Auto jako krabice obvykle nevypadá dobře, je to v zásadě ošklivá dodávka. Výjimky ale jsou a novinka od Korejců je skutečně hezká.
Jaká auta se vám líbí? Ta s plynulými a splývavými liniemi a barokně klenutými karoseriemi? Anebo hranaté krabice s pravoúhlými tvary? Já mám jasno, jsem v tomto ohledu tak nějak konzervativní, a než abych se rozplýval třeba nad Mitsuoka Orochi, zaujme mě spíše Lancia Delta Integrale. Chápu, výlet do minulosti, ale jako příklad ideální. Když vezmu značku Hyundai, právě ta pro mne byla svého času zástupcem automobilky a designem, kterými mi neseděl. Takové zvláštní organické tvary, kapkovitá světla, nic pro mě. Myslím tím třeba Hyundai i40. Dneska je to ale zcela jinak. Nevím, co se stalo, jestli konečně Korejcům došlo, v čem je krása.
Organické tvary a tekuté designové linky nesedí každému
Ale musím se přiznat, že třeba Ioniq 5 se mi líbí. Teď neřeším podstatu, jen vzhled. Hyundai nedávno představilo nový designový jazyk. Ten se odráží v jejich nejnovějším konceptu SUV s názvem Initium. Tento stroj, který se prezentuje ryze krabicovitým tvarem, je předzvěstí budoucího produkčního modelu. Nový automobil by měl být uveden na trh v první polovině příštího roku. Nový designový jazyk nese název „Art of Steel“ a představuje směr, kterým se Hyundai hodlá ubírat v budoucnosti. Tak tohle je trochu přehnané, řekl bych, „Art of Steel“ znamená „Umění oceli“, jestli se nepletu.
Viděl bych to spíš třeba pro název filmu o bojových robotech nebo jako heslo výrobce starých mečů. Ale proč ne. Je to silné, sebevědomé. A auto tak také vypadá. Asi aby auto vypadalo co nejdrsněji, přidalo Hyundai střešní nosič se zabudovanými světly a motivem vyhrazeným pro vodíková auta. Ten najdeme i na zadních světlech a třetím brzdovém světle. Neobvykle tvarované boční okno připomíná Pontiac Aztek. Nezdá se vám? Za mne je Pontiac Aztek jedno z nejošklivějších aut všech dob, stejně ošklivé jako Fiat Multipla. Tady bych inspiraci skutečně asi nehledal. Ale to je jen zanedbatelný detail. Co tedy víme o novém autě s tvarem krabice?
Je to samozřejmě SUV. Designově osvěžující krabicové Initium je „před-ukázkou“ sériového modelu, který dorazí v roce 2025. Má vodíkový palivový článek. To znamená, že půjde s největší pravděpodobností o nástupce modelu Nexo. Výrobce říká, že Initium dokáže na jedno „natankování“ ujet až 640 kilometrů. Předchozí vodíkový model Nexo, který byl dostupný v USA, mohl ujet o 40 kilometrů méně. Tak dejme tomu, že tady máme posun k lepšímu.
Vodíkový pohon u nás de facto neexistuje, vzhled krabice je fajn
U nás je tento typ pohonu tak na začátku, že nelze říct, že je v plenkách. Takže těšit se na něj nemá cenu. Ale vzhled se mi líbí. Zpátky ale k technologii pohonu. Elektromotor je o 40 koní výkonnější, než měl starý crossover s vodíkovým pohonem. Pouze jedno z víček palivové nádrže se používá k doplňování vodíkové nádrže, druhé se používá pro funkci Vehicle-to-Load. Ono „tajemné“ V2L umožňuje majitelům zapojit vozidlo do domácí zásuvky 220 V a proměnit Initium v power banku, která napájí domácí spotřebiče.
To je podle mě spíše jen marketingový trik, než že by to někdo reálně dělal. Nevím, vodík není šálek mého čaje. Vzhled je ale parádní. Svalnaté SUV má aerodynamické jednadvacetipalcové ráfky a vypouklé blatníky s černým plastovým krytem. O brutálně masivním nosiči na střeše už jsem mluvil. Líbí se mi i bodová světla obdélníkového tvaru. Hyundai zatím neodhalil interiér vozu, ale tvrdí, že zadní sedadla nabízejí dostatek prostoru a pohodlí díky velkému úhlu sklopení. Zadní dveře mají široký úhel otevírání, to usnadňuje nastupování a vystupování z auta i lidem s omezenou mobilitou.
Budoucnost se vrací do minulosti a nevypadá vůbec špatně
Pokud se Hyundai tímto modelem snaží ukázat, že i krabicovitý design může být atraktivní a funkční, já se tomu nebráním. Tento nový směr v designu by mohl přinést svěží vítr do portfolia značky a přilákat nové zákazníky, kteří hledají něco odlišného. Na mne by to zabralo, jen by ale nesměl být pod kapotou vodíkový motor, třeba s hybridem už by se mi o takovém autě přemýšlelo mnohem lépe. A nakonec, kdy bude u nás? Premiéra auta? Když nebudu řešit autosalonové prezentace, tak na produkční kus si skutečně budeme muset ještě počkat. A tím myslím obecně, k nám, pokud se nepletu, se auto příští rok nedostane.