, z roku 2018, takže naštěstí řeším pouze pravidelné výměny kapalin. Nicméně už teď slyším, že budu muset měnit tlumiče. Spotřební materiál typu kotoučů a brzdových destiček také považuji za něco samozřejmého, jejich výměnu neberu jako negativní věc. Pokud jsem mluvil o jedné věci, která mi nesedí, je to fun faktor. Nebo ne nesedí, v podstatě nelze nic zábavného očekávat. A možná je to v pořádku.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jízda s Volkswagenem Passat není zábavná. Pokud v některých autech člověk řídí a baví se, v Passatu to není. Nechci říct, že to je jako jet vlakem, to samozřejmě ne. Ale je to konzervativní, profesionální dopravník z bodu A do bodu B, pro řidiče, čtyři cestující a hromadu zavazadel. Maximální komfort pohodlného podvozku, dynamika silného motoru. Od Passatu prostě zábavu očekávat nelze. Ani ji neočekávám, už jsem si na tento bezpohlavní styl jízdy zvykl. Všechno ostatní dělá VW Passat skvěle, po několikaleté osobní zkušenosti můžu tento model prohlásit za spolehlivý. Nedivím se, že je tak žádanou ojetinou.

Galerie

Dalších 10 fotografií
Dalších 10 fotografií

Co si o Passatu myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články