Elektrická revoluce se nekoná, mladoboleslavský prodejní trhák by bez spalovacích motorů nemohl existovat. Možná ani samotná automobilka.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Škoda Octavia v plně elektrické verzi není žádnou novinkou. Naopak jde o auto, které je tady už víc než deset let. Jestli jsem se nezbláznil? Tedy, možná auto, ale to nijak nesouvisí s prohlášením o mladoboleslavském elektromobilu. Jakkoli se elektrická Octavia neprodává, Škoda ji testuje už velmi, velmi dlouho. Tak dlouho, že jsem zapomněl, kdy jsem to auto viděl poprvé. Prezentace Škody Fabia druhé generace? Nebo jejího faceliftu? Skutečně nevím, ale je to dávno. Přesto ale elektrická Octavia dosud nevyjela oficiálně na silnice, respektive přes sériovou produkci do prodejních salonů. Aktuálně se mluví o tom, jaká bude Škoda Octavia V.
Elektrická Octavia existuje už dlouhé roky, na trhu ale není
Spekulace, návrhy, možnosti. A já si říkám, jak se automobilka postaví k tomu, že na jedné straně podléhá „kouzlu“ elektrifikace, na straně druhé by ale v případě ukončení Octavie jako auta se spalovacím motorem (nejen pomyslně) zařízla své zlaté tele. Nemluvím z cesty, naopak opírám se o jasná čísla a nesporné statistiky, které Octavii ukazují jako dojnou krávu, když bych chtěl sáhnout po dalším přirovnání. Pokud je tady skoro milion dodaných vozů, jen vloni Škoda předala novým majitelům 926 600 aut, je to zásadní a vysoký počet.
Velkým podílem za to může právě Octavia s 215 700 registracemi. A nedá mi to, abych nesrovnal s předchozími dvanácti měsíci, pak jde o nárůst o 12,4 procenta. Abych upřesnil, tak dodávky po celém světě byly 926 600 aut. To představuje meziroční nárůst o 6,9 %. Největším trhem s dodávkami 187 100 automobilů bylo Německo. Zásadní absolutní přírůstky vykázalo Turecko, tam šlo o navýšení o 8 600 aut, Spojené království si připsalo navíc 8 400 kusů a Polsko 7 500 aut. Modernizovaná Octavia upevnila svou roli nejprodávanějšího modelu Škoda s uvedenými 215 700 vozy a zmíněným nárůstem o 12,4 %.
Škoda ve své oficiální zprávě připomíná rostoucí konkurenci a zpomalení poptávky po plně elektrických vozidlech. Jinak řečeno, elektromobily nikdo nechce. Já je nechci a vy asi také ne, nebo se pletu? I tak vloni Škoda pokračovala v modernizaci svých showroomů a pyšnila se nejpočetnější nabídkou dvanácti modelových řad. Včetně elektrického SUV Elroq, nového elektromobilu Enyaq a malého SUV Kylaq po nárůstu prodeje v Indii. Elektromobily sem, elektromobily tam, tahákem v nabídce značky je ale Octavia se spalovacími motory. Tečka.
Bez Octavie se spalovacím motorem by možná značka padla
A je-li největším trhem české značky aktuálně Německo, kde podíl bateriových aut meziročně klesl na 13,4 procenta, tak co s tím? Na trhu, kde je Škoda Octavia jako nejžádanější model s 50 817 registracemi s bramborovou medailí hned pod stupni vítězů? Pokud by Škoda nahradila novou generaci Octavie výhradně elektrickými verzemi, byl by to podle mého názoru konec. Konec modelu, a možná i konec automobilky. Byl by to velký risk.
Hodně velký, řekl bych, že horší než ruská ruleta. Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer nastínil, že z důvodu zpomalování zájmu o elektromobily mladoboleslavská automobilka prodlouží životnost modelů se spalovacími motory. Čekal bych to. Není jiná cesta. S tím, že modelové řady budou pokračovat nejméně do konce tohoto desetiletí se spalovacími motory pod kapotou. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy, jak by mohla nová Škoda Octavia, klidně elektrická, vypadat.
Je to tip, ale dá se čekat, že spalovací z nabídky nevypadnou
Mimochodem na jednu stranu se tady objevují první fotky elektrického Porsche Cayman, na druhou stranu se mluví o tom, jakým propadákem je čistě elektrické Porsche Macan. A že se asi Porsche vrátí k verzi se spalovacím motorem. Nebyla by to hanba. Byla by to asi nutnost. A Porsche ví, jaké to je být na hraně. Nebýt kdysi SUV Cayenne, už tady Porsche nemuselo vůbec být. Budoucnost značky Škoda je tedy podle mého názoru zatím „ne ryze elektrická“. Díky za to. Snad se podaří udržet spalovací motory na trhu do té doby, než všem dojde, že čistá elektromobility není ta správná a jediná cesta.