Auta starší 10 let čekají změny a komplikace při kontrolách na STK. Ověřte si, zda se týkají i vašeho

Majitelé aut starších deseti let nebudou mít radost. Toto když projde, přijdeme možná všichni za pár let o naše soukromé automobily.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Desáté narozeniny představují v životě člověka zásadní milník. Jsou to první kulaté narozeniny. Dítě se cítí méně dítětem a více dospělým. Tedy já to tak měl. I když je to už dávno a tehdejší mé pocity jsou zahalené závojem děravější paměti. Desáté narozeniny nicméně i přes svou důležitost jsou jen mírně za polovinou doby, která zbývá člověku do dospělosti. U aut je to jiné. Tam je deset let v provozu už de facto v optice dnešních aut spíše cesta ke konci životního cyklu. Tedy ne u nás. V ČR je vozový park starší. A stále stárne.

Auta v Česku stárnou a bude hůř, za tři roky budou dospělá

Pokud se nepletu, tak průměrné stáří aut už u nás překonalo hranici 16 let. Tuzemský vozový park vloni v kategorii osobních aut dosáhl na průměrné stáří 16,21 roku. Zrychlení stárnutí lze dohledat v době vypuknutí pandemie koronaviru, od té doby česká auta stárnou dvakrát rychleji než v přechozích letech. Každý rok se zvýší stáří aut zhruba o 3,5 měsíce. Touto rychlostí už v příštím roce překoná český vozový park metu sedmnácti let a do roku 2030 tady budou auta stará osmnáct let v průměru. Co to znamená?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Průměrně horší technický stav vozidel na silnicích. Zpět ale k desátému jubileu. Máte-li doma auto, které už oslavilo desáté narozeniny, pak byste měli zpozornět. Možná se blíží doba, kdy se na technickou kontrolu budete muset vydávat častěji, než jste zvyklí. A ne, není to jen strašení. Znovu řeknu, že stárnoucí vozový park je problém. A netýká se jen naší země. Ale přiznejme si, že u nás je situace přece jen trochu extrémní. Šestnáct let – to je na průměrný věk auta na českých silnicích dost. Jestli tohle číslo zahrnuje i nové vozy, tak co to znamená? Že na opačné straně spektra máme auta, která pamatují ještě doby, kdy se na silnicích běžně potkávaly Škody 120.

Definitivně zavřít všechny STK v ČR a zrušit povinné kontroly našich aut. Jen z nás tahají peníze, v praxi nejsou k ničemu

A to už je co říct. Taková auta nejenže nejsou bezpečná, ale také znečišťují ovzduší víc, než je zdrávo. A právě to je důvod, proč se v Německu začíná mluvit o zpřísnění pravidel pro technické kontroly. Takže pokud je tady u nás myšlenka častějších kontrol na STK pro auta nad deset let ve fázi „jedna paní povídala“, v Německu už to docela řeší. Německé sdružení TÜV, jež má na starosti technické kontroly, už delší dobu zvažuje, že by auta starší deseti let musela na STK každý rok. Ano, čtete správně – každý rok. A teď si představte, co by to znamenalo pro české řidiče, kdyby se něco podobného zavedlo i u nás.

Na STK povinně každý rok, to bude pro někoho likvidační

Vzhledem k tomu, že většina našich aut je starší než deset let, by to znamenalo, že by se na STK musela vydat většina z nás. A ne, není to jen o tom, že by to bylo otravné. Je to hlavně o tom, že by spousta aut tímto sítem neprošla. A to je přesně ten důvod, proč se o tom vůbec uvažuje. Podle odborníků je provoz starších aut nebezpečný. A teď nemluvím jen o tom, že se vám může něco porouchat uprostřed cesty. Jde o to, že starší auta prostě nejsou tak bezpečná jako ta novější. Nemají moderní bezpečnostní prvky, jako jsou airbagy, ABS nebo ESP, a jejich konstrukce není tak pevná, aby vás ochránila při nehodě. A co teprve emise?

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Starší auta znečišťují ovzduší mnohem víc než ta nová. A to je problém, jenž se týká nás všech, nejen těch, kteří ta stará auta vlastní. Já za touto debatou ale vidím snahu dostat ze silnic spalovací auta a vnutit nám elektromobily. Ty mají „nulové“ emise. No jen si představte, že byste museli každý rok na STK. Co by to znamenalo? Pro spoustu lidí by to byla motivace pořídit si novější auto. A to je přesně to, o co zákonodárcům jde. Chtějí, aby se průměrný věk aut na silnicích snížil. A jak toho dosáhnout? Jedním z řešení je právě zpřísnění pravidel pro technické kontroly.

V Německu už o tom uvažují, u nás je to ve fázi vize a debaty

Pokud by se totiž ukázalo, že vaše auto neprojde STK, měli byste jen dvě možnosti – buď ho opravit, což může být drahé, nebo si pořídit novější. Jenže tady máme rok 2035 jako datum, kdy skončí prodeje nových aut se spalovacími motory. Takže jsme v pasti. V České republice je situace taková, že technickou kontrolou projde většina aut bez problémů. Jak je to možné, když máme tak starý vozový park? Odpověď je jednoduchá.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Na některých stanicích technické kontroly se zjevně podvádí. A to je problém, který by se měl řešit. Protože pokud by kontroly byly opravdu poctivé, spousta aut by na silnice vůbec nesměla. Nechci nikomu upírat právo na to jezdit vlastním autem. Ale některé vraky, to je už opravdu moc. Zdraví a životy našich blízkých za změnu k lepšímu stojí. A to je něco, co bychom měli mít na paměti. Možná tomu pomohou častější STK. Spíše si ale myslím, že je potřeba pravidelný a pečlivý servis, který udrží i starší auta dlouhodobě v perfektní kondici.

Jak staré máte auto?

Zdroj: TÜV
Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články