Je to tak trochu svatokrádež. Možná, ale když už někdo vezme klasické Octavie a udělá z nich elektrická auta, jak to dopadne?
Škoda Auto opět ukazuje, že umí překvapit. Buď přímo sama jako výrobce aut, anebo tím, k čemu prostřednictvím svých dealerů anebo speciálních projektů dokáže inspirovat. Francouzský importér Škoda Auto vyhlásil netradiční soutěž Retrofit Challenge, při níž měli nadšenci za úkol najít původní Škodu Octavia z šedesátých let, zrenovovat ji a udělat z ní elektrický restomod. Co to znamená? No, jednoduše to, že je třeba vyndat původní pohonné ústrojí a nahradit jej čistě elektrickým pohonem. Jinak byla kritéria relativně otevřená.
Úkol zněl jasně, postavit ze starého auta moderní elektromobil
Jen splnit dojezd na jedno nabití alespoň 180 kilometrů a nepřekročení stanoveného finančního limitu. Výsledná prezentace proběhla s dvojicí konceptů, které spojují minulost, současnost i budoucnost do jednoho balíčku. Jeden připomíná závodní speciál na Pikes Peak, druhý zase jako by přijel z futuristického komiksu. Obě auta vznikla ve spolupráci francouzských motoristických médií a dodavatelů sportovních automobilových dílů. Oba koncepty jsou tak odvážné, že byste je na první pohled možná ani nepoznali jako Škodovky. Dobře, ten jeden určitě.
Vidíme elektrifikovanou nostalgii v podobě modelu Škoda Octavia z 60. let, která dostala nový život jako elektrické kombi Voltavia. A futuristický Project X, jenž vypadá, jako by přiletěl z jiné planety. Začněme s Voltavií. Pokud jste fanoušky klasických aut, tohle vás dostane. Představte si ikonickou Škodu Octavia Combi z 60. let, ale s jedním zásadním rozdílem – pod kapotou nenajdete spalovací motor, ale moderní elektrický pohon. Skupina kreativců vzala starou dobrou Octavii a přeměnila ji na plně elektrické auto.
Design Voltavie je kombinací retro stylu a moderních prvků. Karoserie si zachovává klasické linie původní Octavie, ale přidává detaily, které ji posouvají do 21. století. LED světla, aerodynamické disky kol a minimalistický interiér s dotykovým displejem místo klasických budíků – to vše dává Voltavii jedinečný vzhled, jenž spojuje minulost a budoucnost. A co interiér? Ten je stejně odvážný jako exteriér. Kombinace retro materiálů, jako je dřevo a kůže, s moderními technologiemi vytváří prostor, který je nejen stylový, ale i funkční. A co je na tom nejzajímavější?
Nejde jen o design, auta fungují a mají přijatelný dojezd
Voltavia není jen designový experiment, ale plně funkční auto, které by mohlo klidně vyjet na silnice. Splňuje totiž francouzskou legislativu. A teď k Projectu X. Pokud Voltavia představuje nostalgii a návrat ke kořenům, Project X je pravým opakem. Tento koncept je tak futuristický, že byste ho spíš čekali na filmovém plátně než na silnici. Chce ukázat, jak by mohla vypadat auta budoucnosti, pokud se zbavíme všech konvencí a necháme designéry a inženýry popustit uzdu fantazii. Project X je auto s agresivním designem, který okamžitě přitahuje pozornost.
Nízká, široká a dynamická silueta, ostré linie a obrovská kola – to vše dává tomuto konceptu vzhled, který si rozhodně nespletete s ničím jiným. Na silnice ale tak, jak je, nevyjede. Narazil jsem na údajná technická data, ale potvrdit je nemohu, berte to tedy prosím s rezervou. Ale některé zdroje říkají, že pod kapotou Projectu X pracuje dvojice elektromotorů, které dohromady poskytují výkon 225 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund a dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití je pak výsledkem. A co interiér?
Ten je stejně futuristický jako exteriér. Minimalistický design, obrovský dotykový displej, to dodává Projectu X neotřelý vzhled. A teď to, co zajímá asi každého. Budou se tato auta vyrábět? Samozřejmě že ne. Škoda. V Projectu X by se mi líbilo, ideálně s nějakým silným benzínovým motorem pod kapotou. To bych ale viděl smysl projektu jinak, než jak ho viděli zadavatelé.