Nová značka je jen vrchol ledovce, jde o vyhrazené pruhy pouze pro určitý typ řidičů. Sám člověk se spalovacím autem tam nesmí.
Je to skutečně diamant? V rámci evropského prostoru a mezinárodních médií se píše o tomto novém značení právě v souvislosti s tvarem, jaký má diamant. Já bych měl ale na věc asi jiný názor. Nevím, jak to vidíte vy, a já nechci působit nijak vulgárně, ale za mne to není diamant. Je to zjevně mezinárodní pejorativní znak, když bych ve snaze o slušné vyjádření parafrázoval Šifru mistra Leonarda, pro „ženský kalich“. Možná už jste o těchto nových značkách slyšeli, možná už jste je dokonce viděli. Pokud jste jeli do Francie.
Myšlenka není špatná, ale aplikovat ji plošně jistě nelze
Na tamních silnicích se totiž objevily nové dopravní značky, které mají za cíl zlepšit plynulost provozu a podpořit ekologičtější způsoby dopravy. No, vždycky mne děsí, když toto někde čtu. Vidím za tím buď propagaci elektromobilů, nebo nějaké zákazy či omezení. Tak o co jde? Tyto značky, které „mají tvar diamantu“, označují speciální pruhy pro vozidla s více pasažéry, elektromobily nebo sdílená auta. Označují se výrazem HOV. To je zkratka pro High-Occupancy Vehicle, tedy vozidla s vyšší obsazeností.
V praxi se jedná o speciální jízdní pruhy, které jsou vyhrazené pro auta, v nichž cestuje více než jeden člověk, případně pro elektromobily nebo sdílená vozidla. Cílem je motivovat řidiče, aby jezdili společně, a tím snížili počet aut na silnicích, zlepšili plynulost dopravy a omezili emise. Rozumím, je to do určité míry dobrá myšlenka. Na druhou stranu je to diskriminace. Jedu sám. Musím jet sám. Nemám jinou možnost. Tak budu stát v koloně? Ve Francii se tyto pruhy testují na několika úsecích dálnic a městských silnic. Nové značky, které je označují, mají tvar bílého diamantu na modrém podkladu.
Tento symbol je jasně viditelný a odlišuje se od ostatních dopravních značek, to má řidičům usnadnit orientaci. Kdo může HOV pruhy využívat? Jsou pro vozidla s více pasažéry, jde minimálně o dvě osoby v autě. Elektromobily mohou do pruhu bez ohledu na počet pasažérů. A sdílená vozidla, tedy auta registrovaná v rámci carsharingových služeb. Jinak řečeno, pokud jedete sami v běžném autě, do HOV pruhu nesmíte. Porušení tohoto pravidla může být ve Francii pokutováno. Tady si nejsem zcela jistý částkou, ale myslím, že je to až 135 eur, tedy v přepočtu zhruba 3 300 Kč.
Více lidí v jednom autě je lepší než sám člověk ve více autech
Jak to funguje v praxi? HOV pruhy jsou označeny nejen novými značkami, ale také speciálním vodorovným značením na silnici. Na některých úsecích jsou navíc instalovány kamery, které sledují, zda řidiči pravidla dodržují. Pokud kamera zaznamená auto s jedním pasažérem v HOV pruhu, může být řidič pokutován automaticky. Tady nemám osobní zkušenosti a čerpám z dostupných zdrojů, tak pokud někdo viděl tyto kamery na vlastní oči, budu rád za názor v komentáři pod článkem.
Zajímavostí je, pokud mám tedy správné informace, že ve Francii testují i technologii, která dokáže rozpoznat počet pasažérů v autě pomocí infračervených senzorů. Tato technologie by měla minimalizovat chyby a zajistit, že pokuty budou udělovány spravedlivě. HOV pruhy jsou třeba v Kanadě. Může to fungovat i u nás? Zavedení HOV pruhů v České republice by mohlo být údajně řešením pro přetížené úseky, jako jsou dálnice D1 nebo městské okruhy.
Cílem je snížení počtu aut se spalovacími motory na silnicích
Typicky asi v Praze a Brně. Otázkou však zůstává, jak by na takovou změnu reagovali čeští řidiči. Já myslím, že by radost neměli. Nicméně ekofanatici mluví o tom, že je to inspirace pro celou Evropu, tedy i pro nás. V Česku jsme zvyklí spíše na klasické pruhy pro autobusy nebo cyklisty, a i ty jsou často terčem kritiky. Zejména pokud je zřejmé, že jsou nevyužívané. Že jimi projede jeden autobus za hodinu, zatímco vedle stojí auta v dlouhé koloně.
Zavedení HOV pruhů by vyžadovalo nejen změnu dopravního značení, ale také důkladnou informační kampaň, aby řidiči pochopili, jak a proč je využívat. Jenže to by musely asi zmizet pruhy pro autobusy. Nebo by došlo ke sloučení? Pak by ale řidiči s více lidmi překáželi ve vyhrazeném pruhu, třeba sanitkám nebo hasičům. Tak nevím, u nás to (doufám) asi neprojde. Nebo vy máte na věc jiný názor?