Jaká rychlost v autě zaručí nejnižší spotřebu paliva? Vyzradili jsme fígl, který 100% funguje u motorů všech značek

Ušetřit peníze chce asi každý a řešení je nadosah. Snadno a rychle může platit méně každý, stačí jen chtít a udělat první krok.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Jak jezdit levněji, s nižší spotřebou? Základní otázka, která jistě trápí každého řidiče motorového vozidla. Řekl bych, že i toho, kdo jezdí na elektřinu, protože nikdo nemá pod kapotou perpetuum mobile. Každý musí energii získávat tím, že platí nějaký typ pohonných hmot. Zpátky ale ke klasickým spalovacím motorům. Jak ušetřit? Jak jezdit za co nejméně peněz? Snížení spotřeby paliva je téma, jež jistě zajímá každého řidiče, a není divu. Mě zajímá určitě. Dobrou zprávou je, že spotřebu auta můžete jako řidiči ovlivnit, a to bez nutnosti investovat do drahých technologií nebo měnit auto za úspornější model. A ovlivnit ji můžete dost.

Kdo může ovlivnit spotřebu auta hned? Samotný řidič auta

Určitě v tom negativním slova smyslu, že můžete jezdit tak, že auto bude s prominutím žrát jako prokopnuté. Logicky to jde i naopak, i když to už není tak snadné. Přesto se na snížení spotřeby od jakéhosi pomyslného osobního průměru dá pracovat. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel a rozdíl poznáte nejen na palubním počítači, ale hlavně ve své peněžence. Jedním z nejdůležitějších faktorů je plynulá jízda. Agresivní styl, prudké zrychlování, časté brzdění a jízda na vysoké otáčky mohou zvýšit spotřebu až o 30 %.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Pokud chcete jezdit úsporně, snažte se jet co nejplynuleji. Předvídejte situaci na silnici, zpomalujte postupně, když vidíte červenou, a vyhněte se prudkému brzdění. Chápu, je to takové hodně obecné, neurčité. Jsou řidiči, kteří potřebuji číslo. I tady pro ně mám určitou radu. Nepřetáčejte motor, ideální je držet otáčky v rozmezí 1 500 až 2 500 ot./min u benzínových motorů a 1 200 až 2 000 ot./min u dieselů. Na delších trasách využívejte tempomat, který pomáhá udržet konstantní rychlost a snižuje spotřebu. Rychlost má na spotřebu paliva zásadní vliv. Většina aut dosahuje nejnižší spotřeby při rychlosti kolem 90 km/h.

Auto na vodku? To není vtip. Palivová krize donutila inženýry vymyslet něco lepšího, než jsou baterie a vodík

Jakmile ale překročíte 110 km/h, spotřeba začne prudce stoupat. Například při rychlosti 130 km/h může být spotřeba až o 20 % vyšší než při jízdě na stovce. Pokud tedy chcete ušetřit, zkuste na dálnici zpomalit. Možná dorazíte o pár minut později, ale rozdíl v nákladech na palivo může být značný. Nejde jenom o styl jízdy, ovlivnit spotřebou může řidič tím, v jakém stavu má automobil. Dalším důležitým faktorem je totiž například správný tlak v pneumatikách. Podhuštěné pneumatiky mohou zvýšit spotřebu paliva až o 10 %. Důvodem je větší valivý odpor, který znamená, že motor musí vynaložit více energie na pohyb auta. Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách, ideální hodnoty najdete v manuálu vašeho vozu nebo na štítku na sloupku dveří řidiče.

Základem je dobrý technický stav automobilu a tlak v kolech

Jestliže jedete na dovolenou s plně naloženým kufrem, nezapomeňte tlak zvýšit podle doporučení výrobce. Každý kilogram navíc zvyšuje spotřebu paliva. Pokud vozíte v kufru nepotřebné věci, jako jsou staré nářadí, zimní řetězy v létě nebo těžké sportovní vybavení, zbytečně si přidáváte náklady. Zbytečných 50 kg navíc může zvýšit spotřebu o 0,3 litru na 100 km. Podobně i střešní box nebo nosič na kola zvyšují aerodynamický odpor, a tím i spotřebu. Pokud je zrovna nepotřebujete, sundejte je. Někdo by nad tím možná mávl rukou, ale v dlouhodobém konceptu je tohle věc, která může ušetřit.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Používání klimatizace? I tady může člověk ušetřit, klimatizace zvládne zvýšit spotřebu paliva až o 1 litr na 100 km, zejména při nízkých rychlostech. Pokud jedete po městě, zkuste místo klimatizace otevřít okna. Na dálnici je to ale naopak – otevřená okna zvyšují aerodynamický odpor, takže je lepší zapnout klimatizaci. Další elektronické systémy, jako jsou vyhřívaná sedadla, zadní okno nebo nabíječky na telefony, zvyšují zátěž na alternátor, což se může projevit na spotřebě. Používejte je proto s rozumem. Je to fyzika, je to podstata fungování našeho světa.

Vytáčet motor je prohřešek proti spotřebě, stejně jako klima

Všechno, co člověk zapne, spotřebovává energii. A tu je třeba generovat. A jsme zpátky u paliva. A pokud je jediným palivem v konkrétním autě třeba benzín, tak všechno, co zapnete, včetně rádia, se do spotřeby benzínu promítá. Zpět ale k technickému stavu auta. Špatně seřízený motor, zanesený vzduchový filtr nebo opotřebované svíčky mohou zvýšit spotřebu paliva až o 20 %. Pravidelná údržba auta je proto klíčová. Dodržujte intervaly výměny oleje, filtrů a dalších součástí. Například výměna zaneseného vzduchového filtru může snížit spotřebu až o 0,5 litru na 100 km. Zbytečné popojíždění a hledání cesty zvyšuje nejen spotřebu, ale i stres.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Chápu, jestliže člověk jede přes město a špatně odbočí, zajede si maximálně 100 m a nic moc se neděje. Ale při nájezdu dlouhém stovky a tisíce kilometrů už je to jiné. Pokud jedete na delší trasu, naplánujte si ji předem. Moderní navigace pomohou najít nejkratší a nejrychlejší cestu, která zároveň šetří palivo. I v rámci toho, jaký je kde právě provoz. Snížení spotřeby paliva tedy není žádná věda. Stačí dodržovat několik jednoduchých pravidel a rozdíl poznáte už po několika tankováních. Stačí se zamyslet pokaždé, když člověk sedne za volant, před tím, než bezhlavě prošlápne plyn hluboko do podlahy.

Jakým stylem jezdíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články