Už jen dva měsíce a STK vás začne špehovat. Od letošního jara budou technici posílat vaše osobní data do evropských úřadů

Sledování a stahování dat z osobních aut pod taktovkou STK je tady, EU našla způsob, jak nás všechny legálně šmírovat.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Začněme tím, co vlastně OBFCM je. Jak už jsem řekl, tak tento systém musí mít všechna velkosériově homologovaná vozidla v EU od roku 2021. Pokud tedy vlastníte auto registrované po tomto datu, je velká šance, že váš vůz tímto systémem disponuje. Ani to nemusíte vědět. Když přijedete na STK, technik načte data o vaší spotřebě paliva, rychlostech a dalších parametrech, a tyto informace se následně odešlou do Evropské komise prostřednictvím platformy Transport Reportnet 3.

Definitivně zavřít všechny STK v ČR a zrušit povinné kontroly našich aut. Jen z nás tahají peníze, v praxi nejsou k ničemu

Legální šmírování ze strany EU je tady, od 1. dubna 2025

Znovu, tohle je už dané, rozhodnuté a zásadním datumem je první duben 2025. Přijede na STK, a pokud vše auto spadá do zmíněné kategorie, technik nepotřebuje váš souhlas k tomu, aby data načetl a odeslal. Porušení GDPR, únik informací nebo něco podobného? V žádném případě, už jsem řekl, že je to dikce EU. A co je na tom nejhorší? Data obsahují i VIN kód vašeho auta, jsou přímo spojena s vámi. Že jde jen o nevinné informace?

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy

A co když ne, co když by se tato data mohla v budoucnu použít třeba k posuzování vaší technické způsobilosti? Zatím se to sice neděje, ale kdo ví, co bude?! Lze se tomu bránit, ale musíte být aktivní. Na STK tedy každý, kdo má auto s OBFCM, automaticky souhlasíme s odběrem a odesláním dat. Můžete ale vyjádřit nesouhlas. Při každé jedné návštěvě na STK musíte předem říct, že nesouhlasíte s načítáním a odesláním dat přes OBFCM.

Česká auta musí opět na kontrolu STK. Ukrajinských aut se tato povinnost netýká

Technik pak dada neodešle, Tedy neměl by, ale nevím, jestli máte nějakou kontrolu, že to neudělá. Řekl bych, že ne. -jak byste mohli, když sedíte venku v čekárně a jen zabíjíte čas. Upřesním, koho se to vlastně týká. Pokud máte osobní automobil kategorie M1 nebo lehký užitkový vůz kategorie N1 registrovaný po 1. lednu 2021, jste to právě vy. A co hybridy a plug-in hybridy? Ty jsou na tom ještě hůř, i když chápu, že tohle jste nechtěli slyšet.

Zatím by se nic nemělo dít, ale to může být jen klid před bouří

Proč jsou na tom hybridy zle? No protože jejich data obsahují i informace o tom, jestli auto nabíjíte nebo v jakém režimu s ním jezdíte. Na druhou stranu, pokud vlastníte elektromobil, vůz na CNG, LPG nebo vodík, můžete si oddechnout. Těchto vozidel se OBFCM netýká. Stejně tak jsou z toho venku auta registrovaná před rokem 2021, malosériově homologovaná vozidla nebo speciální terénní vozy.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasykow

Takže pokud máte třeba starší Toyotu Hilux, která maká v lese, můžete být v klidu. Stejná značka, ale zbrusu nový a moderní plug-in hybrid a je téměř jisté, že vaše auto o vás bude vědět víc, než byste si možná přáli. A navíc to práskne EU. Vzpomeňte si na apríla. Po tomto datu, až pojedete na STK nebo do autorizovaného servisu, jsou vaše data v ohrožení. Je to jen na vás, jde o to říct jasně „ne“.

Souhlasíte s tím?

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články