Hrozí vysoká pokuta za neviditelný přestupek. Dělá ho mnoho Čechů, přestože zákon mluví jasně. Ruku na srdce, i vy?

Dokud se nic nestane, všechno vypadá v pořádku. Opak je ale pravdou, běží lhůta, nabíhají úroky a řidič si to pak odskáče.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Povinné ručení. Dvě slova, která každý řidič slyšel už nesčetněkrát. Ale víte, co to vlastně je? Proč je povinné, kolik stojí a co se stane, když ho nemáte? Možná si říkáte, že je to jen další zbytečný výdaj, který vám každý rok odčerpá peníze z peněženky. No, tak nebo tak, o peníze tady jde a rozhodně je to něco, co musíte platit. Pokud máte auto. A pokud máte auto a neplatíte, dříve nebo později vás to doběhne a prodraží se to. Ať už proto, že si Česká kancelář pojistitelů o své peníze řekne, i s úrokem. Anebo když nedej bože nabouráte a budete muset platit škodu ze svého. Povinné ručení má svůj smysl. A pokud ho nemáte, může vás to přijít pořádně draho.

Povinné ručení je prostě povinné, bez něj nelze vůbec vyjet

Teď mírně odbočím. Čtou nás i řidiči a motoristé na sousedním Slovensku, nejenom u nás v Čechách. I u našich někdejších bratrů na východě řeší podobné záležitosti jako u nás. Do redakce se mi ozval čtenář Peter, který psal o tom, jaká je situace na Slovensku a jak moc je stát drtí ohledně povinného ručení. Psal, že se mu stala dopravní nehoda ten, kdo ji zavinil, neměl sjednané povinné ručení, pro něj to byly zbytečné starosti. Ani vysoká pokuta v přepočtu cca do výše 120 tisíc Kč prý není zatím dostatečným důvodem k tomu, aby se tam řidiči přestali dopouštět prohřešku. I tam je povinné smluvní pojištění auta.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud nemají slovenští motoristé sjednané pojištění odpovědnosti za škodu, kterou s autem způsobí, do hry vstupuje garanční fond. Neplatiči se pak dostávají do problémů. Bohužel ale problémy dělají i těm, kteří platí. Už jenom zbytečnou a zvýšenou legislativou a těžkou hlavou. Na Slovensku je situace obdobná jako u nás, hrozí pokuty, pokud řidič povinné ručení nemá sjednané. Jak se téma dotýká našich, tuzemských řidičů? Povinné ručení, oficiálně tedy pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je zákonem stanovené pojištění, které musí mít každé vozidlo registrované k provozu na veřejných komunikacích.

Ano, šéfe! Kuchyňské kleště do nepovinné výbavy auta patří. Na manipulaci s drobnými předměty jsou lepší než prsty

Jeho hlavním účelem je chránit ostatní účastníky silničního provozu před škodami, které by jim mohly být způsobeny. Ať už jde o poškození vozidla, zranění, nebo dokonce smrt, povinné ručení pokrývá náklady spojené s těmito událostmi. Jinými slovy, pokud zaviníte nehodu, pojišťovna za vás zaplatí škody, které jste způsobili. Ale pozor, povinné ručení nekryje škody na vašem vlastním autě. Na to už potřebujete havarijní pojištění. Z pojištění odpovědnosti se poskytuje pojistné plnění za újmu vzniklou provozem vozidla uvedeného v pojistné smlouvě. Pojištěný má právo, aby za něj pojistitel nahradil újmu a náklady.

