Nákladní auta tuzemské automobilky uměly vyrábět, šlo o tak dobré vozy, že vyhrávaly i legendární Dakar. Dnes je situace jiná.
Dnes už termíny jako pětiletka, plánované hospodářství, síla v rukách lidu a podobné nikdo nepoužívá. Naštěstí, patří do doby socialistického Československa. Stejně jako nákladní automobily, které hrály nedílnou součást „budování socialismu“. Bez hořkosti na jazyku chci říct, že nákladní automobily hrály v socialistickém Československu klíčovou roli v hospodářství, průmyslu i každodenním životě.
Nákladní auta vyrobená v ČSSR byla tak dobrá, že jezdí dodnes
V období od konce druhé světové války až do roku 1989 se výroba nákladních vozidel soustředila především na uspokojení potřeb plánovaného hospodářství, které kladlo důraz na těžký průmysl, stavebnictví a zemědělství. Československo se díky svým tradicím v automobilovém průmyslu stalo jedním z významných výrobců nákladních automobilů ve východním bloku. V ČSSR dominovaly dvě hlavní značky nákladních automobilů, Tatra a LIAZ.
Obě společnosti měly dlouhou tradici a jejich výrobky byly známé nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. Tatra i LIAZ vyvážely své vozy do zemí východního bloku, jako byly Sovětský svaz, Polsko nebo NDR, ale také do rozvojových zemí v Africe, Asii a Jižní Americe. Tatra se díky své spolehlivosti a schopnosti zvládat extrémní podmínky stala oblíbenou značkou v zemích s náročným terénem, například v Indii nebo na Blízkém východě.
A naopak, ze zemí východního bloku do ČSSR jezdily zase zahraniční vozy, zejména šlo o produkci Německé demokratické republiky. Dnes už si řadu značek a modelů nikdo nepamatuje, kvíz, jejž jsem dal dohromady, podle mě zvládne jen úzký okruh lidí. Těch, kteří jako dříve narození pamatují zmiňovanou dobu před sametovou revolucí. Patříte mezi ně?
1.
Jaká značka (a jaký model) nákladního auta byla už za socialismu oblíbenou hračkou pro všechny kluky?
a) Liaz 706,
b) Tatra 148,
c) Praga WC4x4.
2.
Co znamenala zkratka LIAZ?
a) Liberecké automobilové závody,
b) Líbeznická zbrojovka,
c )Litoměřická Automobilka Zastawa.
Dnes už nákladní auta u nás vyrábí ve velkém pouze Tatra
3.
Značka Avia vyráběla mimo jiné nákladní automobily a založena byla v roce:
a) 1901,
b) 1910,
c) 1919.
4.
V ikonickém seriálu Návštěvníci si zahrál důležitou roli i jeden nákladní automobil. V samotném finále (ne)způsobil smrt dědy v podání herce Vlastimila Brodského. Byla to:
a) Praga V3S,
b) Tatra 613,
c) Tatra 138.
5.
Malé auto, navíc není z československé produkce, ale v socialistickém Československu se dalo potkat, bylo totiž původem ze Sovětského svazu. Paradoxně se od padesátých let 20. století vyrábí dodnes a i dnes se dá u nás koupit. Přezdívka tohoto UAZu byla a je:
a) Buchanka,
b) Boubelka,
c) Bardotka.
6.
Do socialistického Československa se dostávaly také nákladní automobily z východního Německa, z NDR. Mezi značky zastřešované koncernem IFA ze Saské Kamenice nepatřil:
a) Robur,
b) Barkas,
c) Multipla.
Co je to Robur? Jde o latinský výraz pro sílu či houževnatost
7.
Z východního Německa do socialistického Československa se dostal, a velmi oblíbeným byl i malý nákladní automobil s kabinou pro jednoho řidiče. Pamětníci si budou pamatovat zejména valník „nasazený“ v rámci městských služeb. Byl to:
a) Multicar M 22,
b) Multicar R2D2,
c) Multicar IQ 155.
8.
V začátcích firmy z roku 1888, která později vyráběla nákladní automobily značky Robur, byla původně:
a) výroba kokosové zmrzliny,
b) výroba textilních strojů,
c) dovoz exotických zvířat.
9.
Nákladní automobily na našem území vyráběla i Škoda, zde lze dohledat spojení s výrazem „ASAP“. Co výraz znamenal?
a) to co dnes, zkratka „asap“ je z anglického „as soon as possible“, tedy cosi jako co nejrychleji,
b) je to zkratka pro „automobily-stroje-a-pračky“,
c) jde o zkratku slovního spojení Akciová společnost pro automobilový průmysl.
10.
Když ne nejslavnější, tak určitě jeden z nejslavnějších modelů automobilky Tatra byl ve výrobě od roku 1983 a doznal mnoha nejrůznějších podob, aplikací a variant. Od hasičského vozu přes plošinu, autojeřáb nebo klasickou sklápěčku, došlo i na (posléze) ikonický závodní speciál. Jde o model:
a) Tatra 815,
b) Tatra 613,
c) Tatra 58.
Správné odpovědi:
1b, 2a, 3c, 4c, 5a, 6c, 7a, 8b, 9c, 10a