Veselá přezdívka, ale zařízení samotné až tak veselé není. Má se za to, že zvyšuje spotřebu a emise, auta poškozuje stoprocentně.
Dopravní značky někdy vypadají dost zvláštně, zejména ty, na které není člověk zvyklý a narazí na ně v zahraničí. Mluvím teď o symbolu kosočtverce, jenž je typický pro Kanadu a Francii. A který evokuje asi v každém člověku symbol označující ženské lůno. Slušně řečeno. Jsou tady ale také výstražné značky ve tvaru bílého trojúhelníku s červeným okrajem, s piktogramem zvířete. Jelen, kráva, kůň nás v našem prostředí asi nezaskočí. Žába už ale možná ano a velbloud, klokan v daleké cizině na Středoevropana jistě zapůsobí exoticky.
Některé značky mohou působit exoticky, jde o místní zvyk
Nedávno jsem v jednom článku psal o výstražných značkách, na nichž jsou kozy. U nás jejich chov asi není natolik obvyklý, aby byla značka na každém kroku, ale pokud se posuneme dál směrem k Alpám, je chov tohoto zvířete tradičnější. A značky méně neobvyklé. Jelikož jsme v Čechách a k češství patří určitý typ smyslu pro humor, nedivil jsem se vlastně, když do redakce přišel e-mail od pana Martina K. z Moravskoslezského kraje. Psal, že zná značku, na které jsou „skutečné kozy„ a asi je na každém, aby si podstatu vyjádření domyslel.
Poslal mi jako doklad výstražnou značku ve tvaru trojúhelníku s bílým polem a červeným okrajem. A na bílém poli se symbolem, řekněme, kopečku. Pokud jsem pejorativně laděný dotaz pochopil správně, tak mohu s klidným svědomím říct, že rozhodně nejde o symbol ženského poprsí, jak se čtenář pokusil „vtipně“ naznačit. Jde o zpomalovací práh, tedy značku „Zpomalovací práh“ s kódem A 7b, která upozorňuje na umělou nerovnost na vozovce, jejímž účelem je zejména snížení rychlosti jedoucích vozidel. Nerovnost je zpravidla vytvořena stavební úpravou nebo dopravním zařízením „Krátký příčný práh“ (č. Z 12).
Pod značkou může být upřesněn počet takových zařízeních, a to v případě, jestliže je umělých nerovností více v řadě za sebou. Pak lze jejich počet vyjádřit pomocí dodatkové tabulky „Počet“ (č. E 1), např. „2 x“. Zpomalovací práh je u nás relativně častým opatřením. Nazývá se též zejména mezi řidiči jako příčný práh, retardér nebo ležící policista či policajt. A ano, je to uměle zvýšené místo na vozovce pozemní komunikace. Cílem je skutečně donutit řidiče silničních vozidel k pomalé jízdě. Obvykle se používá v kombinaci s dopravními značkami omezujícími rychlost, typicky v zastavěných zónách.
Prahy poškozují automobily a omezují průjezd sanitek
Příčný práh je tvořen buď odnímatelnými, zejména plastovými díly připevněnými k vozovce šroubením. Anebo stavebním zvýšením samotné vozovky. Co je horší? Nevím, nedávno jsem jel přes demontovatelný práh a cítil jsem, jak auto trpí. Tedy tlumiče doslova naříkaly. A pamatuji také asfaltový hrbol, na kterém jsem nechal kus nárazníku při testování BMW M4 Competition. Tak nevím. Demontovatelné prahy mají zpravidla strmější nájezdy a vyžadují téměř zastavení auta. Přejetí je doprovázeno skutečně nepříjemnými rázy do podvozku a otřesy vozidla.
Ve verzi stavebního zvýšení komunikace je obvykle hrbol tvořen ne tak ostře šikmou plochou. Existují i jakési zpomalovací polštáře, kdy nejde o souvislý pás, val, ale o několik dílčích menších polokulovitých komponent vedle sebe. Jak je to u nás historicky, legislativně? Už v roce 1996 myslím definovalo Ministerstvo dopravy podmínky pro umisťování příčných prahů a příčný práh uveden s účinností od 30. ledna 2001 ve vyhlášce č. 30/2001 Sb., pod dvěma různými názvy. Jak už jsem zmiňoval, tak jako výstražná dopravní značka A 7b.
S příčnými prahy se začalo nedlouho po sametové revoluci
Do roku 2001 v podobě značky „Nerovnost vozovky“ s dodatkovou tabulkou „Příčný práh“ a tabulkou se vzdáleností. Dopravní zařízení s označením Z 12 se jmenuje „Krátký příčný práh“ a je popsáno v § 26 odst. 1 písm. n) vyhlášky č. 30/2001 Sb. V obytné zóně se příčné prahy označují informativní dopravní značkou IP 2. To je modrý čtverec s polem ve tvaru bílého trojúhelníku s černým symbolem řezu příčným prahem. Přínos příčných prahů je však, nejen podle mého názoru, kontroverzní.
Jak už jsem naznačil, zpomalovací prahy značně zvyšují opotřebení vozidel, trpí zejména nápravy, tlumiče, pérování. V okolí prahů mohou lidé, obyvatelé, registrovat zvýšenou hlučnost a také zvýšenou prašnost. Zpomalovací prahy znemožňují rychlý průjezd složek IHS, zejména pro sanitky s pacienty to musí být peklo. Omezená je i možnost úklidu komunikace, typicky od sněhu. Technika nemůže vozovku očistit tak dokonale jako v případě rovné plochy.
Dochází k opotřebovávání, či dokonce poškození komunální techniky. A existují prý i studie, které dokazují, že aplikace zpomalovacího prahu zvyšuje průměrnou spotřebu vozidel na místě, a to cca dvojnásobně. A nejenom tu, ale i emise oxidu uhelnatého a oxidu dusného. Tak jako tak, jasné jsou dvě věci. Vzhledem k četnosti jde o poměrně oblíbené zařízení ke snižování rychlosti. A ne, nejde o značku, jakkoli si to možná na Ostravsku mohou myslet, s vyobrazením ženského poprsí.