Cena vozu v bazaru nebo v showroomu je jedna věc a není to to nejhorší, co musí kupující zaplatit. Náklady na servis mohou být astronomické.
Kolik stojí auto měsíčně? Není auto jako auto a částka, kterou zaplatí člověk za provozování litrového hatchbacku korejské značky je jiná než za placku s dvanáctiválcem a italským rodokmenem. Nežertuji, nesnažím se o humor. To je prostě fakt. Nechci ani působit žoviálně a vytahovat otřepané přísloví, že kdo chce opici, musí mít na banány. Byť je jeho význam jednoduchý a vlastně dost trefný. Letitá pravda ale stále platí, za to dám ruku do ohně. Když si člověk pořídí nějakou věc, měl by počítat s tím, že nejen její nákup bude znamenat výdaj, ale že budou následovat i další náklady. Ještě jednou odbočím, nejde totiž jen o auta.
Koupě auta je jen začátek nekonečných nákladů na servis
Kamarád vlastní koně a od něj vím, že koupě oře je jen začátek. Následují další výdaje spojené s jeho ustájením, krmením a péčí. Stejně tak je to s automobilem. Po koupi vozu vás čekají nejen výdaje na samotné auto, ale také další náklady, jež s ním souvisejí. Investice do auta se tedy logicky neomezuje pouze na jeho samotnou koupi, ale zahrnuje i pravidelné náklady na údržbu, servis a případné opravy. A to neřeším ještě pojištění, povinné ručení, garážování a podobně. Ačkoliv může být samotná cena automobilu pro mnoho lidí vysoká, ve skutečnosti jsou náklady na provoz a údržbu často ještě vyšší, než si lidé původně představovali.
Z tohoto důvodu bychom se měli zamyslet, zda si opravdu chceme pořídit auto, jehož údržba by nás mohla finančně zatížit. Pojďme se podívat na několik značek a modelů, které patří mezi ty, jež jsou pro své nákladné opravy a servis známé. Jedním z těchto modelů je Nissan GT-R. Tento sportovní vůz je od svého uvedení na trh v roce 1969 považován za ikonu. Vůz je známý nejen pro svou vysokou cenu při pořízení, ale i pro astronomické náklady na údržbu. Ojetý Nissan GT-R může stát od 1,6 milionu až po 3,5 milionu korun, v závislosti na jeho stavu a ročníku. Udržování tohoto vozu není levné, zejména pokud jde o opravy motoru, převodovky nebo spojky.
Servisní intervaly jsou zde velmi krátké – intervaly 15 000 nebo 30 000 kilometrů nelze podceňovat, jinak by to mohlo vést k dalším finančním problémům. Já mám GT-R hrozně moc rád. Nikdy jsem si ho ale nekoupil a právě náklady na servis jsou tím problémem. Auto je skvělé, ale řekl bych, že za ty peníze je tady lepší nabídka. Třeba Porsche. Servis modelu 911 není dramaticky dražší než třeba u sportovních modelů BMW. A to s 911 Turbo mohu být rychlejší než v Nissanu. Já vím, chápu. Řekl jsem, že se mi GT-R líbí a chtěl bych ho. Ale dovolit si ho nemohu. Na rozdíl od Porsche. Další značkou, která je často zmiňována jako drahá na údržbu, je BMW. Že si protiřečím?
Není bavorák jako bavorák, jeden se může hodně prodražit
Jen do určité míry. Servisovat atmosférickou M3 s šestiválcem a manuální převodovkou není tak strašné jako udržovat ojeté BMW X6. Věřte mi. A kdo máte s X6 špatné zkušenosti, prosím o komentáře pod článkem. Tato značka je synonymem pro luxusní a výkonné automobily, ale její modely jsou rovněž známé tím, že jejich údržba a opravy mohou být velmi nákladné. Podle odborníků se průměrné roční náklady na údržbu vozu BMW pohybují okolo 30 000 Kč, což jej neřadí mezi dražší značky na trhu. Tento průměr se týká „běžných“ modelů. U modelů řady X nebo X M se náklady mohou vyšplhat na mnohem vyšší částky.
