Nápad za všechny peníze, nejprve se zpoplatní cesta letadlem, pak daně politici uvalí daně na každý kilometr v autě. Kolik kdo zaplatí?
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Daň je kouzelný nástroj. Dá se krásně využít, nebo přesněji spíše s neužít, hned ve dvou rovinách. Zaprvé, když třeba stát potřebuje vybrat peníze, stanoví novou daň. Ideálně na něco, čemu se člověk nemůže vyhnout. Když se budeme bavit o dani z piva, vína, je to něco, co si člověk asi dokážu odpustit. Nebo minimálně konzumaci omezit. Ale daň z bydlení, z příjmu, s paliva, z čehokoliv co souvisí s motorismem? Tam stát seká přímo do živého a vždycky viděla. Lidi nepřestanou bydlet, nepřestanou nakupovat, nepřestanu jezdit autem.
Daně za to, že letíte na dovolenou, se blíží. Bude to už letos?
Druhá oblast nebo druhá rovina je rovina nátlaková. Pokud chcete, aby veřejnost něco přestala dělat, uvaříte na to daň. Ale tak velkou, že jí prostě lidi nedokážou akceptovat a zaplatit. Mám teď takovou docela rebelskou otázku. Budeme mít v budoucnu novou daň z počtu ujetých kilometrů? Teď se to může zdát absurdní. Ovšem stačí se však podívat na to, co se děje v leteckém průmyslu a jeden si řekne, že vlastně už dost brzy mohou přijít poplatky, který zastihnou ty, co létají častěji. Pak už je jen krok k autům, v honbě za „zelenějším světem“ lze očekávat cokoliv.
Otázkou je, kdy se podobný nápad objeví u silniční dopravy. Letecký průmysl mohou brzy zasáhnout velké změny. Síť ekologických organizací Stay Grounded se totiž obrátila na Evropskou unii s nápadem daně za časté létání. Vize je taková, že by každý mohl absolvovat jen jednu zpáteční cestu letadlem ročně tak, že by nebyla zdaněna. V případě následných letů by se výše nové daně začala zvyšovat. V určitém okamžiku by ale asi bylo dosaženo stropu, který by fakticky učinil leteckou dopravu zcela nerentabilní. Jak vysoká by měla být tato daň? To je asi nejdůležitější, protože se nebavíme o žádných drobných. Cestující může teoreticky absolvovat jednu zpáteční cestu bez daně.
Další let by pak byl zdaněn částkou v přepočtu 1 200 Kč, čtvrtý let v témže roce by vyšel navíc za 2 400 Kč a následný let v roce by byl zdaněn částkou 4 800 Kč. Kdo létá častěji, zažil by, že další let by ho stál navíc 12 000 Kč. Spekulace pokračuje, třeba desátý let by pak asi vyšel mimo letenku na desítky tisíc Kč navíc. Situace je paradoxní. Jsou známe případy, že se třeba dvě kamarádky z velké Británie setkávají ve Španělsku, kam létají letadlem. Protože je letenka vyjde v přepočtu na pár korun, zatímco vlak je násobně dražší. Dneska se dá z Čech letět za pár stovek po Evropě, je to určitě efektivnější než trávit hodiny za volantem nebo ve vlaku.
Jedna zpáteční cesta zadarmo a pak už to bude za tisíce
Jenže to by se změnilo, pokud by skutečně začala platit avizovaná daň. Na druhou stranu je pravda, že létání je jedním z nejméně ekologických způsobů dopravy. A zatímco automobilový průmysl čelí přísným emisním normám a tlakům na přechod k elektromobilitě, letecký průmysl se dosud těmto regulacím do značné míry vyhýbal. Možná je tedy na čase, aby i letectví přispělo k ochraně životního prostředí. Ale jak to udělat, aniž by to mělo negativní dopad na cestující a ekonomiku? To samozřejmě nejde. Vždycky to zaplatí koncový zákazník a nikdo jiný. Je-li jedním z možných řešení zavedení daně, tak co kdyby tato byla odstupňovaná podle typu letadla a jeho emisí?
Moderní letadla jsou určitě mnohem ekologičtější než starší modely, a tak by taková daň mohla motivovat aerolinky k obnově flotily. Další možností by mohlo být zavedení povinných investic do vývoje ekologických paliv, která by mohla nahradit tradiční letecký petrolej. Jen se tedy děsím, aby nějakého blázna nenapadlo, že by letadla mohla létat na elektrický pohon. To bych snad radši sednul do vzducholodě plné helia než do Airbusu, který by měl místo nádrží v křídlech baterie. Každopádně pokud by byla daň z létání skutečně zavedena, měli bychom se připravit.
Kolik peněz za ujetý kilometr autem jste ochotni zaplatit navíc?
Na co? No na to, že létání už nebude tak dostupné jako dřív. Co by to znamenalo? Že by lidé přestali létat letadlem. Jenže to je jen pomyslné A z celé absurdní rovnice, máme tady i B. A tam bych se nebál spekulovat o tom, že by stejná daň byla zavedena i za cestu autem. Pokud by to skutečně začalo platit, třeba hned, znamenalo by to, že už by letošní zimní dovolená stála mnohem víc, než lidé čekají. Na hory letadlem? Teď možná ano, pokud to vyjde na pár tisíc korun. S daní ale ne, to by se začalo létání pořádně prodražovat.
Takže autem? Ano, ale jen do chvíle, než bych začala daň platit na cestování osobními vozy. Pak by to znamenalo, že pokud by se třeba platilo z kilometrů ujeté jízdy, přestali by lidi jezdit auty. Vezměte si, kdyby třeba začala platit daň 10 Kč z najetého kilometrů. A nejenom že by člověk musel zaplatit za auto, za povinné ručení, za amortizaci, za palivo. Navíc by na každých sto kilometrech odvedl 1 000 Kč na dani. Co by to znamenalo? Že by lidé přestali jezdit autem. Už by ani nelétali letadlem, takže by museli vsadit na hromadnou dopravu. Zaplatit kartou, koupit si jízdenku, pěkně online. V tu chvíli už by nás měl stát plně pod kontrolou. Velký bratr v plné síle. Nejde jen o letošní zimní dovolenou. Tohle je něco, co nikdy nesmí projít.