Automatický systém začne blikat a řidič s tím nic neudělá. Blinkry fungují v závislosti na tom, jak řidič dramaticky šlápne na pedál.
Není to tak dávno, co jsme přinesli poměrně rozsáhlý článek. O tom, že jsou řidiči trestaní za slušnost. Skutečně, to není žádná nadsázka, opravu to je tak, jak píšu. Pokud někomu z pozice za volantem poděkujete prostřednictvím výstražných blinkrů, porušujete zákon. A hrozí vám pokuta až 5 000 Kč ve správním řízení. Je to tak. V zákoně je skutečně paragraf na téma „výstražná znamení“. Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení.
Blinkry jako výstraha jsou v pořádku, zneužití je za pokutu
Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla. Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci. Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamení zapnutím výstražného světelného zařízení.
Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou. Podle zákona tedy může řidič použít varovné blinkry, je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí. Jinak řečeno, nesmí použít varovné blinkry v jiném případě. A tím jiným případem můžu myslet třeba poděkování řidiči jiného vozu za to, že mě pustil před sebe. Tím jiným případem můžu myslet to, když se chci třeba za něco omluvit. Typicky mám pocit, že jsem někoho omezil, sáhnu automaticky po tlačítku varovných blinkrů a dvakrát zablikám.
Možná byste přišli na další případy, všechny tyto nesplňují uvedený zákonný důvod, jde o porušení legislativy. A jsme zase zpátky u té pokuty. Nicméně chápu, rozumím. A pak je tady třetí alternativa, že auto začne blikat a je to mimo obě uvedené možnosti. Že to není možné? I když se může zdát, že hovořím nesmysly, protože buď spustím varovné blinkry správně, nebo je nespustím správně, auto může začít blikat. A to samo od sebe. Nejdřív zmíním, že než začnou blikat varovné blinkry v tomto případě, uvidí řidič za inkriminovaným autem blikat jeho zadní brzdová světla. A ano, blikající zadní světla na autě nejsou úplně běžným jevem.
Poděkování blinkry mezi řidiči? Ne, slušné chování se trestá
Většina řidičů si je spojí s brzděním, jenže to světla přece neblikají, ale svítí nepřerušovaně. Takže to znamená něco jiného? Jde o takzvaná dynamická brzdová světla, která jsou povinná pro velkosériově vyráběná auta s globální homologací. Na začátku roku 2010 začala v Evropě platit nová legislativa pro dynamická brzdová světla. Ta ustanovila signál nouzového/krizového zastavení, který je složen z blikajících brzdových světel a následně aktivovaných výstražných světel. A jsme u těch všech blikající blinkrů!
Systém pracuje tak, že při krizovém brždění se zadní brzdová světla rozblikají. A pak buď téměř před zastavením nebo ihned po zastavení auta začnou blikat i výstražná světla. Že se vám tohle nikdy nestalo? Neříkejte, ani o tom nemusíte vědět. Řidič o tom totiž není podle některých zdrojů vůbec informován. Tady bych ale asi poznamenal, že se mi stalo, že jsem auto takzvaně zašlápl, světla se mi rozblikala. Tedy ta výstražná, myslím blinkry, a věděl jsem o tom. V okamžiku, kdy auto zpomalí nebo klesne intenzita brždění, popřípadě auto zastaví, brzdová světla začnou znovu svítit souvisle. Systém funguje zcela automaticky.
Světla blikají automaticky a řidič to nijak nemůže ovlivnit
Signál má fungovat tak, aby upozornil řidiče v zadních autech, že vůz před nimi náhle a dramaticky zpomaluje. V jaké rychlosti se systém aktivuje? Podle toho, co jsem zjistil, tak záleží na té které značce. Může to být 50 km/h až 80 km/h, někde v kombinaci s tím, že musí „svolení“ dát i jiné systémy, typicky ABS. Chápu to, myslím, že vy to chápete také. Prostě když řidič jede a nečekaně zašlápne brzdu do podlahy, brzdová světla začnou blikat a pak se rozblikají i varovné blinkry. Jenže mě tady napadá právě asi mírně rebelská a provokativní otázka. Může za to být řidič pokutován?
Myslím si, že ne, v případě, pokud by byl naplněn fakt, že jde o výstrahu před nebezpečím. Ale když si představím prázdnou silnici, na ní jede jedno auto, za krajnicí, mimo akční rádius auta, policejní hlídka. Řidič osobního auta jede, zašlápne brzdu, varovné blinkry se rozblikají. Nejde o signál v rámci varování před nebezpečím, jak říká zákon. Už jen z principu, že není koho varovat. Policie vidí blikající výstražné blinkry, řidiče zastaví a chce ho pokutovat. Ten možná ani neví, že mu varovné blinkry blikaly. Nikoho neohrozil, nikoho neomezil, široko daleko není žádné další auto. Tak co myslíte, jak z toho ven?