Jeden z českých zpěváků, který vlastnil BMW X6, vzpomíná, že jeho průměrná faktura za opravy byla vždy kolem 250 000 Kč. Po třetí podobné faktuře se rozhodl auto prodat. Jmenovat nebudu, ale mluvil jsem s ním o tom osobně. Mercedes-Benz, symbol luxusu, pokročilých technologií a komfortu, rovněž nepatří mezi levné značky na servis. I když Mercedesy nabízejí výkonné motory a kvalitní materiály, což je důvod, proč si je lidé kupují, náklady na jejich údržbu mohou během desetiletí dosáhnout částek mnohem vyšších, než by si jejich majitelé přáli.
Luxus Mercedesu je v současnosti už tak trochu minulostí
Tedy nabízely. Když se podívám na kvalitu před deseti lety a dnes, nemohu uvěřit. Vypadá to jako dřevo, ale je to sprostý plast? V třídě S? Tohle ne. Cena údržby a opravy Mercedesu může výrazně převýšit náklady na opravy vozů nižších kategorií, jako je například Opel. Jako příklad si můžeme vzít zkušenosti jednoho z majitelů Mercedesu, který skutečně přišel o původní dojem luxusu, když si při prvním kontaktu s vnitřními materiály zjistil, že jde o plast, nikoli kvalitní dřevo, jak by očekával. I tak se za příslušnost k této značce platí.
Land Rover a Range Rover jsou další značky, které nejsou výjimkou, pokud jde o vysoké náklady na opravy. Tato značka je známá pro svá odolná SUV. Odolná? Neřekl bych. Snad starý Defender. Ale téměř všechny modely, zejména Discovery a Range Rover, jsou opravdu drahé na údržbu. Ačkoli jsou tyto stroje považované za prestižní, majitelé si stěžují na časté návštěvy servisů. Já bych je nazval spíše průšvihové. Mám v hlavě hned tři kolegy ze staré práce, kteří měli Range Rover. A jezdili vším možným jiným, protože „Range je zase v opravě“.
Porsche není úplně levné, ale vyloženě problém to zase není
Pokud jde o Porsche, které jsem už zmínil, je rozdíl mezi 911, Boxsterem, Caymanem a SUVčky. V případě Porsche 911 jsou náklady na pravidelný servis sice nižší než u některých jiných luxusních vozů, ale pokud se něco porouchá, mohou opravy znamenat vysoké náklady. Průměrný servis na Porsche stojí ročně okolo 30 000 Kč, ale pokud dojde k vážným poruchám, například u modelů Cayenne nebo Macan, mohou náklady na opravy stoupnout.
Podobně to je u Audi, to také nepatří mezi levné značky, pokud jde o údržbu. I běžné modely mohou být nákladné na opravy, a rozhodně to platí u sportovních modelů S a RS. Tyto modely mohou mít náklady na servis srovnatelné s těmi, jež jsou charakteristické pro Porsche. Keramické brzdy? Připravte si čtyři sta tisíc za novou sadu. Bentley, luxusní značka, je synonymem pro vysokou cenu nejen při pořízení, ale i na údržbu. Modely jako Bentayga nebo Continental GT mohou stát v rámci deseti let údržby až milion korun, což je pro mnoho lidí vysoký výdaj. Koupíte si byt v malém městě, nebo servis na auto?
Italská klasika něco stojí, jak při pořízení, tak hlavně v servisu
Ferrari je pak pravděpodobně jednou z nejexkluzivnějších a nejdražších značek na světě, přičemž náklady na její údržbu nejsou vůbec nízké. Roční náklady na údržbu Ferrari se mohou pohybovat ve stovkách tisíc korun. Co tím vším chci říct? Že je při koupi auta, hlavně ojetého, třeba mít na paměti, že je důležité zohlednit nejen pořizovací cenu auta, ale i následné náklady na jeho údržbu. Některé vozy mohou být na servis opravdu drahé, a pokud si člověk na takové auto neudělá správný rozpočet, může to vést k nepříjemným překvapením.