Co dělat, aby spojka v autě vydržela 200 000 km? Odstraňte tyto nevědomé řidičské zlozvyky. Dělá je 87 % řidičů

Běžně řidič tento díl auta nevidí, má na něj ale svými návyky a jízdním stylem přímý vliv. Stačí pár rozjezdů a je tady škoda za tisíce Kč.

i Zdroj fotografie: Kolossos / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Jsou témata, o kterých se mluví dnes a denně. Cena dálniční známky. Alkohol za volantem a řada jiných. Dnes se podíváme na téma, které je pro každého řidiče nesmírně důležité, a přitom se o něm často moc nemluví. Tedy alespoň podle mého názoru. Řeč je o spojce. Je to nenápadná, de facto neviditelná, ale naprosto klíčová součástka, bez níž by se naše auta prostě nerozjela. Pokud se o ni umí řidiči správně starat, může vydržet klidně i 200 000 kilometrů. Ale pozor, stačí pár špatných návyků, a spojka se rozloučí mnohem dřív. Jsou auta, kde se dá spojka spálit během okamžiku. Takže jak na to, aby spojka sloužila co nejdéle?

Mechanik rozebral motor Toyoty s nájezdem 668 000 km a zíral jako puk. Jasný důkaz, proč elektromobily a hybridy neuspějí

Styl řízení ovlivňuje stav vozu a spojka trpí asi nejvíce ze všeho

Začnu tím nejdůležitějším – správným zajetím nové spojky. Pokud jste si právě pořídili nové auto nebo nechali vyměnit spojku ve starším autě, je klíčové, abyste ji během prvních několika stovek kilometrů šetřili. Co to znamená? Žádné prudké rozjezdy, žádné zbytečné podtáčení motoru a rozhodně žádné „hrátky“ s pedálem spojky. Rozhodně ne driftování, o tom ale podrobněji až za chvíli. Vím, že může být složité a komplikované myslet na spojku při každém přeřazení. Věřte mi, že se to nevyplatí. Spojka potřebuje čas, aby se správně usadila a začala fungovat tak, jak má.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Co je na tom nejlepší? Pokud ji dobře zajedete, odmění se vám dlouhou životností a spolehlivostí. Dalším klíčovým faktorem je správné používání spojky při jízdě. A tady se dostávám k jednomu z nejčastějších řidičských zlozvyků – držení nohy na pedálu spojky. Čekáte na semaforu, noha pohodlně spočívá na spojce a vy si říkáte, že to přece ničemu nevadí. Ale opak je pravdou. I lehký tlak na pedál může způsobit, že se spojka začne zbytečně opotřebovávat. Pozor, to samé platí i pro situaci, kdy řidič drží nohu nad pedálem.

„Kdybyste jel rychleji, mohl jste nám ujet a nedostal byste pokutu.“ Policista radil řidiči něco neuvěřitelného

V rámci zlozvyku se stane to, že noha začne těžknout a dříve či později klesne na spojkový pedál. A spojka se začne nenápadně přidírat. A co to znamená pro běžné řidiče? Jednoduše řečeno, pokud chcete, aby vám spojka vydržela co nejdéle, zapomeňte na tento zlozvyk. Vědomě ho změňte. Jde to, sám jsem to dělal a změnil jsem to. Přiznávám, bylo to v autoškole a nebylo tak náročné to změnit. Místo toho si nohu z pedálu sundat a „odkládat“ si ji na místo k tomu určené vlevo od spojkového pedálu. Vaše spojka vám za to poděkuje. Rozjezdy jsou také rizikové.

Spojka se dá zničit během pár rozjezdů, pozor na silná auta

Tady je potřeba být obzvlášť opatrný. Prudké starty, kdy spojku necháte „klouzat“, jsou pro ni doslova smrtící. Pokud se vám to stane jednou za čas, nic se neděje, ale pokud je to váš běžný styl jízdy, můžete se připravit na to, že spojka odejde mnohem dřív, než by měla. Jednoduše řečeno, snažte se rozjíždět plynule a spojku nenechávejte zbytečně dlouho v záběru. A pokud se rozjíždíte do kopce, použijte raději ruční brzdu, než abyste spojku trápili. Tady chci zmínit výkon motoru. Pokud se bavíme o běžném autě s relativně nízkým výkonem, není to tak dramatické. Zato u aut s vysokým výkonem, typicky s přeplňováním, je riziko spálení spojky vyšší.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár

Opět osobní zkušenost, řízení Subaru Impreza WRX STI. Dalším častým problémem je podtáčení motoru. Možná si řidiči říkají, že tím šetří palivo, ale ve skutečnosti tím trpí nejen motor, ale i spojka. Pokud totiž jede auto na příliš nízké otáčky, spojka musí přenášet větší sílu. To vede k jejímu rychlejšímu opotřebení. Takže co s tím? Snažte se držet otáčky v optimálním rozmezí a nepodtáčejte motor. Vaše spojka (i motor) vydrží déle. Teď něco málo o technice jízdy. Pokud často jezdíte v městském provozu, kde neustále zastavujete a rozjíždíte se, je spojka vystavena mnohem větší zátěži než při jízdě po dálnici.

Do kopce, s výkonným turbo-motorem, spojka trpí značně

Jednoduše řečeno, snažte se snížit počet zastavení a rozjezdů. Nemyslím tím, že místo cílené zastávky prostě pojedete dál. To je samozřejmě nesmysl. Pokud ale vidíte, že se blíží červená, zkuste zpomalit a dojet k semaforu plynule, místo abyste zastavili a pak se znovu rozjížděli. Tím šetříte spojku, ale také palivo. Slíbil jsem zmínku o driftování. Kdo chce jezdit bokem, ve smyku, ví o ničení spojky své. Jedním ze stylů, jak auto poslat bokem, je takzvaný spojkový kop. Rozjedete auto, vytočíte motor, zabrzdíte, podřadíte, a namísto plynulého uvolnění spojkového pedálu pustíte spojku zprudka. Zadní kola se zablokují a s trhnutím se auto dostane do smyku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Trpí tím mnoho komponent, včetně spojky. Kdo chce šetřit spojku, tohle nedělá. A naopak, ten, kdo se driftu věnuje cíleně, ví o tom a s častou repasí či výměnou spojky počítá. Když zmiňuji servis, co tedy spojka a údržba? Spojka je relativně nenáročná na údržbu, ale to neznamená, že byste ji měli úplně ignorovat. Pokud máte pocit, že spojka nefunguje tak, jak by měla – například zabírá příliš vysoko nebo klouže – neváhejte a zajděte do servisu. Včasná oprava může zabránit větším problémům a ušetřit vám spoustu peněz. A co tím myslím? Jednoduše řečeno pokud máte podezření, že něco není v pořádku, nečekejte, až se problém zhorší.

Spojka trpí při sešlapávání pedálu a přibrzďováním v zatáčkách

Destrukce spojky a přidírání je obvykle doprovázeno typickým zápachem. To je jeden ze signálů. Druhým je prokluz. Tedy že přidáváte plyn, ale auto nezabírá a neakceleruje. Pak už se definitivní konec spojky vážně blíží. Na závěr jedna rada, která se může zdát samozřejmá, ale přesto ji mnoho řidičů ignoruje – naučte se správně řadit. Pokud při řazení necháváte spojku příliš dlouho v záběru, nebo naopak řadíte příliš rychle, spojka tím trpí. Snažte se řadit plynule a spojku používejte jen tehdy, když je to opravdu potřeba. Správné řazení nejen prodlouží životnost spojky, ale také zlepší vaše řidičské dovednosti.

Šetříte spojku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články