Bez toho na silnici zítra nevyjíždějte: Novinky pro české řidiče v roce 2025 už platí. Přehled nejzásadnějších změn

První měsíc v roce si řidiči obvykle na změny v zákonech zvykají, policie ale pokutuje už od prvního dne. Pozor na všechny novinky.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Opakování je matka moudrosti. Tím chci říct jediné. Pokud už jsem zmiňoval v některém z jiných, relativně nedávných článků to, co je pro nás motoristy nové, chci o některých novinkách mluvit znovu i zde. Vyplatí se to. Minimálně co do ušetřených pokut. Rok 2025 je v běhu a s ním i celá řada změn, které se dotknou všech řidičů. Začnu tím, co asi nikoho nepotěší – zdražení dálničních známek. Od 1. ledna 2025 za roční kupon připlácíme, a to 2 440 Kč korun místo dosavadních 2 300 Kč. Tady mě mrzí jedno, a zmíním to pokaždé, když dojde na toto téma.

Mělo to být méně, ale nakonec státu zaplatíme o dost více

Mrzí mě, že ministr lhal. Myslím tím ministra dopravy, když říkal, že zdražovat se bude každý rok a zaokrouhlovat se bude na celé stokoruny dolů. To by znamenalo 2 400 Kč. Ale ne, je tady 40 Kč na každou známku navíc. U už tak drahých známek. A to píšu článek v den, kdy jsem se dozvěděl, že si poslanci odsouhlasili navýšení svých platů. Jak se vám to zamlouvá? No nic, jdeme dál.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Třicetidenní známka nás vyjde na 460 korun, což je o 30 korun více než vloni, desetidenní podražila o 20 korun na 290 Kč a jednodenní známka stojí 210 korun. Majitelé hybridů také budou platit, ale stále budou mít výrazné zvýhodnění. Ministerstvo dopravy pokračuje v digitalizaci a Portál dopravy, který už dva roky slouží jako rozcestník pro všechny možné informace, se dočká dalších vylepšení. Nově zde najdete informace o sjednaném povinném ručení, počtu předchozích vlastníků a provozovatelů vozidla a také o zakoupené dálniční známce.

Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

Ano, už žádné hledání papírků nebo e-mailů – vše bude přehledně na jednom místě. Tak uvidíme, jak to bude fungovat. Když vzpomenu na fiasko s digitalizaci kolem stavebního řízení, mám trochu obavu. Ale třeba to tady bude lepší. V průběhu roku 2025 se chystají další legislativní změny, které se budou týkat například autonomního řízení nebo poptávkové dopravy. Autonomní řízení má být realitou snad od ledna 2026. Dobrá zpráva pro milovníky rychlejší jízdy. Možná jste slyšeli o tom, že se na českých dálnicích se chystá pilotní provoz s maximální rychlostí 150 km/h. První úsek, kde si tuto rychlost budete moci vyzkoušet, je na jihočeské dálnici D3.

Trestné body ve třech vrstvách, mohou řídit i mladí řidiči

Další změna je v oblasti povinného ručení. Minimální limity pojistného plnění se zvýší. To má za cíl lepší ochranu všech účastníků silničního provozu. Ekologická vozidla mají mít opět výhodu, což je krok správným směrem. Platí i nadále změna bodového systému. Místo pěti různých sazeb trestných bodů jsou nadále tři, a to 6, 4 a 2 body podle závažnosti přestupku. Zároveň se zvýšily sazby blokových pokut na místě a horní hranice pokut ve správním řízení. U méně závažných přestupků pokuty klesly. Pořád je v platnosti to z loňska, že si mohou udělat řidičák mladí zájemci už v 17 letech.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Ovšem pouze pod dohledem mentora. A funguje řidičák na zkoušku, to platí dva roky od získání prvního oprávnění. Pokud během této doby spáchá řidič závažný přestupek, čeká jej dopravně psychologická přednáška. Závěrem připomenu pozitivnější fakt. Že řidiči s sebou nemusí nosit nebo vozit fyzicky doklady. Nepotřebujete řidičský průkaz, technický průkaz, doklad o povinném ručení. V cizině bych to s sebou samozřejmě měl, ale doma už to zapotřebí není, policejní kontrola proběhne v klidu i bez dokladů.

Znáte všechny novinky?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články