Definitivně zavřít všechny STK v ČR a zrušit povinné kontroly našich aut. Jen z nás tahají peníze, v praxi nejsou k ničemu

Stanice technické kontroly jsou pod drobnohledem a je to znát, policie kontroluje automobily, které právě z STK a emisí vyjely.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Po čtyřech letech. Nedávno se mě někdo ptal, po kolika letech od zakoupení nového automobilu je třeba poprvé vyrazit na STK. A je to po čtyřech letech. Řešil jsem to nedávno s jedním čtenářem, který si stěžoval, že zapomněl se svým novým vozem tak trochu na čas. A jel sice na další prohlídku po roce do servisu. Ale nedošlo mu, že už je to čtyři roky od nákupu nového auta. A že mu STK propadla. Technická kontrola vozidla je tak dříve či později pro každého řidiče povinnou zastávkou. Má zajistit, že jeho auto je bezpečné a způsobilé k provozu na silnicích. Na první pohled se jedná o rutinní záležitost, již stačí jednou za dva roky absolvovat a mít klid.

Jednou to přijde, i s novým autem se pak musí vyrazit na STK

Jenže realita je často úplně jiná. STK se totiž v posledních letech stala nejen strašákem pro řidiče. Ale dlouhodobě je (prý) také místem, kde se dějí podvody, obcházejí pravidla a kde se mnozí snaží „ušetřit“ na úkor bezpečnosti. Jaké problémy vás mohou na STK potkat, na co si dát pozor a proč se vyplatí hrát podle pravidel? Jedním z nejčastějších problémů, s nimiž se řidiči na STK setkávají, je neúspěšné absolvování kontroly. Důvodů může být celá řada – od špatného technického stavu vozidla přes nefunkční světla až po emise, které neodpovídají normám.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Podle statistik Ministerstva dopravy, mých zkušeností a reakcí čtenářů neprojde technickou kontrolou na první pokus až 20 % starších vozidel. Nejčastějšími závadami jsou problémy s brzdami, podvozkem, osvětlením nebo výfukovým systémem. A právě emise jsou v posledních letech velkým tématem. S přísnějšími normami se zvyšuje i počet aut, která kvůli nim neprojdou. Dalším problémem, jenž se na STK objevuje, jsou podvody. Ať už jde o falšování protokolů, „přivírání očí“ nad závadami, nebo dokonce o situace, kdy auto na kontrolu vůbec nepřijede, ale přesto dostane razítko. Tyto praktiky jsou bohužel stále poměrně běžné, a to i přes snahy Ministerstva dopravy a dalších institucí o jejich potlačení.

Policie kontroluje emise aut, která právě vyjela s razítkem z STK

V posledních letech například proběhlo několik razií na stanicích STK, při nichž byly odhaleny desítky případů podvodů. Nejčastěji šlo o situace, kdy vozidlo neodpovídalo technickým požadavkům, ale přesto dostalo potvrzení o způsobilosti. Proč k těmto podvodům dochází? Důvodů je hned několik. Někteří řidiči se snaží ušetřit na opravách a raději zaplatí „bokem“, aby jejich auto prošlo. Jiní zase nechtějí investovat do starších vozidel, která by už technickou kontrolou nemusela projít. A pak jsou tu stanice STK, jež si tímto způsobem zvyšují své příjmy. Respektive myslím si, že tohle je trochu jinak. Neřekl bych, že si zvyšují příjmy stanice jako takové.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ale že jde o sólovou aktivitu jednotlivých techniků. Ti bez ohledu na to, že mohou poškodit svého zaměstnavatele, přijímají peníze takzvaně bokem. A když to praskne, může za to celá STK. Zeptal jsem se majitele a provozovatele jedné pražské STK, co si myslí o nedávnem honu na čarodějnice. Když bych to tak měl nazvat, jde o to, jak úřady začaly STK šlapat na krk. „Myslím si, že to je politická objednávka,“ řekl provozovatel STK. „Je tady tlak na to, aby se snížil počet stanic technické kontroly.“ A jak jinak to prý udělat, než je legálně oficiálně zavřít, s posvěcením státu? „Takže začaly kontroly aut, která právě vyjela STK,“ dodává pan R., provozovatel STK.

Podle vyjádření majitele STK jde o politiku a tlak ze strany státu

Bohužel pak na tom podle něj prodělávají právě majitelé a provozovatelé, přestože velmi často chybují zaměstnanci. Zpět ale k podstatě STK a ověření technického stavu aut. A k podvodům. Problémem je, že podvodné praktiky ohrožují nejen samotné řidiče, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Auto, které není technicky způsobilé, může být nebezpečné a způsobit vážnou dopravní nehodu. Jak se těmto problémům vyhnout? Prvním krokem je samozřejmě pravidelná údržba vozidla. Pokud se o své auto staráte a necháváte ho pravidelně kontrolovat v servisu, neměli byste mít s STK žádné problémy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležité je také pečlivě zkontrolovat všechny základní věci, jako jsou světla, brzdy, pneumatiky nebo stav výfuku, ještě před samotnou kontrolou. Pokud si nejste jisti, že je vaše auto v pořádku, vyplatí se navštívit servis, kde vám pomohou odhalit případné závady. Dalším důležitým krokem je výběr spolehlivé stanice STK. Vyhněte se místům, která mají podezřele nízké ceny nebo kde vám nabízejí „rychlé vyřízení bez zbytečných otázek“. Takové nabídky mohou být lákavé, ale ve výsledku vás mohou stát mnohem víc – ať už v podobě pokuty, nebo dokonce ztráty technického průkazu.

Kdo neprojde STK, má omezený čas na nápravu a nový pokus

A co dělat, pokud na STK neprojdete? V takovém případě máte obvykle 30 dní na odstranění závad a opakovanou kontrolu. Pokud se jedná o drobné závady, jako je například nefunkční žárovka, můžete je opravit sami. U větších problémů, jako jsou brzdy nebo emise, je lepší obrátit se na odborníky. Důležité je ale neotálet, protože pokud závady neodstraníte včas, budete muset absolvovat celou kontrolu znovu, což znamená další náklady.

Podle informací, které prosakují na základě policejních kontrol, je prý korupce v STK obrovská. A stát to bude řešit. Už teď jsou povinné kamery na stanicích, vše se zaznamenává online. Tak uvidíme, co ještě a zda vůbec legislativa přichystá. Když k tomu připočtu neustálé tlaky ze strany EU na změnu metodiky měření emisí a riziko vyřazení mnoha aut z provozu, netěším se. Tak jako tak je STK stále nepříjemnou povinností. Možná by bylo nejlepší celý systém STK zrušit a stanice uzavřít. Neřešit to takto direktivě, ale nechat to na řidičích, jako v USA. Co myslíte?

Projde vaše auto na STK?

Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články