Tuning nebyl nikdy žádoucí a jsou země, kde po úpravách vyloženě pasou. Kdo má hlasitější auto či motorku, má velkou smůlu.
Francie ukazuje, že v boji proti rychlým řidičům nehodlá polevit. Naopak. Pokuty, radary, policisté, nová nařízení a nové značky. Teď přichází s další novinkou, řeč je o nových radarech, které nejsou jen tak obyčejné. Jak to myslím, že nejsou obyčejné? Nejde o klasické radary, jež by snímaly SPZ a měřily rychlost. O těch ale za chvíli. Připomenu už známé technologické novinky z kategorie měření, které ale jsou také nad rámec běžného měření. A co je na nich tak zvláštního? Především to, že jsou navrženy tak, aby byly co nejméně nápadné.
Radary na měření rychlosti jsou proti tomuto zastaralé piksly
Na rozdíl od klasických radarů, které jsou většinou umístěny na viditelných místech a často označeny dopravními značkami, tyhle nové radary jsou schované v nenápadných boxech. Tyto radary nejsou o měření rychlosti. Dokážou něco jiného. Kromě klasického měření rychlosti umí také rozpoznat, jestli řidič používá mobilní telefon za jízdy, jestli má zapnutý bezpečnostní pás nebo jestli náhodou neprojíždí na červenou. Všechny tyto informace dokážou radary zpracovat v reálném čase a okamžitě odeslat pokutu na adresu řidiče. Ano, čtete správně.
Už žádné zastavování policií na místě, žádné vysvětlování. Pokuta vám prostě přijde poštou, řidič s tím nic neudělá. Teď ale k tomu, jak Francie začala testovat nové radary, které tedy neměří rychlost, ale hlučnost. Ano, čtete správně. Pokud jste řidič ve Francii a vaše auto nebo motorka vydává příliš hlasitý zvuk, můžete se připravit na to, že vám domů přijde pokuta. Co to znamená pro běžné řidiče? Tyto nové radary se nazývají „radary na hluk“ nebo také „zvukové radary“.
Kdo má hlučný výfuk, dostane pokutu a ani o tom neví
Jsou vybaveny speciálními mikrofony a kamerami, které dokážou přesně změřit hladinu hluku, kterou vozidlo vydává. Tyto radary nejsou jen o měření hluku, ale také o identifikaci konkrétního vozidla. Jakmile radar zaznamená, že hladina hluku překročila povolený limit, okamžitě pořídí fotografii vozidla a jeho registrační značky. A co následuje? Samozřejmě pokuta, jež přijde přímo domů. Radary se zaměřují především na motorky a sportovní auta, která jsou často vybavena upravenými výfuky, jež vydávají hlasitější zvuk, než je povoleno.
A jak to celé funguje? Zvukové radary jsou vybaveny několika mikrofony, které dokážou přesně určit, odkud hluk přichází. Díky tomu mohou radarové systémy rozlišit, zda hluk pochází z určitého vozidla, nebo například z okolního prostředí. Tyto radary jsou propojeny s kamerami, které pořizují fotografie vozidel, jež překročí povolený limit hluku. Ve Francii se za řízení příliš hlučného vozidla trestá pokutou a tamní města stále častěji monitorují hlukovou zátěž.
Bude tohle i u nás? Doufejme, že zatím ne a tak to zůstane
Jsou to už dva roky, co sedm francouzských metropolí začalo používat nový radar. Jde o města Paříž, Nice, Toulouse, Bron, Saint-Lambert, Rueil-Malmaison a Villeneuve-le-Roi. Přelomový radar se dá identifikovat podle velké antény a velkého počtu zvukových senzorů. Francie chce snížit a trestat hlukovou zátěž způsobenou hlavně upravenými výfuky. Hlukový limit byl nastaven na 85 decibelů a pokuta na fixní částku 135 eur, tedy cca 3 300 Kč. Nový typ radarů by měl být definitivně schválen na jaře letošního roku.