Tesla „koupila“ naše evropské automobilky: Toyota, Ford a 10 dalších si u ní platí právo dál existovat. Suma? 25,2 miliard Kč

Evropská unie nenávidí své občany, dělá všechno pro to, aby zničila naši svobodu. Ještě chvíli, a nebudeme mít čím jezdit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nevím, jestli to chápu správně. Možná mě opravíte. Ale zdá se mi, že aby mohly evropské automobilky prodávat auta, která zákazníci chtějí, musí de facto „dotovat“ hlavně americkou Teslu. Proč? Protože právě ta je o klientelu připravuje. Nevím, jestli to dává logiku, ale ano, i takto vypadá evropská zelená politika. Tesla, americký gigant v oblasti elektromobility, se tak opět dostává do centra pozornosti. Tentokrát však nejde o revoluční technologii, nový model nebo další odvážné prohlášení Elona Muska. Jde o peníze. A ne ledajaké.

Evropské automobilky přijdou o miliardu eur, dostane ji Tesla

Tesla má totiž šanci vydělat až miliardu eur, a to na úkor evropských automobilek. Jak je to možné? Odpověď hledejte v emisní legislativě Evropské unie, která se stává stále přísnější a pro tradiční automobilky představuje čím dál větší problém. A co je na tom „nejlepší“? Tesla nemusí udělat vůbec nic, aby na této situaci profitovala. Evropská unie dlouhodobě tlačí na snižování emisí CO2, to je jistě správné, ale pro automobilky to znamená obrovské problémy. Každý výrobce má stanovený limit emisí, který nesmí překročit.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud se tak stane, hrozí mu vysoké pokuty. A teď si představte, že jste tradiční evropská automobilka, která stále vyrábí velké množství aut se spalovacími motory. Snížit emise na požadovanou úroveň je téměř nemožné, a tak přichází na řadu plán B – koupit si „emisní kredity“. A tady vstupuje do hry Tesla. Jako výrobce výhradně elektrických vozidel má Tesla nulové emise, což znamená, že generuje obrovské množství těchto kreditů, jež může prodávat ostatním automobilkám. A co to znamená? Jednoduše řečeno, Tesla vydělává na tom, že ostatní automobilky nedokážou splnit emisní limity. Podle odhadů by Tesla mohla v roce 2024 díky prodeji emisních kreditů vydělat až jednu miliardu eur. Ano, čtete správně.

Dalšímu vozu Tesla selhal autopilot a vůz havaroval. Došlo také k masivnímu požáru

Jedna miliarda eur za to, že prodá něco, co sama nepotřebuje. A kdo jsou hlavní kupci? Především evropské automobilky, které se snaží vyhnout pokutám. Mezi nimi najdeme i takové giganty jako Stellantis nebo Volkswagen. Pro tyto společnosti je nákup emisních kreditů často levnější než investice do vývoje nových technologií nebo rychlé přeměny výrobních linek. A co to znamená pro Teslu? Stabilní příjem, který může investovat do dalšího rozvoje a zároveň posílení své pozice na trhu. Absurdní podle mého názoru je to, jak Evropská unie namísto podpory vlastního automobilového průmyslu ho podrývá. Jestli počítám správně, tak by Tesla mohla v letošním roce získat kompenzace ve výši více než 1 miliardy eur od konkurenčních výrobců automobilů.

My to ve výsledku zaplatíme, ať to dopadne, jak to dopadne

A teď si položme otázku – je to fér? Na jednu stranu je Tesla průkopníkem elektromobility a její úspěch je určitě zasloužený. Na druhou stranu se nabízí otázka, jestli je to správné. Tesla těží z toho, že začala s elektromobily dříve než ostatní, evropské automobilky se snaží dohnat ztrátu. A co na to zákazníci? Ti se často cítí zmatení. Na jedné straně jsou tlačeni k nákupu elektromobilů, na druhé straně vidí, že tradiční automobilky stále nabízejí širokou škálu modelů se spalovacími motory. Ceny elektromobilů jsou stále vysoké, to je pro mnoho lidí nepřekonatelná překážka. Je to zmatek. A to vůbec neřeším efektivitu elektrických aut. Dojezd, infrastrukturu a podobně. Tady bych se asi zase zbytečně rozohnil. Nicméně to odneseme my.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

My to zaplatíme. A my ve výsledku nebudeme mít čím jezdit. A Tesla? Ta bude pravděpodobně i nadále profitovat z prodeje emisních kreditů, dokud se ostatní výrobci nedokážou přizpůsobit. Co když evropské automobilky začnou vyrábět více elektromobilů a přestanou potřebovat emisní kredity? Pro Teslu by to znamenalo ztrátu významného zdroje příjmů. Jenže to by se situace v Evropě musela razantně změnit. Lidi by museli začít kupovat elektromobily. Protože by chtěli. Ne z donucení. A co vy? Myslíte si, že je správné, aby Tesla vydělávala na emisních kreditech, nebo by měla Evropská unie změnit pravidla? Tahle debata zdaleka nekončí.

Jakých automobilek se to aktuálně týká?

Mezi společnosti, které plánují sdružit své emise oxidu uhličitého s výrobci elektromobilů Tesla, aby splnily přísné emisní limity EU, patří:

  • Stellantis (koncern zahrnující značky jako Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Maserati a další)
  • Toyota
  • Ford
  • Mazda
  • Subaru

Je tohle spravedlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články