Nová svolávačka velké automobilky: Do servisu musí 643 tisíc aut. Zkontrolujte si, zda i to vaše

Nepříjemnost, kterou je ale třeba vyřešit, jinak hrozí, že auto začne hořet za jízdy. A že nepůjde jen tak na místě uhasit.

i Zdroj fotografie: HZS ČR
                   

Velká svolávací akce, která zasáhne stovky tisíc aut, je tady. A ne, nejde o žádnou drobnost, kterou by šlo přehlédnout. Tentokrát se jedná o problém, který se dotkne více než 600 tisíc vozidel po celém světě. A co je na tom nejhorší? Týká se to jedné z největších automobilek, jež je známá svou kvalitou a spolehlivostí. Ano, i ti nejlepší občas klopýtnou. Pojďme si ale říct, co přesně se stalo, proč musí tolik aut do servisu a co to znamená pro jejich majitele. Není to dobrá zpráva, pro konkrétní motoristy to představuje zbytečné starosti a cestu do servisu. Nová svolávací akce se má dotknout některých vozů Kia Niro a Ceed.

Svolávací akce z důvodu rizika požáru není nic příjemného

A to v tom případě, jestliže jde o čistě elektrická auta (BEV), popřípadě plug-in hybridy (PHEV). Týká se to i vás? Možná ne, ještě se nemusíte plašit a děsit. Zásadní je také výrobní rok. Pokud vím, tak Kia svolává 558 tisíc vozů modelových řad Niro HEV a Niro PHEV vyrobených mezi roky 2015 a 2022. Stejně tak i 85 tisíc exemplářů modelových řad Ceed PHEV a Ceed CUV PHEV. Ty pro změnu z výrobních let 2019 až 2023. Pokud jsem zjistil správné, tak třeba v sousedním Německu se tento svolávací akt dotýká skoro 45 tisíc aut. Automobilka, která je v centru této svolávací akce, není žádný nováček. Naopak, jde o jednoho z lídrů na trhu, jenž si zakládá na preciznosti a inovacích. Jenže ani to nezabránilo tomu, aby se objevil problém, který teď musí řešit.

iZdroj fotografie: KIA

Automobilka se k tomu postavila čelem a rozhodla se jednat rychle, aby minimalizovala dopady na své zákazníky. Jestliže vlastníte jedno z těchto aut a dozvíte se, že musíte do servisu, co vás napadne jako první? Pravděpodobně otázka: „Je to vážné?“ A odpověď? Ano, je. Podle dostupných informací se problém týká systému, který je klíčový pro bezpečnost a spolehlivost vozidla. Konkrétně jde o možné selhání hardwaru, jenž ovládá některé důležité funkce vozu. Důvod svolávací akce je dost zásadní, pokud si nebudu brát servítky, a to nebezpečí požáru automobilu. Hlavním důvodem této rozsáhlé svolávací akce je potenciální zkrat v hydraulickém aktuátoru spojky.

3 důvody, proč jsou elektromobily jeden velký podvod a zaniknou dřív, než se masově rozšíří

To znamená, že tahle komplikace by mohla zapříčinit požár. A to je bezpochyby velké bezpečnostní riziko pro majitele vozidel. Požár elektromobilu je obvykle náročné uhasit a je třeba použít specializovaný postup, hlavně pokud jde o baterie. Ty, jak už víme, mohou hořet i pod vodou. A mohou hořet několik dnů. Už jsem o tom psal ve starších článcích. Jak hasiči musí celé auto ponořit do speciální mobilní nádrže. A tak dále a tak dále, toto je už známý fakt. A také důvod, proč prostě nechcete, aby vaše elektrické auto začalo hořet.

Hořící elektromobil nelze jen tak hasit, je to nebezpečné

Svolávací akce tedy problém odstraní tím, že pro minimalizaci nebezpečí nežádoucího vzplanutí bude aktuátor spojky v autorizovaných servisech Kia důkladně prověřen. A pokud by byl nalezen problém, tak také v případě nutnosti nahrazen bezvadným dílem. Tady bych chtěl říct jedno. Svolávací akce nejsou ničím výjimečným. Stačí si vzpomenout na problémy s elektrickými dvojčaty od Subaru a Toyoty. Tam upadávalo kolo. Byl to myslím i důvod, proč Subaru odložilo uvedení svého prvního elektrického modelu na český trh.

iZdroj fotografie: Subaru

O některých svolávacích akcích se navíc zákaznici ani nedozví. Servisní úkony proběhnou v rámci pravidelného servisu, řidič nebo majitel to ani nemusí zjistit. Takže žádné drama. Na druhou stranu se vyplatí svolávací akce neodkládat a neignorovat. Zpět ale k této konkrétní akci. Nepůjde jenom o aktuátor. Mimochodem, víte, co to aktuátor je? Aktuátory obecně převádějí rotační pohyb na přímočarý. A jak tedy funguje aktuátor spojky? Elektro-hydraulický aktuátor spojky supluje tradiční pracovní válec a spojkový pedál.

Svolávačka vyřeší problém výměnou kusu a instalací pojistky

Namísto toho se spojka otevírá a zavírá plně automaticky. Takže mimo výměnu aktuátoru bude v autech, kterých se svolávací akce týká, také nainstalována nová pojistka. Cíl je jednoduchý a zřejmý, maximalizovat bezpečnost provozu automobilu. Co tedy dělat, pokud si myslíte, že se vás tato svolávací akce týká? Řidiči a vlastníci „postižených“ automobilů by neměli čekat s kontaktováním prodejce Kia. A ne, nic se platit nebude, pokud by měl někdo obavu. Servisní prověrka a eventuální výměna aktuátoru spojky a pojistky jsou bezplatné. Umím si to představit. Místo radosti, že jste si koupili nové auto, zjistíte, že musíte na svolávací akci. Ale tím svět prostě nekončí, to se stává.

iZdroj fotografie: HZS ČR

I když to rozhodně není něco, co byste chtěli slyšet. Ale jak se říká, lepší teď než později. Automobilka (obvykle každá, nejenom teď Kia) slibuje, že oprava bude rychlá a efektivní, takže majitelé by neměli být příliš omezeni. Svolávací akce jsou běžnou součástí automobilového průmyslu, takže by je zákazníci neměli vnímat jako selhání. Naopak, je to důkaz, že automobilky berou bezpečnost vážně a že jsou ochotné investovat do řešení problémů, i když to znamená značné náklady. Stát se to může každému a věřte, že se to děje i skutečně prémiovým a „drahým“ automobilkám.     

Týká se vás to?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články