Pravidla ohledně kruhových objezdů jsou relativně jednoduchá, přesto je řidiči nechápou. Selský rozum tady neplatí a neznalost neomlouvá.
Kruhové objezdy jsou stále častější a častější. Důvod je jednoduchý. Mělo by se jednat o bezpečnější křížení komunikací. Stačí si představit dvě silnice, které se kříží v obvyklém a jednoduchém konceptu do tvaru písmene X. Jsou tam dopravní značky, nejsou tam dopravní značky? Fungují na místě semafory nebo ne? Jedna jednoduchá křižovatka, několik možností, spousta prostoru pro chybu, tedy spousta prostoru pro pokutu. A co hůře, spousta příležitostí k dopravní nehodě. A to je špatně. Kruhový objezd je svou koncepcí řada křižovatek za sebou.
Jedna obyčejná křižovatka či místo ní řada jednodušších křížení
Je to tak, ovšem takových, kde se dává přednost jen z jedné strany. Řidič najíždí a ostatní vozidla jedou pouze z jeho levé strany. Ten, kdo je na kruhovém objezdu, má zase vozidla pouze po pravé ruce. Ta druhá strana je „krytá“, nikdo se tam nemůže objevit. Tedy neměl by, ale o tom, že by někdo najel na kruhový objezd v protisměru, mluvit nechci. Problém je, když se zavedená pravidla změní, tak jako to teď řeší čeští řidiči, kteří plánují jet letos na dovolenou do Rumunska. Jedná se sice o zemi, již nemáme nejblíž, přesto do ní v roce 2025 vycestuje dle predikcí až 70 000 Čechů. Nové pravidlo pro kruhové objezdy vstoupilo v platnost začátkem roku 2025. Přináší zásadní změny, které by měl znát každý řidič, který se tam chystá.
Podle dostupných informací ale nemá většina tamních motoristů za volantem ani tušení. Základní pravidlo kruhových objezdů, které dosud v Rumunsku znali všichni, i čeští motoristé na dovolené, zůstává stejné. Ti, kdo už jedou na kruhovém objezdu, mají přednost. Ti, kdo se do něj chtějí dostat, musí počkat. Tedy dát přednost. Jednoduché, že? Ale teď přichází novinka. Pokud kruhový objezd obsahuje více jízdních pruhů, což je dnes už skoro standard, přichází na řadu další povinnost. A tady už to začíná být komplikovanější. Podle nového článku 107, bodu 1.1 zákona č. 195/2002, musí řidiči při opouštění kruhového objezdu včas signalizovat svůj záměr. Ovšem nejenom to.
Je nutné se také ujistit, že jejich manévr neohrozí ostatní účastníky provozu. Jinými slovy, pokud je řidič na vnitřním pruhu (tedy blíže středu kruhového objezdu), musí dát přednost těm, kdo jedou ve vnějším pruhu. Ať už se motorista chystá kruhový objezd opustit, nebo jen přejet. A teď si představte, že hodně řidičů tohle pravidlo ignoruje. Ano, přesně tak, většina řidičů. Pokud se rozhodne motorista toto pravidlo ignorovat, může se těšit na pokutu až 1 620 lei. To je v přepočtu zhruba 8 000 Kč. A aby toho nebylo málo, přijde o řidičák na 60 dní.
Kdo nezvládne odbočit, musí kroužit dokola, klidně několikrát
Nové pravidlo je tady a neznalost zákona vás neomlouvá. Další zajímavostí je, že se nově zpřísňují pravidla pro otáčení v blízkosti kruhových objezdů. Pokud se řidič chystá otočit, musíte najet na kruhový objezd a objet ho celý. Žádné zkratky, žádné otáčení před nájezdem na kruhový objezd. Kdo by chtěl ušetřit čas tím, že prostě zatočí vlevo hned na začátku, nelze to. Tohle je považováno za přestupek, který může stát nejen peníze, ale i body na řidičáku. Co si z toho všeho odnést? Kruhové objezdy nejsou jen o přednosti. Jsou o respektu, ohleduplnosti a dodržování pravidel. Je třeba myslet na to, pokud člověk jede do zahraničí. Jak je tomu u nás?
V zásadě stejně, tady se zdá, že Rumuni objevili Ameriku. My víme, že středový kruh tvoří přirozenou překážku, kolem které jezdí řidiči pomaleji. Platí, že řidiče v sousedním pruhu nesmíte omezit! Je třeba dbát na to, že motorista, jenž přejíždí z pruhu do pruhu, musí dávat znamení o změně směru jízdy. To je logické. A také že zároveň nesmí ohrozit ani omezit vozidlo v tom pruhu, do něhož se chystá přejet.
Kdo je uvnitř, dává přednost tomu, kdo krouží ve vnějším pruhu
Platí tady podobná pravidla jako při jakémkoli jiném přejíždění z pruhu do pruhu. Jestliže jedete ve vnitřním pruhu a chcete vyjet ven z kruhového objezdu, musíte dávat znamení o změně směru jízdy. Znovu, to je jasné. Ovšem současně nesmíte ohrozit ani omezit řidiče, který jede ve vnějším jízdním pruhu. Co dělat, když to nejde? V takové situaci se možná nevyhnete nutnosti objet kruhový objezd vícekrát. A pak že jsou kruhové objezdy jednodušší než křižovatky do kříže! Nemyslím, že to platí a že kruháče jsou zjednodušením. Co vy?
Umíte jezdit přes kruháče?
![](https://www.autozive.cz/wp-content/uploads/2023/03/video-kamera.png)