Dopravní značky mají řidičům pomáhat, ve skutečnosti je ale velmi často matou a děsí. Jedna je skutečně jako prokletá.
Zastavit na STOPce je povinnost, kterou musí každý řidič dodržovat. Když jako řidiči narazíme na dopravní značku „Stůj, dej přednost v jízdě!“, je jasné jedno. Že musíme zastavit a dát přednost vozidlům na hlavní komunikaci. Laicky řečeno. O přesné znění zákona se s vámi podělím za okamžik. I když je toto pravidlo jednoduché, stále mnoho motoristů tápe a neví, jak přesně ho aplikovat. Mnozí řidiči skutečně nevědí, co znamená „zastavit“, a mají nejasnosti o tom, jak dlouho mají na stopce stát.
Zastavit je něco jiného než zastavit vozidlo, řidiči to netuší
Zákon o silničním provozu v § 25 a 27 definuje pojem zastavení a stání, ale některé detaily i tak zůstávají „otevřené“ a záleží na zdravém rozumu, jak je vyložíme. Zastavit znamená uvést vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob. Stát znamená uvést vozidlo do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení. Zákon ale také definuje pojem „zastavit vozidlo“, což je něco jiného a znamená to přerušení jízdy z důvodu nezávislého na vůli řidiče. Zajímavé je, co přesně znamená „dát přednost v jízdě“.
Podle zákona to znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy. Laicky řečeno to znamená, že řidič musí počkat, dokud nebude mít před sebou volný prostor pro bezpečné pokračování v jízdě. Zastavení na STOPce je tedy povinnost. Ale kolik času má řidič na STOPce skutečně stát, aniž by riskoval pokutu? Tuto otázku si klade mnoho řidičů. Někteří mají pocit, že není přestupek, když jen zpomalí.
Ovšem to je mýlka – takové „pouhé zpomalení“ je přestupek. Dopravní experti vysvětlují, že zastavení na STOPce má jasná pravidla, která je třeba dodržovat. A to rozhodně není o „rychlém mrknutí do stran“ nebo o „přibrzdění“, jak si někteří řidiči myslí. Zastavit na STOPce znamená skutečně „zastavit vozidlo“. A vy už teď víte, co to znamená. Co se týká otázky na délku zastavení, odpovědi se různí. Někteří experti doporučují, že byste měli před značkou stát minimálně dvě až tři sekundy. To údajně poskytne dostatek prostoru na to, abyste se pořádně rozhlédli.
Vteřina nebo minuta, to zákon neřeší, hlavně že se netočí kola
Rozhlédli a zkontrolovali provoz. Navíc „to ukáže, že skutečně dodržujete pravidla silničního provozu“. Někteří samozvaní experti doporučují toto pravidlo tří vteřin – zastavit a počítat do tří, pak pokračovat. To je podle nich ideální doba. Za mě to je nesmysl. Důležité je vědět, že „nic nejede“, a přesvědčit se o tom, bez ohledu na čas. Pokuty za nedodržení zastavení jsou vysoké. Pokud policie zjistí, že jste na STOPce nezastavili, můžete dostat blokovou pokutu až 3 500 Kč.
Pokud se přestupek dostane do správního řízení, může sankce vzrůst na 10 000 Kč a k tomu dostanete čtyři trestné body v bodovém systému. Zastavení není definováno časově, ale řidič by měl vždy postupovat tak, aby neohrozil nikoho z účastníků silničního provozu. A z druhé strany, existuje možnost nezastavit. Ne vůbec, ale „podruhé“. Jestliže stojíte za vozidlem, které už zastavilo na hranici křižovatky, není nutné znovu zastavovat. Stačí, když máte i vy ze své pozice dobrý rozhled, pak můžete pokračovat v jízdě společně s vozidlem před vámi.