Když vás někdo nabourá bez povinného ručení, je to o ČKP

Limity pojistného krytí u povinného ručení představují maximální sumu, která je v případě škodné události vyplacena poškozenému z daného povinného ručení. Kolik to je? Minimální zákonem stanovený limit pojistné ochrany je 50 milionů Kč při újmě na zdraví na každého poškozeného a 50 milionů Kč při majetkové škodě bez ohledu na počet poškozených. Tady opatrně, i když se může zdát 50 milionů jako vysoká a nedosažitelná částka, nemusí to tak být. Představte si, že zaviníte nehodu na dálnici, do které se dostane klidně pět, šest aut. Auta to mohou být drahá a najednou ani to nemusí stačit. Není to o tom, že nabouráte do několika Bugatti najednou, pozor.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pojišťovny tak nabízí klientům více variant těchto limitů, obvykle 50/70/200 milionů Kč. V praxi to znamená, že v případě nehody zaplatí pojišťovna za viníka nehody poškozenému skutečnou škodu, maximálně však do výše stanovených limitů. Je-li sjednaný limit pojistného plnění nižší než limit minimální, poskytne pojistitel pojistné plnění do výše minimálního limitu. Lepší je samozřejmě se do žádné nepříjemné situace nedostat. Ale když už to nastane, měl by člověk vědět, co za něj povinné ručení pokryje. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla kryje zejména újmu vzniklou ublížením na zdraví nebo usmrcením, účelně vynaložené náklady spojené s péčí o zdraví zraněného zvířete a škodu vzniklou poškozením, zničením nebo ztrátou věci, jakož i škodu vzniklou odcizením věci.

Škodu na vašem vlastním autě za vás zaplatí havarijní pojištění

Tolik výňatek z oficiálního vysvětlení přímo na webu ČKP. Jak moc musí být vysoká pokuta, aby to přesvědčilo řidiče, že má udělat, co mu ukládá povinnost? Neviditelný přestupek? Ano, není vidět, dokud se něco nestane. Představte si, že povinné ručení nemáte. Co se stane? První věc, která vás čeká, je pokuta. A ne ledajaká. Pokud vás policie zastaví a zjistí, že nemáte platné povinné ručení, můžete dostat pokutu až 40 000 korun. A to není všechno. Pokud vaše vozidlo není pojištěné, Česká kancelář pojistitelů naúčtuje příspěvek do garančního fondu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Tento příspěvek se pohybuje od 30 do 93 korun za každý den, kdy je vozidlo nepojištěné, v závislosti na jeho kategorii. Možná si říkáte, že pár desítek korun denně není tak hrozné. Ale zkuste si to spočítat za měsíc, za rok. A pokud se rozhodnete tento příspěvek nezaplatit, ČKP má právo vymáhat ho soudně. A to už se opravdu nevyplatí. Vím to, sám jsem se do takové situace kdysi dostal. Ne mou vinou, ale přesto. Musel jsem zaplatit a nebylo to málo. Možná si teď říkáte, jak je možné, že někdo vůbec jezdí bez povinného ručení.

Když nezaplatíte hned, zaplatíte později, mnohem víc, i s úroky

Bohužel takových řidičů je stále dost. Podle statistik ČKP je v České republice nepojištěno přibližně jedno procento vozidel. To se může zdát jako malé číslo, ale v absolutních hodnotách to znamená desítky tisíc aut. A právě kvůli těmto řidičům existuje garanční fond, z něhož se hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Osobní zkušenost bývalého kolegy. Jel a nabourala do něj stará dodávka plná nepřizpůsobivých občanů. Jejich auto nemělo sjednané povinné ručení. Nehoda byla taková, že kolegovo auto bylo na odpis, šlo o totální škodu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

De facto přišel o auto, dostal pár tisíc. Nenadělal nic. Zpět ale k fondu, ten je financován z příspěvků pojišťoven, ale také z příspěvků nepojištěných řidičů. Takže pokud jezdíte bez povinného ručení, nejenže riskujete vysoké pokuty a finanční ztráty, ale také přispíváte k nákladům, kterým byste mohli snadno předejít. Přitom sjednat povinné ručení je dnes jednodušší než kdy dřív. Stačí si vybrat pojišťovnu, která nabízí podmínky a cenu, jež vám vyhovují, a uzavřít smlouvu. Můžete to udělat osobně, telefonicky nebo online. Cokoli je lepší než vyjet s nepojištěným autem.

Máte sjednané povinné ručení?

Zdroj: ČKP
Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články