Krásnější auto Češi neznají: Nová Kia přepsala zákon krásy, Škodě utekla o 10 let. Tento nový národní poklad chce každý

Na první pohled to je auto, které nikdo na ulici nepřehlédne. Jak moc bude drahé, se zatím neví, přáním je cena pod průměrem.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
i Zdroj fotografie: KIA
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Nechápu nadšení z nových elektromobilů. Kdyby byla komplet hotová a všude dostupný síť nabíječek, mluvil bych možná jinak. Ale elektrická auta stále a pořád nemají ani zdaleka takový dojezd jako auta se spalovacím motorem. A jsou drahá. Takže nové elektrické auto? Nechává mě klidným. Nicméně jsou tady nadšenci, pro něž je elektromobilita zásadním tématem. Kteří věří, že to je cesta správným směrem.

Jméno není nic moc, vypadá jako PIN nebo kód z katalogu

Na jimi sledovaném automobilovém trhu se objevila nová hvězda. Hvězda, která podle nadšenců rozhodně stojí za pozornost. Je to Kia EV4. Nejnovější přírůstek do rodiny elektrických vozů této korejské značky přichází s ambicí zaujmout nejen svým výkonem. Přiznávám, že i designem, jenž si nezadá s těmi největšími hráči na trhu. Kia EV4 je dostupná hned ve dvou karosářských variantách – jako elegantní sedan a praktický pětidveřový hatchback. Takže ať už hledáte stylovou limuzínu, nebo rodinný vůz, Kia má pro vás řešení. Já zachytil zatím spíše sedan.

iZdroj fotografie: KIA

Je nepřehlédnutelný. Ale že bych řekl, že se mi vyloženě líbí? To neřeknu. Začnu tedy designem, protože ten je u EV4 opravdu nepřehlédnutelný. Ať už se líbí, nebo nelíbí. Sedan s délkou přes 4,7 metru působí spíše jako čtyřdveřové kupé než klasická limuzína. Jeho linie jsou ostré, dynamické a moderní. Drama podtrhuje charakteristická „digitální tygří tvář“ mezi vertikálními světlomety. A co teprve denní LED světla Star Map, která vás přivítají animací? To je detail, který okamžitě zaujme. Byť je podle mě absolutně zbytečný.

„Zaparkoval jsem podél elektromobilu, ten začal hořet.“ Neuhádnete značku a model, ani jak dopadl chudák, který zaparkoval vedle

Nechápu, proč plýtvat energií na něco, jako je animace. Hatchback na druhou stranu nabízí kompaktnější rozměry s délkou 4,4 metru, ale rozhodně neztrácí na atraktivitě. Jeho zadní část připomíná SUV díky velkému střešnímu spoileru, skloněnému zadnímu oknu a ostře řezaným světlům. A co konkurence? Tesla Model Y vedle EV4 působí jako starý trakař vedle jednokolky s gyroskopickým vyvažováním. Aerodynamika je u EV4 kapitolou sama pro sebe. Karoserie je hladká jako sklo, to je výsledkem několika technických triků.

Auto nepřehlédnete, že je hezké, bych ale jen tak neřekl

Podvozek je vybaven 3D kryty, kola mají aerodynamický design a přední nárazník obsahuje speciální vzduchové clony. Dokonce i kliky dveří jsou automaticky výsuvné, aby nenarušovaly proudění vzduchu. A zadní stěrač je chytře schovaný pod střešním spoilerem. Všechny tyto detaily spolupracují na snížení odporu vzduchu a prodloužení dojezdu vozu. Interiér? Ten je zatím zahalen tajemstvím, ale prototyp naznačuje, že se máme na co těšit. Kokpit orientovaný na řidiče, recyklované materiály a široká paleta barev – to vše slibuje komfort a udržitelnost v jednom.

iZdroj fotografie: KIA

Pod kapotou EV4 čekejme platformu e-GMP, kterou Kia sdílí s modely EV6, EV9 a EV3. Tato flexibilní architektura umožňuje nabídnout tři různé varianty pohonu. Základní model je vybaven baterií o kapacitě 58 kWh a elektromotorem s výkonem 204 koní, jenž pohání přední kola. Pro ty, kteří hledají větší dojezd, je tu verze s baterií 81 kWh, zatímco varianta s pohonem všech kol přidává další elektromotor na zadní nápravu. A co dojezd? Díky aerodynamickému designu sedanu by měl být ještě lepší než u modelu EV3.

Cena je zatím neznámá, jak moc vysoká bude, se zatím neví

A teď to, co nás všechny zajímá nejvíc – cena. Upřímně? Neznám ji. Je to tajemství, na oficiálním webu ji nevidím. Kia EV4 by měla být dostupná ve druhé polovině roku 2025 a její cena by měla být konkurenceschopná. Což může znamenat cokoli. Pro představu, Tesla Model 3 začíná a Model Y stojí tuším kolem milionu. Kia podle mých předpokladů plánuje nabídnout lepší cenu. Ale kolik to bude? Čekal bych třeba 800 000 Kč.

iZdroj fotografie: KIA

Jen předpoklad, ale nejsem si jistý, realitu možná zažijeme minimálně se sedmi ciframi. Kia EV4 je tedy nejen stylová a výkonná, ale bude snad také cenově dostupná. Ale v porovnání s hybridními auty, ať pořád jenom neprotežuji spalovací vozy, vidím jako logičtější volbu. Je tady tedy otázka, zda tento model má potenciál stát se jedním z nejzajímavějších elektrických vozů na trhu. Co myslíte? Já si ho určitě nekoupím, ale umím si představit, že část trhu to jistě zaujme.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Je to elektromobil, který změní svět?

Zdroj: KIA
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články