Jak nízká může být opravdu ta nejnižší možná spotřeba? V reálných podmínkách se dá jezdit za méně než 4 l/100 km.
Jezdím přes zimu rád s auty s pohonem všech čtyř kol. Půjčil jsem si od kolegy Subaru STI. Benzínový přeplňovaný boxer o výkonu 300 koní, manuál, čtyřkolka. Je to něco jiného než Volkswagen v naftě, na který jsem zvyklý. Mám ale jeden problém. Auto žere dvakrát tolik. To mě vede k myšlence, jaké auto si koupit, aby žralo co nejméně? Auta s nízkou spotřebou jsou tématem, které rezonuje snad každým řidičem, zvlášť když se podíváme na ceny pohonných hmot. Jednou nahoře, jednou dole, tedy většinou spíš nahoře. A pak ještě výš.
Ceny paliva jsou astronomicky vysoké, skromné auto se hodí
Každý z nás chce jezdit co nejlevněji, ale zároveň nechce dělat kompromisy, pokud jde o pohodlí, výkon nebo styl. Takže jaká auta jsou ta pravá, když hledáte nízkou spotřebu, a co to vlastně znamená „nízká spotřeba“? Začnu tím, co vlastně ovlivňuje spotřebu paliva. Není to jen o tom, jak těžkou máte nohu na plynu, i když to samozřejmě hraje velkou roli. Spotřebu ovlivňuje hmotnost auta, aerodynamika, typ motoru, převodovka, ale i to, jak a kde jezdíte.
Městský provoz s neustálým zastavováním a rozjížděním je pro spotřebu noční můrou, zatímco plynulá jízda po dálnici může být překvapivě úsporná. Moderní technologie, jako jsou hybridní pohony nebo systémy start-stop, dokážou spotřebu snížit, aniž byste museli obětovat výkon nebo komfort. A teď k těm konkrétním autům. Pokud hledáte něco opravdu úsporného, nemůžete přehlédnout hybridy.
Toyota Prius je v tomto ohledu legendou. S kombinovanou spotřebou kolem 4 litrů na 100 kilometrů je to auto, které si získalo srdce „ekořidičů“ i taxikářů po celém světě. Prius není jen úsporný, ale také spolehlivý. Pokud ale hybridy nejsou váš šálek kávy, můžete sáhnout po malých městských autech, jako je Škoda Fabia s motorem 1.0 TSI. Ta dokáže jezdit za méně než 5 litrů na 100 kilometrů, a to i bez složitých hybridních systémů.
Neplatí, že staré auto má vysokou spotřebu, vítěz to vyvrací
I když se o dieselech v poslední době mluví spíš negativně, stále mají co nabídnout. Například Volkswagen Golf s motorem 1.6 TDI je schopný jezdit za 4 litry na 100 kilometrů, to je na auto této velikosti úctyhodné. Jen bych připomenul, že koupit si naftu do města není úplně ideální. Němec nevoní? Tak co například Peugeot 208 s motorem 1.4 HDi? Je skvělou volbou, pokud hledáte něco levného na provoz. Nebo Honda Civic 1.6 i-DTEC, která kombinuje nízkou spotřebu s vynikající spolehlivostí. Ale pozor, nízká spotřeba není všechno. Pokud jezdíte jen občas a na krátké vzdálenosti, určitě se vám vyplatí spíš než diesel benzínový motor.
Model auta | Spotřeba l/100 km |
---|---|
Toyota Yaris Cross | 4,6 |
Suzuki Celerio | 4,6 |
Toyota Yaris (hybrid) | 4,8 |
Hyundai IONIQ | 4,8 |
Suzuki Swace | 4,9 |
Honza Jazz (hybrid) | 5,0 |
Kia Niro | 5,1 |
Nissan Pixo | 5,1 |
Toyota Prius | 5,1 |
Daihatsu Cuore | 5,2 |
I když má vyšší spotřebu. A pokud jezdíte hlavně po městě, může být hybrid nebo elektromobil lepší volbou, i když jejich pořizovací cena je vyšší. A jak dosáhnout co nejnižší spotřeby, ať už máte jakékoliv auto? Základem je plynulá jízda. Žádné prudké rozjezdy, žádné zbytečné brzdění. Udržujte konstantní rychlost, využívejte setrvačnost a snažte se předvídat situaci na silnici. A co je na tom nejlepší?
Základem úsporné jízdy je plynulost, bez rychlé akcelerace
Tímhle stylem jízdy nejen ušetříte palivo, ale také prodloužíte životnost svého auta. Další tipy? Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách, protože podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu. A nezapomeňte na pravidelný servis, protože špatně seřízený motor nebo zanesený filtr pevných částic mohou spotřebu výrazně zvýšit. Přidám sem k článku tabulku s nejúspornějšími auty. A upozorním na vítěze. Auto, které je dnes už skutečně staré.
Model auta | Spotřeba l/100 km |
---|---|
Auto A2 3L | 3,6 |
Volkswagen Lupo 3L | 3,7 |
Citroen AX | 4,2 |
Smart Fortwo | 4,2 |
Citroen C1 | 4,3 |
Peugeot 107 | 4,3 |
Toyota Aygo | 4,6 |
Citroen C4 Cactus | 4,7 |
Seat Arosa | 4,7 |
Peugeot 208 | 4,7 |
Nicméně je to auto, které předběhlo dobu. Třeba svou hliníkovou konstrukcí. Možná i vzhledem, který je dnes vlastně docela podobný siluetám elektrických aut. Paradoxně ke kvalitám auta se ale nejednalo o žádný prodejní trhák. Automobil se totiž prezentoval na tehdejší dobu také nemalou cenou. Mluvím o Audi A2. Ovšem i zbytek aut v žebříčku stojí za zvážení. A já jdu (znovu) do STI a (opět) jedu na nejbližší čerpací stanici pro stooktanový benzín.