Bude brzy platit nový limit pro řidičské průkazy na obytná auta? EU má návrh na stole 20 let, teď do toho řízne

Moderní auta mají jednu velkou nevýhodu, vysokou hmotnost. Za chvíli nastane situace, kdy je řidiči nebudou smět řídit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Vývoj v automobilovém průmyslu s sebou nese i změny, které se promítají do legislativy spojené s řidičskými průkazy. Stačí si jen všimnout, jak roste hmotnost aut. Pokud dřív osobní auto mělo hmotnost od tuny do patnácti set kilo, dnes je tomu jinak. Připomenu informaci o novém BMW M5, které díky hybridnímu pohonu má vážit 2 445 kg. Pouze s řidičem. Když k tomu přidáte tři další cestující, každého klidně se sto kily živé váhy, plus plný kufr zavazadel, máte tady tři tuny. U osobního auta?! Ano. Nejinak na tom jsou elektromobily, i ty mají těžké baterie.

Nejlevnější obytňák s kompletní výbavou přijíždí: Český sen se zrodil. A je perfektní. Konkurence pro Multivan i Třídu V

Hmotnost aut se víc a víc zvyšuje, řidičáky přestávají stačit

Hmotností hranice se tak posunuje směrem k limitům, které jsou legální pro řidičské průkazy skupiny B. Platí, že do skupiny B jsou zařazena motorová vozidla (s výjimkou vozidel skupin AM, A1, A2, A a B1), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče. K těmto motorovým vozidlům smí v rámci skupiny B být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti a) nepřevyšující 750 kg, b) převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo c) převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Právní úprava tedy zná řidičské oprávnění pro skupinu B jednak v tzv. základním rozsahu, jednak v tzv. rozšířeném rozsahu. Toto rozšíření řidičského oprávnění se uděluje na základě doplňovací zkoušky z praktické jízdy a do řidičského průkazu se vyznačuje harmonizovaným kódem 96. Řidičská oprávnění pro skupinu B udělená před 19. lednem 2013 se automaticky považují za udělená v základním rozsahu. Důležité je si uvědomit, že pokud máte standardní skupinu B, jste skutečně na hraně. Vrátím se k BMW M5.

„Daň z řidičského průkazu“? Ano, opomenutí vás přijde pěkně draho. Hrozí penále a vymáhání ze strany Finančního úřadu

Připojíte vozík, třeba že chcete za autem přivézt na okruh gumy, vybavení a podobně. A najednou překonáte povolenou hranici 3 500 Kč. Úplně snadno. Jen proto, že auto je tak moc těžké. Velice podobná situace platí i u obytných aut. Dnešní karavany, to už dávnou nejsou Avie a 1203 s laminátovou nástavbou. Jde o moderní auta. Tím chci říct „těžká“. Čeká nás tedy revoluce v řidičských průkazech? Pokud jste fanouškem obytných aut, musíte vědět, že Evropská unie zvažuje zásadní změnu, která by mohla usnadnit život mnoha řidičům. Řeč je o zvýšení hmotnostního limitu pro řidičský průkaz skupiny B z aktuálních 3,5 tuny na 4,25 tuny.

Dříve to bylo auto plus lehká nástavba, to dnes už dávno neplatí

Tato změna by mohla znamenat konec kompromisů při výběru vybavení a technologií pro dovolenkové pojízdné domovy. Ale jak už to tak bývá, cesta k této změně je dlouhá a plná překážek. Celý to začalo už docela dávno, v roce 2003, kdy Evropská federace karavaningu (ECF) ve spolupráci s německým svazem CIVD poprvé navrhla tuto úpravu Evropské unii. Argument byl jasný – moderní obytná auta jsou stále těžší, a to nejen kvůli komfortu, ale i kvůli technologiím, jako jsou systémy AdBlue, nádrže nebo pokročilé asistenční systémy.

Baťa má nástupce: Borci ze Zlína vyrábí nejlevnější karavan na trhu. Můžete ho připojit i za sebemenší auto, STK nepotřebuje

iZdroj fotografie: Škoda

A co teprve když přidáte solární panely, baterie pro větší nezávislost nebo třeba jen obyčejná e-kola? Najednou se dostáváte na hranici 3,5 tuny, aniž byste si mohli dovolit přibalit něco navíc. A právě proto se zrodila myšlenka zvýšit limit na 4,25 tuny. Po více než dvaceti letech vyjednávání se zdá, že se konečně blížíme k cíli. Evropská komise, Rada i Parlament se shodly na tom, že zvýšení limitu je potřeba. Ale jak už to bývá, ďábel se skrývá v detailech. Zatímco komise navrhuje, aby se zvýšení vztahovalo pouze na obytná auta s alternativním pohonem, například elektrická, Rada a Parlament mají širší pohled.

Skupina B už nemusí pokrývat to, co bylo donedávna běžné

Rada by chtěla, aby se zvýšení týkalo všech obytných aut, ale s podmínkou absolvování speciálního školení nebo testu, podobně jako u řidičského oprávnění B96 pro přívěsy. Parlament je naopak nejliberálnější – navrhuje, aby zvýšení platilo pro všechny obytné vozy bez dalších podmínek, pouze s tím, že řidič musí mít řidičský průkaz skupiny B alespoň dva roky. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Pokud se vše podaří, mohli bychom se dočkat změny nejdříve v roce 2028. Ještě minimálně tři roky budeme muset čekat, než se tato úprava promítne do národních legislativ. A proč to trvá tak dlouho?

Obytný automobil Škoda Kempiq: Veřejnost po něm toužila tak dlouho, až jí bylo vyhověno. Kolik stojí?

iZdroj fotografie: Škoda

Řeknu to jednoduše, prostě „klasická“ Evropská unie. Kritici poukazují na to, že zvýšení limitu by mohlo vést k většímu opotřebení silnic nebo k vyšším emisím. Na druhou stranu zastánci argumentují, že moderní technologie tyto problémy vyvažují. Přesně tak. Legislativa se má změnit na základě reality, není to naopak. Ať už se ale přikláníte na kteroukoliv stranu, jedno je jisté – obytná auta jsou stále těžší a těžší, jejich vývoj nelze zastavit. A pokud chceme, aby tato forma cestování zůstala dostupná, musíme se přizpůsobit. Možná bych řidičům, kteří uvažují o tom, že budou řídit obytné auto, rovnou doporučil, ať si třeba udělají řidičák na nákladní auto. Tím to budou mít jednou pro vždy vyřešené.

Jakou skupinu řidičáku máte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články