Tohle je ze strany policie nehoráznost, 14 dní nebo pokuta. Nová povinnost pro majitele aut je připraví o tisíce Kč

Úřady z nás, řidičů, ty peníze prostě dřív nebo později dostanou, někdo bude muset zaplatit. Když nechytí přímo řidiče, tak majitel auta.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Nová povinnost pro řidiče? Ano, čtete správně. A ne, není to žádný vtip, de facto se tady bavíme o popření principu presumpce neviny. Hned na začátku vás uklidním, nejde o naši věc, ale o polskou záležitost. Nicméně víte, jak to je. Co je jeden den u sousedů, může být zítra u nás. Tamní ministerstvo infrastruktury chce zavést novou povinnost, podle které bude muset majitel auta prokázat, že v době, kdy přestupek odhalila rychlostní kamera, nebyl řidičem. Husté, co, pokud bych použil současný jazyk mládeže, je to hrot.

Kamery měří rychlost a peníze z pokut jsou parádní byznys

Rychlostní kamery v rukou městské a obecní policie byly pro polské samosprávy ještě před několika lety skutečným zlatým dolem. Do obecních rozpočtů tekly miliony a miliony zlotých z pokut vybraných od řidičů. Tohle polské „eldorádo“ ale se změnou předpisů skončilo. Měřicí zařízení byla zařazena do sítě dozorované Vrchním inspektorátem silniční dopravy. A obce přišly o svá zlatá koryta. Teď se ale Polákům vrací tahle věc jako bumerang. Zjistil jsem, že rychlostní kamery byly jedním z hlavních témat setkání zástupců místní samosprávy a rozhodovacích orgánů ministerstva infrastruktury.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Místní úředníci prý přesvědčují ministerstvo, aby pro samosprávy obnovilo pravomoc nad rychlostními kamerami. Tvrdí, že lépe chápou, kde by tato zařízení měla být instalována. Požadují prý také právo instalovat stacionární rychlostní radary jednodušeji. Peníze z pokut od řidičů zachycených radary by samosprávy prý směřovaly do speciálního fondu na údržbu a případné rozšíření systému. Úplně to vidím. To pořád ale není to, co by Poláky trápilo nejvíce. Když pojedou rychle, dostanou pokutu. A de facto tak jak tak přijdou o peníze, které ale skončí prostě někde jinde.

Belgičanovi přišla pokuta za jízdu rychlostí skoro 700 km/h. Jak to dokázal?

Co je skutečně trápí, myslím tím polské řidiče, že chce ministerstvo infrastruktury systém zpřísnit a změnit postupy. Nové řešení počítá s tím, že majitel vozidla zachyceného radarem by byl povinen prokázat, že v době spáchání přestupku nebyl řidičem. A dále označit pachatele. Pokud se mu ale například do 14 dnů nepodaří identifikovat provinilého řidiče, bude odpovědný za porušení předpisů. Povinnost určit skutečného pachatele přestupku mají dnes v Polsku úřady. Podle pracovníka Vrchního inspektorátu silniční dopravy je prý pro efektivnější fungování nutné zavést legislativní změny.

Když úřady nenajdou pachatele, musí ho udat majitel auta

Dokazovací a vyšetřovací činnosti prováděné na základě platných ustanovení jsou prý v případech drobných přestupků časově náročné a komplikované. Zefektivnění postupů má zvýšit provozní účinnost. To prý přímo zlepší bezpečnost na polských silnicích. Klíčovým faktorem v této situaci je prý nevyhnutelnost trestu. No, já bych řekl, že jde jen o to, aby tamní úřady měly méně práce a snadněji vybraly více peněz na pokutách. Nebo se pletu? Každopádně polští řidiči z toho podle dostupných ohlasů rozhodně nemají radost. A jak je to u nás?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Dřív tady platil institut osoby blízké, na kterou se řidiči běžně vymlouvali. To bylo do roku 2013, tehdy se institut osoby blízké relativně běžně zneužíval při vyvázání se z odpovědnosti za dopravní přestupek. Obvykle se jednalo o překročení povolené rychlosti zachycené policejním radarem. Jestliže fotka řidiče za volantem nebyla zcela průkazná, stačilo majiteli vozu odepřít výpověď. Policistům uvedl, že auto řídila jemu osoba blízká.

U nás platila tzv. osoba blízká. A platí stále, jen s obměnou

K potrestání ve většině případů nedošlo, protože okruh potenciálních osob odpovědných za přestupek byl příliš široký na to, aby se s tím příslušné orgány zabývaly. Pak přišla novela, která od roku 2013 přenesla odpovědnost za dodržování pravidel na provozovatele vozidla. Platí, že když se nepodaří zjistit totožnost řidiče páchajícího přestupek, pokuta jde na vrub provozovatele vozidla. Tedy pozor, i tady se dá pořád uplatnit osoba blízká.

Rozdíl vzhledem k minulé úpravě je ten, že nově prostě dřív nebo později někdo pokutu zaplatí. Jako provozovatel ale nedostanete trestné body, budete potrestáni za to, že jste nezajistili, aby vaše vozidlo neporušilo dopravní předpisy. Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla platí pouze v případě, že není známa totožnost skutečného řidiče porušení pravidel silničního provozu zjištěného pomocí automatizovaného systému bez obsluhy. Tedy typicky automatizovaným radarem nebo špatným parkováním. Nevím, na co si tedy Poláci stěžují.

Kdy vás naposledy změřil radar?

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články