Na českém trhu je několik skutečně až fanaticky oblíbených SUV, a tohle jedno patří mezi ně. Majitelé ho doslova zbožňují.
Jsou auta, která mají jejich majitelé rádi. Takových je snad většina. Pak jsou auta, jež mají majitelé rádi, a navíc svůj zájem o ně dokážou propojit s dalšími turisty. Tady bych zmínil třeba Subaru, značku, která je tak oblíbená, že se mezi sebou řidiči těchto aut na silnici zdraví. A pak jsou tady auta, která jejich majitele zbožňuji, řekl bych, že jsou jimi až posedlí. Mitsubishi ASX patří mezi ně. Nemyslím si, že by se jejich majitelé a řidiči vzájemně zdravili, sám jsem to nezažil, když jsem tyto modely testoval. Stačí se ale podívat do diskuzí, fór, na sociální sítě a člověk zjistí jedno.
Majitelé milují svá Mitsubishi ASX a nedají na ně dopustit
To, že otřít se o Mitsubishi ASX znamená rozdmýchat nenávist a vášeň v těch, co tato auta vlastní. A přitom je to opravdu dobré auto. Nebo bych to řekl jinak, je zbytečné, aby majitelé tohoto modelu svůj vůz obhajovali nad rámec slušnosti. Auto je to prostě dobré, to mohu potvrdit. Mitsubishi ASX je model, který si za poslední dekádu našel své místo na českých silnicích. Je to jen nedávno, co přišlo ve faceliftované generaci. Jaké je tedy nové ASX a má šanci uspět na českém trhu, kde konkurence v této kategorii doslova přetéká? Podívejme se na to blíže.
Začněme u designu. Nové Mitsubishi ASX je postaveno na platformě CMF-B, kterou sdílí s Renaultem Captur. A právě to je věc, která vzbudila mezi fanoušky značky rozporuplné reakce už v roce 2022. Někteří tvrdí, že ASX ztratilo svou identitu a stalo se jen „přeznačkovaným“ Renaultem. Jiní naopak oceňují, že Mitsubishi využilo osvědčenou techniku a design, který už u Capturu prokázal svou oblíbenost. Ať už patříte do kterékoliv skupiny, jedno je jisté – nové ASX působí moderně a svěže. Přední maska s výraznými LED světlomety, dynamické linie karoserie a šik lakování dodávají vozu atraktivní vzhled, který by mohl oslovit mladší generaci řidičů.
Pod kapotou se toho od dob prvního ASX hodně změnilo. Mitsubishi ASX nabízí hned několik motorizací, od základního benzinového motoru o objemu 1,0 litru až po hybrid. Základní litr s výkonem 67 kW (91 koní) je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou a je určen především pro nenáročné řidiče, kteří hledají úsporné a jednoduché auto do města. Pro ty, kteří chtějí něco výkonnějšího, je k dispozici čtyřválec 1,3 litru s hybridní technologií, jenž nabízí výkon 103 kW (140 koní) ve spojení s manuální převodovkou nebo 116 kW (158 koní) s automatickou převodovkou. Dá se také sáhnout po hybridu s výkonem 105 kW (143 koní).
Motor si vybere každý, jen ne milovník nafty a čisté elektřiny
Té elektřiny není zase tak moc. Na dnešní dobu je to vlastně dobrá nabídka. Taková klasická, jakkoli bych asi sám před pár lety brblal nad tím, že to není nic moc, v kontextu elektrické doby je to za mě docela slušné. A líbí se mi, jak auto vypadá, abych uzavřel kapitolu vzhledu. Interiér nového ASX je podle mě dalším důkazem, že Mitsubishi chce držet krok s dobou. Dominantou palubní desky je dotykový displej infotainmentu, který může mít úhlopříčku až 9,3 palce. Jedná se o první model Mitsubishi a jeden z mála modelů na trhu, který má důležité Google funkce již zabudované přímo v komunikačním systému.
Máte tak k dispozici on-line navigaci s informací o aktuálním provozu. Některé funkce vozidla navíc můžete ovládat hlasem. Faceliftované Mitsubishi ASX je tedy prvním modelem značky s vestavěnými aplikacemi Google. Konkrétně mapami Google, obchodem Google Play a hlasovým asistentem reagujícím na hlasové povely „Hey Google“ či „OK Google“. Popřípadě dlouhé stisknutí tlačítka s ikonkou mikrofonu na volantu. Pozor ale, koncept Google Automotive Services není k mání v základní výbavě modelu. Digitální přístrojový štít o velikosti 10,25 palce nabízí přehledné zobrazení všech důležitých informací a možnost personalizace.
Doby 3000 GT, Eclipse a Lanceru jsou dávno pryč, ASX je hit
Kvalita materiálů je na slušné úrovni, i když je jasné, že se stále jedná o vůz z dostupnějšího segmentu. Co se týče prostoru, ASX nabízí dostatek místa pro čtyři dospělé cestující a zavazadlový prostor o objemu 348 litrů u hybridní verze nebo až 484 litrů u benzinových a mild-hybridních variant. To sice není rekordní hodnota pro pokoření velkých SUV či dodávek, ale pro běžné potřeby většiny rodin by měla stačit.
A teď k otázce, která zajímá asi každého – cena. Mitsubishi ASX startuje na českém trhu s cenovkou pod půl milionu korun, konkrétně na 479 850 Kč za základní benzinovou verzi. To je částka, která ho staví do přímé konkurence s modely jako Škoda Kamiq, Hyundai Kona nebo Kia Stonic. Základní hybridní verze pak začíná na 548 850 Kč, což je sice výrazně více, ale stále se jedná o konkurenceschopnou cenu v rámci této technologie. Pokud dám na dostupné reakce majitelů, tak je nové ASX pohodlné a dobře odhlučněné.
Podvozek je naladěn spíše na komfort, což ocení řidiči i cestující zejména na delších cestách. Řízení je lehké a přesné, i když sportovní nadšenci by mohli postrádat větší zpětnou vazbu. Tu tady ale nikdo nečeká. Tohle není Lancer Evo. Hybridní verze nabízejí tichý a plynulý chod, zatímco benzinové motory jsou ideální pro nenáročné každodenní ježdění. Nové ASX tak možná zapadne do linie „zbožňovaného ASX“, jakkoli fanatická adorace je skutečně zbytečná. Je to prostě dobré auto. Nic víc, nic míň.