Co není v hlavě, musí být v nohách. Anebo v peněžence, protože opomenutí pro řidiče znamená nepříjemnosti a vysoké pokuty.
Dnes je komunikace snazší. Jsem v kontaktu na denní bázi s mnoha kolegy jak v ČR, tak i v zahraničí. Dnes už je to jednoduché, jednodušší než dřív, kdy si člověk musel vystačit s telefonem nebo dopisním papírem. Díky tomu vím, že v Polsku aktuálně řeší zdražení ojetých aut. Kolega v Německu referoval nedávno o tom, jak se zhoršil přístup autoservisů. Jak už to není, co to bývalo, pokud chce člověk koupit dobré ojeté auto. Ze Slovenska mám zprávy týkající se problémů, které jsou de facto podobné těm našim.
Řidiči v Evropě řeší podobné problémy jako my v ČR
Přes kolegu s maďarskými předky mám zase kontakt na Budapešť. Mimochodem právě v Maďarsku teď rezonuje motoristickým podhoubím problém aut s propadlou technickou. Řidiči se děsí, že by mohli dostat pokutu až 70 000. Ne korun, ale forintů. To je v přepočtu necelých pět tisíc Kč, takže to není zase tak děsivé, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ale rozhodně je to také nepříjemné. Maďaři jsou nervózní, když doje na řeč o platnosti technického průkazu. Platí, že s novými auty nemusí jet první čtyři roky na tamní STK, a pak je povinná návštěva každé dva roky. S sebou musí mít odpovídající doklady, řidičský průkaz a platný občanský průkaz.
Popřípadě cestovní pas. Technický list vozidla není vyžadován. V určitých případech, chápu to tak, že v případě zastoupení, je potřeba i plná moc. V případě služebního vozu mohou na STK požádat i o podepsanou kopii zplnomocnění také, plus doklady o firmě. Jak jsem řekl, kdo pak jezdí s autem, které nemá platnou STK, dostane pokutu. První prohřešek není až tak nákladný, pokuta je od 15 000 do 50 000 forintů. To je v přepočtu 900 Kč až 3 000 Kč. A o maximální částce, která se uděluje za opakované porušení, už jsem mluvil. Můj názor je, že to vlastně není moc tvrdé. Jak je to tedy u nás?
Platnost technické kontroly je jedním z klíčových aspektů, na něž by měl každý řidič v České republice myslet. Ať už vlastníte osobní automobil, motocykl, nebo třeba traktor, pravidelná technická kontrola je povinností, kterou nelze obejít. Co to ale znamená v praxi, jak často musíte na STK, kde najdete informace o její platnosti a co se stane, pokud ji zanedbáte? Už jsem to naznačil v předchozí části článku. Každé vozidlo registrované v ČR musí pravidelně absolvovat technickou kontrolu. To není žádná novinka, ale přesto se najde spousta řidičů, kteří na tuto povinnost zapomínají nebo ji záměrně ignorují.
Na STK se musí po čtyřech letech od koupě nového auta
Kontrolu můžete absolvovat v jakékoliv stanici STK v republice, pokud je schválena Ministerstvem dopravy ČR. Takže žádné výmluvy, že to máte daleko nebo že nevíte, kam jet. Stačí si najít nejbližší stanici a objednat se. Není také pravda, jak se občas někdo ptá, že bydlištěm nebo registrací auta k nějaké STK přísluší. Ne, nepřísluší. Platnost STK se liší podle kategorie vozidla. Pokud vlastníte osobní automobil, nákladní vozidlo do 3,5 tuny, brzděný přívěs do 3,5 tuny, traktor s maximální rychlostí nad 40 km/h nebo třeba sněžný skútr, první technická kontrola vás čeká po čtyřech letech od registrace vozidla.
Následně musíte na STK každé dva roky. To je stejné všude v Evropě. A teď ta praktická část. Jak zjistíte, kdy vám STK končí? Nejjednodušší způsob je podívat se na zadní registrační značku, kde najdete červenou nálepku s vyraženým měsícem a rokem konce platnosti. Pokud ale chcete přesné datum, musíte se podívat do velkého technického průkazu. Tedy, pokud jste poslední STK absolvovali před 1. lednem 2024. Od tohoto data se totiž informace o technické kontrole a měření emisí do velkého technického průkazu už nezapisují.
S koncem velkých technických průkazů je vše naráz složitější
Všechny údaje jsou evidovány pouze online. Takže pokud jste zvyklí na papírové doklady, budete si muset zvyknout na moderní technologie. A co se stane, pokud na STK zapomenete? Jízda bez platné technické kontroly je dopravní přestupek, za který vám policie může na místě udělit pokutu až 2 500 Kč. To ale není všechno. Pokud je vaše vozidlo navíc ve špatném technickém stavu, může pokuta vyšplhat až na 10 000 Kč, a k tomu vám hrozí zákaz řízení na 12 měsíců. Takže pokud si myslíte, že ušetříte pár stovek tím, že STK odložíte, můžete se pořádně spálit. Že je nemožné na STK zapomenout?
Není to nemožné. Nedávno jsem řešil pomoc jedné známé, která ani nevěděla, že jezdí s propadlou STK. Jak se to stalo? Snadno. Koupila si nový automobil, čtyři roky utekly jako voda a jí nedošlo, že by měla jet poprvé na pravidelnou kontrolu. Přiznat se musím já sám. Tím, že mám víc aut, nemám úplně přehled o tom, kdy mi která STK končí. Podobně jako s platností dálničních známek. Tam také občas zazmatkuji, už jsem o tom psal, jak jsem dostal pokutu za nezaplacenou dálniční známku. Dvakrát za sebou. Takže ano, určitě se to stát může. Nicméně dnes už není problém, pokud člověk nevěří oficiálnímu systému, nastavit si připomínku třeba v telefonu.
Na STK je třeba jet s automobilem ideálně po komplet servisu
Doporučuji to. Udělejte to hned teď, pokud to ještě nemáte. Udělejte to, jinak na to zapomenete. Teď hned. Tak jako já, jakmile dopíšu poslední slovo, konec STK všech svých aut si hned zaznamenám s připomínkami do kalendáře. Mimochodem kromě platnosti STK je tady také povinné ručení. I tady se může stát, že člověk zapomene platit, jezdí bez uzavřeného povinného ručení. Česká kancelář pojistitelů má přehled o všech vozidlech, která by měla mít povinné ručení, a pokud zjistí, že ho nemáte, pošle vám výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu.
A co to znamená? Jednoduše řečeno budete muset zaplatit pokutu. Za každý den, kdy nemáte povinné ručení, můžete zaplatit až 93 korun. To možná nezní jako moc, ale když si to spočítáte za měsíc, nebo dokonce za rok, dostanete se na částky, které už rozhodně nejsou zanedbatelné. Chci tím říct vlastně to, že život motoristy není jen o tom, že jezdí, občas natankuje palivo a jednou za čas dojede do servisu. Je to život plný povinností a plateb. A pokut, vysokých pokut, pokud na některou z povinností řidič zapomene.