Řidiči narození v těchto letech musí přijmout 3 změny řidičáku: Už nebude stejný pro všechny. A nejde o seniory

Návrhy na legislativní novinky jsou někdy dost mimo, vytržené z kontextu života. Mají mladí řidiči řídit jen za určitých podmínek?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Mezi zdánlivě nesouvisejícími věcmi obvykle existují nějaké souvislosti. Tak třeba mezi řidičským průkazem a rokem narození. Jistě, pokud je člověku méně let, než je zákonem stanovená hranice, nemá šanci získat řidičský průkaz. Ale to není jediná souvislosti. Máte už ale řidičský průkaz? I tak je věk otázkou. Možná se to na první pohled nemusí zdát, ale tyto dvě věci mohou být propojené. Nedávno jsem narazil na zajímavý článek z Velké Británie, který se zabývá změnami v pravidlech pro řidičské průkazy.

Kdo je mladý, nebude smět řídit v noci nebo za jiných podmínek

Tato změna se týká nejen věku řidičů, ale i platnosti jejich řidičských oprávnění, konkrétně přítomnosti různých omezení. Nejprve bych se rád zaměřil na to, jaká opatření řeší ve Velké Británii, a pak se pokusím přenést tato témata do českého prostředí. Uvidím, jestli i tady najdu nějakou souvislost, nějakou podobnost. Pokud můžeme nějaké změny v jiných zemích využít, proč to neudělat? Na druhou stranu je důležité mít se na pozoru.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Často v cizině vymýšlejí pravidla, která jsou spíše krokem zpět. K tomu bych jen dodal, že je důležité pečlivě zvažovat, zda byste některé změny z jiných zemí měli u nás zavádět. Osobně se obávám, že se u nás najdou lidé, kteří by mohli i sebešílenější nápad považovat za krok vpřed, přičemž by se mohlo jednat o zbytečná omezení. Ve Velké Británii mají motoristé narození v určitém období omezené možnosti, jak řídit běžná motorová vozidla. Něco podobného máme i v ČR, konkrétně pro mladé řidiče, kteří získají řidičský průkaz ve věku 17 let.

„Kdybyste jel rychleji, mohl jste nám ujet a nedostal byste pokutu.“ Policista radil řidiči něco neuvěřitelného

Tito mladí řidiči nemohou řídit sami, musí mít vedle sebe zkušeného mentora. Tento institut mentora je přísně regulován zákonem. Mentor musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B minimálně 10 let a nesmí mít žádné přestupky, které by ovlivnily jeho schopnost řídit. Mentor také nesmí mít žádný bod v bodovém hodnocení. Mladý řidič do 18 let tedy smí řídit pouze ve společnosti zkušeného řidiče, který je zapsán jako jeho mentor. Tento systém má své opodstatnění, protože jen tak mohou mladí řidiči pod hranicí plnoletosti řídit auto, byť pod dohledem zkušenějších. Ve Velké Británii probíhá diskuse o nových pravidlech pro mladé řidiče.

Řidič do 18 let věku nesmí řídit sám, jen za přítomnosti mentora

Mládež narozená mezi roky 2000 a 2008, tedy ve věku od 17 do 25 let, by podle nových návrhů neměla mít možnost vozit jiné mladé lidi ve svém autě. Důvodem jsou studie, které ukazují, že řidiči ve věku 17 až 25 let mají podstatně vyšší podíl závažných přestupků na silnicích. Podle některých výzkumů tvoří tato věková skupina pouze 7 % všech držitelů řidičských průkazů, ale přesto je zodpovědná až za 38 % vážných přestupků. Významně by se také snížil limit povoleného alkoholu v krvi, konkrétně na nulu. Tato opatření se mají týkat právě nových řidičů v prvních šesti měsících od získání řidičského oprávnění. Navíc by měla být omezena možnost jízdy v noci a na přepravu mladých cestujících. Tato změna je podporována organizacemi, které se zabývají bezpečností silničního provozu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Co na to říkám? Mohl bych to kritizovat ze všech stran. Ale nebyl bych upřímný. Autoškolu jsem absolvoval ve svých sedmnácti. V osmnácti jsem si vyzvedl řidičák. Měsíc nato jsem o něj přišel, když jsem při nehodě machroval před kamarády, které jsem vezl. Co k tomu dodat. Tady asi poprosím, abyste si názor na věc udělali sami a dali mi vědět pod článkem do komentářů, budu moc rád a budu si vážit každého jednoho příspěvku. Pokud bychom se tedy podívali na situaci u nás, tak máme určitá omezení týkající se věku. Jak jsem již zmínil, mladí řidiči do 18 let musí mít mentora, který jim pomáhá se získáváním zkušeností na silnicích.

Silná auta s vysokým výkonem, tak zákaz pro mladé řidiče?

Mluví se o řidičáku na zkoušku, tedy jakémsi přísnějším dohledu na nové řidiče. Ti, i když už jim je 18 let, dva roky od získání dokladu v případě spáchání nějakého zásadního přestupku musí absolvovat pohovor a školení. U nás také existují povinné zdravotní prohlídky pro starší řidiče. Tady je zase souvislost s věkem „z druhé strany“. Prohlídky se týkají nejen věku, ale i zdravotních problémů, které by mohly ovlivnit schopnost řídit. Taková opatření mají také smysl, někdy zdravotní stav už může být natolik vážný, že by řidič neměl řídit.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

V některých případech mohou být vystavena řidiči určitá omezení. Často se diskutuje v zahraničí omezení jízdy v noci, musím se postavit proti tomu. Mladí řidiči by měli mít možnost učit se řídit za všech podmínek, včetně jízdy v noci. Omezování této schopnosti je podle mě nesmyslné. Pokud se mladý řidič naučí řídit v noci už ve 20 letech, může se doba, kdy „neumí“, prostě jen prodloužit, ale nakonec to stejně přijde. Já bych věc uzavřel tak, že to, co u nás platí teď, stačí. A že není zapotřebí vymýšlet další restrikce, tak jako to dělají v zahraničí.

Patříte mezi tyto ročníky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články