Tisíce a tisíce záznamů tisíců aut vyhozených z STK, to jsou elementární podklady pro žebříček, který nekompromisně hodnotí auta.
Trh s automobily se v jednoduchosti dělí na dvě kategorie. Prodej zcela nových aut a prodej aut ojetých. Ta první skupina, tam je to relativně jednoduché. Člověk si kupuje nové auto a očekává, že minimálně několik prvních let mu bude sloužit zcela bez potíží a poruch. U aut z druhé ruky už to bohužel neplatí. A každý řidič, který někdy vybíral nové nebo ojeté auto, si nutně musel položit jednoduchou otázku: „A je tohle auto spolehlivé?“ Odpověď na tuto otázku není jednoduchá, ale naštěstí existují statistiky, které nám mohou pomoci.
Čím více záznamů, tím víc je jasné, které auto je nespolehlivé
Jednou z nejuznávanějších je každoroční TÜV Report, který vychází z milionů technických kontrol provedených v Německu. A právě ten přináší zajímavé výsledky, které mohou být pro mnohé překvapivé. Kdo je na vrcholu a kdo naopak propadl? Pojďme se na to podívat, jedna věc asi nebude překvapením. Začnu tím, že TÜV Report je považován za jakýsi „zlatý standard“ při hodnocení spolehlivosti aut. Jednak v obecné rovině, ale musím přiznat, že je to jasné vodítko i pro mě. Aktuální zpráva vychází z více než 10,2 milionu technických kontrol provedených mezi červnem 2023 a červencem 2024.
Hodnoceno bylo celkem 228 modelů v šesti kategoriích s ohledem na stáří, od dvou až tříletých vozů až po ty nejstarší, které mají více než 12 let věku. Klíčovým kritériem je podíl vozidel, která neprošla technickou kontrolou kvůli vážným nebo nebezpečným závadám. A výsledky? Některé modely překvapily, jiné zklamaly. Absolutním vítězem letošního žebříčku je Honda Jazz. Tento malý hybridní vůz dosáhl míry poruchovosti pouhých 2,4 %, což je neuvěřitelně nízké číslo. Předběhl tak i takové „velikány“ spolehlivosti, jako je Porsche 911 nebo Mercedes B.
Na druhém místě se umístil Volkswagen Golf Sportsvan s 2,5 % a třetí příčku obsadilo Audi Q2, které se dělí o místo s Porsche 911. To je jasný důkaz, že spolehlivost není jen otázkou ceny nebo prestiže značky. Zajímavé je, že mezi nejspolehlivějšími modely najdeme i cenově dostupné vozy, jako je Suzuki Vitara, Hyundai Tucson nebo Mitsubishi ASX. Tyto modely mají míru poruchovosti do 3,5 %, což je skvělý výsledek. A co třeba Mazda 2, Kia Picanto nebo Suzuki Swift? I tyto malé vozy se dostaly do první dvacítky, což potvrzuje, že spolehlivost nemusí být drahá. Na druhé straně žebříčku najdeme modely, které bychom si možná raději nekoupili. A tady přichází tak trochu šok.
Nejvyšší příčky nejméně spolehlivých aut obsadila Škoda
Minimálně pro nadšence naší české značky. Škoda si nevedla vůbec dobře. Nejlépe dopadl model Karoq, který se umístil na 37. místě, což je stále nadprůměr. Ale Fabia, Octavia, Superb a Scala? Ty skončily pod průměrem. Octavia a Superb jsou na tom ne dobře, ale Scala dokonce patří mezi nejhorší modely v celém žebříčku. A co je ještě horší, předběhly je i značky jako Dacia, Renault nebo Fiat. A co elektromobily? Ty se v žebříčku objevují stále častěji, protože jejich počet na silnicích roste. Nejlépe si vedl Volkswagen e-Golf, který se dostal do první desítky.
Následuje Hyundai Kona Electric, Mini Cooper a další modely od Volkswagenu, jako ID.3, ID.4 a ID.5. Naopak Tesla Model 3 skončila na úplném chvostu. Podle expertů má Tesla problémy s brzdovou soustavou, nápravami a osvětlením. A co je horší, doplácí na špatnou servisní péči. Elon Musk sice tvrdí, že elektromobily nepotřebují pravidelný servis, ale výsledky TÜV Reportu ukazují opak. Já se snažím být nad věcí, co se týká elektrických aut, a nechci je zbytečně kritizovat. Ale myšlenka, že jsou bezúdržbová, mi přijde jako velká fikce.
Výjimky jsou, i spolehlivá auta se občas zásadně porouchají
Všechno se opotřebovává, každý materiál v čase degraduje, už jenom od podstaty věci. Takže degradují i komponenty v elektrických autech. A pokud navíc nimi člověk jezdí, o to víc. Jestliže tedy majitel elektrického auta nejezdí vůbec do servisu, pak se může jasně ukázat, že takové auto je na tom mnohem hůř než opečovávané se spalovacím motorem.
Pokud vybíráte nové nebo ojeté auto, určitě se podívejte na výsledky TÜV Reportu. Může vám to ušetřit spoustu starostí a peněz. Závěrem bych pak ještě chtěl říct, že výjimky potvrzují pravidlo. Jsou tady auta, která mohou být statisticky špatná, ale tu a tam některý kus může být zcela v pořádku. A naopak, jsou modelové řady, které mohou platit za spolehlivé, ale tu a tam se najde kus, který je skutečně vadný. S tím už ale člověk nic neudělá.