Řídíte v zimní bundě? Patříte mezi 7 z 10 Čechů, kteří netuší, jak velké riziko podstupují a co jim za to hrozí

Jedna drobná chyba a může jít o život, stačí přitom nedělat to, co dělají všichni. Bunda sem, bunda tam.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Zima je tady. S řadou speciálních povinností pro řidiče, s nimiž se po zbytek roku jen tak nesetkávají. Ano, tím myslím zejména povinnost přezout na zimní pneumatiky. Čistit auto od sněhu. Přizpůsobit jízdu povětrnostním podmínkám. Ale nejenom to. Zima je tady a s ní i každoroční dilema, jak se obléknout, abychom nezmrzli, ale zároveň se cítili pohodlně. Nejenom za volantem. Ale ano, platí to i pro řidiče. Zimní teplá bunda není od věci. Je potřeba vědět, že sednout do auta jen tak v tričku se nemusí vyplatit.

Jak řídit bezpečně a neudělat chybu? Stačí si sundat bundu

Co se stane, když uvíznete někde v zimě, auto nepojede? Budete čekat, bude vám zima. To samé platí i pro případné nehody. Chodit kolem auta jen tak v tričku? To ne, takže i na krátké vzdálenosti se vyplatí brát si s sebou do auta zimní bundu. A právě tady dělá většina řidičů zásadní chybu. Řízení v zimní bundě je totiž nejen nepohodlné, ale především nebezpečné. Možná si teď říkáte, že je to přehnané. Jak by mohla bunda ovlivnit vaši bezpečnost? Ale věřte mi, že důvody, proč si ji sundat, jsou pádné.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Pokud si myslíte, že se vás to netýká, možná vás překvapí, že podle průzkumů, který jsem udělal mezi našimi čtenáři, až 7 z 10 řidičů v zimě řídí v bundě. I já to někdy dělám, zejména když jedu na krátkou vzdálenost. A když sednu do auta, které je po noci studené a vymrzlé. Většina z nás si tak vůbec neuvědomuje, jaké riziko tím podstupuje. Začněme tím nejdůležitějším – bezpečnostní pásy. Ty jsou navrženy tak, aby vás v případě nehody co nejlépe ochránily. Ale aby mohly správně fungovat, musí být těsně přiléhající k tělu.

Tady je právě problém. Zimní bunda, obzvlášť ta péřová nebo silně zateplená, vytváří mezi naším tělem a pásem vrstvu, která může být klidně několik centimetrů silná. Klidně i deset centimetrů. A to je problém. Při nárazu se totiž tato vrstva stlačí, což znamená, že pás nebude správně přiléhat k tělu. Výsledek? Zvýšené riziko vážných zranění, protože pás vás nezastaví tak, jak by měl.

Bunda je nebezpečná? Ano, jde přitom jen o pár centimetrů

Podle odborníků může být rozdíl mezi správně a špatně přiléhajícím pásem otázkou života a smrti. Při nárazu v rychlosti 50 km/h se vaše tělo pohybuje silou odpovídající několika stovkám kilogramů. Pokud pás není správně upevněn, může dojít k vážným zraněním hrudníku, břicha, nebo dokonce k vnitřním zraněním, jež mohou být fatální. A to nemluvím o tom, že špatně upevněný pás může způsobit, že sklouznete pod něj, což je situace, kterou rozhodně nechcete zažít.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Dalším problémem je omezená pohyblivost. Zimní bundy jsou často objemné a omezují volnost pohybu. To může být problém zejména při rychlých reakcích, kdy potřebujete okamžitě zatočit volantem nebo dosáhnout na pedály. Navíc pokud na sobě máte bundu s kapucí, může vám bránit v pohledu do stran, což je při řízení zásadní. A co rukávy? Ty mohou klouzat po volantu, což snižuje váš cit pro řízení.

Pásy fungují podle jasného principu a vrstva bundy tomu brání

Možná si teď říkáte, že moderní auta mají vyhřívané sedačky a volanty, takže není důvod zůstávat v bundě. Ale i přesto většina řidičů bundu nesundává. Proč? Nejčastějším důvodem je pohodlí. Nikdo nechce sedět v chladném autě a čekat, až se zahřeje. Jenže právě tohle pohodlí vás může stát zdraví, nebo dokonce život. A přitom řešení je jednoduché. Stačí si bundu sundat a dát ji na zadní sedačku nebo do kufru. A dobře, rozumím, že je tady druhé zdravotní hledisko, které už jsem naznačil na začátku.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Sednout do studeného auta. Člověk tak může prochladnout. Za mne tedy dává smysl to, že pokud člověk sedne do studeného auta v bundě, jakmile se auto zahřeje, měl by zastavit, budu si sundat a řídit bez ní. Nebo to vidíte jinak? Situace je ještě vážnější, když dojde na děti. Dětské autosedačky jsou navrženy tak, aby poskytovaly maximální ochranu, ale pouze za předpokladu, že dítě je správně připoutané. Pokud má na sobě zimní bundu, platí stejná pravidla jako u dospělých – pásy nebudou správně přiléhat k tělu. A to může mít fatální následky. Oficiální čísla neznám, tedy ta česká, ale třeba polské záznamy říkají, že až 80 % řidičů přiznává, že v zimě řídí v bundě.

Jde o detail, ale ten může rozhodovat o zdraví a životě

Většina z nich si vůbec neuvědomuje, jaké riziko tím podstupuje. Přitom stačí tak málo – sundat si bundu a zajistit, aby pásy správně přiléhaly k tělu. Můj průzkum tak nebyl daleko od podobného výsledku. Možná si teď říkáte, že je to zbytečné, že čeřím vodu. Že jste v bundě řídili už stokrát a nikdy se nic nestalo. Ale právě to je ono. Nehody se nestávají každý den, ale když už k nim dojde, mohou mít fatální následky. A v takové situaci člověk chce, aby všechno fungovalo tak, jak má. Řízení v bundě je možná pohodlné, ale rozhodně není bezpečné. A bezpečnost by měla být vždy na prvním místě. Nemyslíte?

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Řídíte v bundě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články