Co je správně, který ze dvou zcela odlišných postupů autu prospívá a při kterém naopak řidič může zničit pohonnou jednotku?
Se spojkou, nebo bez? Startování auta je téma, které by se na první pohled mohlo zdát jako banální záležitost. Prostě otočíte klíčkem nebo zmáčknete tlačítko a motor naskočí. Ale i taková zdánlivě jednoduchá činnost má svá pravidla. A točí se kolem ní spousta otázek. Jak to myslím? Stačí se podívat na první větu tohoto článku. Jinak řečeno, je tady stálé dilema, jestli je potřeba při startování vyšlápnout spojku. Popřípadě jestli je to u moderních aut starý přežitek. Odpověď není tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát.
Návyky ze starých dob jsou jiné, než je třeba pro současná auta
Začnu tím, proč se vlastně spojka při startování používá. Pokud jste někdy seděli za volantem staršího auta, možná si pamatujete, že vyšlápnutí spojky bylo tak nějak automatické. A nebylo to jen proto, že to obvykle učil instruktor v autoškole. U starších vozidel mělo vyšlápnutí spojky při startování svůj praktický význam. Odpojilo motor od převodovky, tím se snížilo zatížení startéru. Jinými slovy, motor měl při startu méně práce, což bylo důležité zejména v zimě, kdy baterie neměla tolik energie. A co to znamenalo pro řidiče? Jednoduše to, že auto spolehlivěji nastartovalo a motoristé nemuseli řešit, že zůstanou stát někde na parkovišti s vybitou baterií.
Pamatuji si, když jsem startoval v zimě naši starou Škodu 120. Startování se sešlápnutou spojkou se praktikovalo také z důvodu používání hustých olejů. Tedy opět, velkému náporu na startér. Současná maziva mají zcela jiné parametry. Ale co moderní auta? Potřebujeme u nich spojku při startování stále vyšlapovat, nebo už je to jen zvyk, který si neseme z minulosti? Tady přichází na řadu technika. Tedy konkrétní technická řešení v jednotlivých autech. Většina novějších aut je vybavena systémem, jenž startování bez vyšlápnuté spojky jednoduše neumožní. Je to tak.
Pokud se pokusíte nastartovat auto bez toho, abyste sešlápli spojku, nic se nestane. A proč tomu tak je? Důvodem je bezpečnost. Automobilky chtějí předejít situacím, kdy by auto mohlo při startu „poskočit“ vpřed, pokud by byla zařazena rychlost. Samotnému se mi to párkrát stalo. A viděl jsem kdesi při stanování v kempu, jak kluk sedl tátovi do auta a otočil klíčkem. Auto mělo zařazenou rychlost, proto poskočilo. O metr, kde běžně chodili lidi. Naštěstí tam nikdo nešel. Takže to docela chápu. Tedy i když by moderní startér zvládl nastartovat motor bez vyšlápnutí spojky, systém vás k tomu nepustí. Nemusíte jako řidiči přemýšlet, jestli spojku vyšlápnout, nebo ne.
Je to otázka bezpečnosti, dnes už se namáhání startéru neřeší
Auto to rozhoduje za nás. Má vyšlápnutí spojky při startování nějaké další výhody? Kromě toho, že odpojíte motor od převodovky a snížíte zatížení startéru, může mít tento zvyk pozitivní vliv i na životnost některých komponentů. Například startér a baterie mohou díky menšímu zatížení vydržet déle. A co převodovka? Pokud máte zařazenou rychlost a zapomenete na spojku, může dojít k nepříjemnému trhnutí, které by mohlo poškodit některé části převodového ústrojí. Samozřejmě, existují i situace, kdy vyšlápnutí spojky při startování není nutné.
Například u automatických převodovek. Pokud máte auto s automatem, stačí, když je řadicí páka v poloze „P“ (parkování) nebo „N“ (neutrál). V těchto případech není spojka potřeba, protože automatická převodovka funguje jinak než manuální. A hlavně nemá spojkový pedál. Takže co řešit, že? Hybridy a elektromobily, tady je situace ještě jednodušší. U těch se startování motoru řeší úplně jinak, takže na spojku můžete zapomenout úplně. Opět, jak šlapat na spojku, když tady pedál není. A neřeším teď výjimky typu Honda CR-Z. A co říci závěrem?
Startování auta se spojkou nebo bez ní je otázka, která závisí na typu vozidla, které řídíte. U starších aut je vyšlápnutí spojky při startování téměř nutností, zatímco u moderních vozidel je to spíše otázka bezpečnosti a zvyku. Popřípadě ústupku tomu, jak je auto zkonstruováno. Pokud nelze jinak, tak se spojkou. Na téma startování se spojkou či bez vzniklo také nespočet instruktážních a diskuzních videí. Autoři obvykle deklamují zaběhnuté názory a docházejí k podobným závěrům, jako jsem došel já. Stojí za to se na nějaké video podívat. Nicméně, jak startujete vaše auto vy? Komentáře pod článkem jsou vhodným místem pro sdílení zkušeností.