Auta jsou drahá a ta elektrická jsou ještě dražší než srovnatelná spalovací konkurence. Až na jednu zajímavou výjimku.
Jak levný by měl být levný elektromobil? O elektrických autech píšu docela často, a pokud jmenuji jejich slabiny, je to kromě omezeného dojezdu, nedostatečné infrastruktury nabíječek a ekologické zátěže při výrobě vozu i elektřiny také vysoká pořizovací cena. Elektromobily jsou drahé, mám tohle povědomí, a ano, do jisté míry za to může Tesla, popřípadě Porsche se svým modelem Taycan. Jsou ale elektrická auta z opačné strany cenového spektra. Kolem jednoho milionu Kč je na českém trhu elektrických aut dost, ale milion za auto, to není „lidovka“.
Elektrická auta prémiových značek stojí klidně miliony Kč
Levné elektromobily na českém trhu ale jsou. Minimálně v konfrontaci s těmi, co stojí zmíněný milion. A víc. Dnes už si můžete pořídit elektrické auto za relativně přijatelnou cenu. Slovo „relativně“ je důležité. Protože když přeskočím elektrické Mini, MG4 electric a podobná auta, která stojí přes sedm set tisíc, stále si myslím, že je to dost. I šest set tisíc Kč a víc za Renault 5 a Citroen C3 mi přijde hodně. Teprve když se přes Hyundai dostanu ke značce Dongfeng, můžu mluvit o těch levnějších vozech na našem trhu. Pokud je ale člověk plátce DPH.
Zachytl jsem nějakou propagaci, že Dongfeng stojí pod půl milionu. Ano, je to tak. Vyjde na 486 776,86 Kč. To je ale cena bez DPH, s daní už to je 589 000 Kč. Takže jsme zpátky dost nad půl milionem. Nejlevnějším elektrickým autem na českém trhu tak podle mých informací je Dacia Spring. Vyjde na 419 900 Kč. Když to vezmu ještě jednou a podrobněji, tak Mini Cooper pořídíte za 795 600 Kč. Ano, je to pořád Mini, takže nečekejte, že do kufru naložíte čtyři kufry a psa. Ale pokud hledáte stylové městské auto, které vás odliší od davu, je tohle přesně ono.
Navíc má dojezd kolem 230 km, což na městské ježdění bohatě stačí. Já si pamatuji, jak mě auto kdesi v Praze nechalo na holičkách, najednou přestalo jet. Já bych za něj sedm set a víc nedal. Ani za MG4 Electric s cenovkou 779 900 Kč. Ne proto, že za poslední půl rok zdražilo asi o padesát tisíc. Ale proto, že je to čínské auto a hraje si na tradiční britský automobil. To mi vadí. A samozřejmě ta cena. Mám rád Peugeot 208. Líbí se mi. Myslím teď s benzínový tříválcem, v modré nebo žluté barvě. Co se mi na Peugeotu 208 líbí dál, je, že i v elektrické verzi vypadá pořád jako klasické auto, ne nějaký pseudofuturistický paskvil. Ale elektrický stojí 725 000 Kč v základní výbavě.
Jak málo musí stát levný elektromobil? Co třeba čtvrt milionu
Top verze GT o výkonu 115 kW vyjde na 855 000 Kč. To je hodně. Jakkoli tohle auto působí dospěle. Navíc vypadá skvěle. Dalším v pořadí je Renault 5, který pořídíte za 675 000 Kč. Tohle auto je návratem legendy, ale v moderním kabátě. Nebudu tady skuhrat ve stylu „kdyby to mělo pod kapotou třeba přeplňovaný benzinový dvoulitr“ a řeknu, že vzhled dobrý, ale cena pořád vysoká. Takto se dostanu postupně zase k Dacii Spring. Je nejlevnější, ale za mě pořád není dost levná. Chci elektromobil za 250 000 Kč. Zní to jako nesmysl, ale v Polsku se toto stalo realitou.
Model T03, kerý pochází z dílny čínské automobilky Leapmotor a koncernu Stellantis, se díky štědrým dotacím a chytré cenové politice stal jedním z nejdostupnějších elektromobilů na evropském trhu. Tento malý městský vůz nabízí nejen nízkou cenu, ale i solidní výbavu a parametry, jež byste od auta v této cenové kategorii možná ani nečekali. Jedná se o kompaktní městský elektromobil, který byl navržen s ohledem na potřeby moderního městského života. Jeho délka činí 3,62 metru, šířka 1,65 metru a výška 1,58 metru. Díky těmto rozměrům je ideální pro manévrování v úzkých uličkách a parkování na přeplněných městských parkovištích.
Auto se montuje v Evropě a nabízí za nízkou cenu docela dost
Zavazadlový prostor? Ten nabízí kapacitu 210 litrů. To sice není mnoho, ale pro běžné nákupy nebo převoz menších věcí to bohatě stačí. Pod kapotou se ukrývá elektromotor o výkonu 70 kW a točivém momentu 158 Nm. To je pro městský provoz naprosto dostačující. Leapmotor T03 je vybaven baterií o kapacitě 37,3 kWh, která podle normy WLTP umožňuje dojezd až 265 kilometrů. V reálných podmínkách se však můžete spolehnout spíše na 200 kilometrů, což je stále více než dost pro každodenní dojíždění. A co nabíjení? Tady Leapmotor T03 asi boduje.
Díky podpoře rychlonabíjení můžete baterii nabít z 30 na 80 % za pouhých 36 minut. Pokud máte doma klasickou nabíječku, počítejte s dobou nabíjení kolem 3,5 hodiny. To znamená, že pokud si auto zapojíte přes noc, ráno máte plně nabito a můžete vyrazit. Interiér Leapmotoru T03 je jednoduchý, ale funkční. Najdete tu 10,1palcový dotykový displej, který slouží jako ovládací centrum pro většinu funkcí vozu, a 8palcový digitální přístrojový štít.
Za méně než 250 000 Kč je člověk asi schopen kompromisu
Nechybí ani moderní technologie, jako je adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruhu nebo varování před kolizí. A co je na tom nejlepší? Všechny tyto prvky jsou součástí standardní výbavy, takže za ně nemusíte připlácet. A teď k tomu, co vás zajímá nejvíc, k ceně. Základní cena Leapmotoru T03 na domácím polském trhu: Domácím, protože se auto montuje v Polsku. Takže cena po přepočtu asi 510 000 Kč.
To je pořád méně, než co jsem řešil pár odstavců nazpět, mimo Spring a Dongfeng. Ale díky štědrým státním dotacím a dalším bonusům se lze dostat v přepočtu na 270 000 Kč. Mínus příspěvek „šrotovné“ a je tady výsledná cena 242 150 Kč. To je podle mě už levný elektromobil. Pokud je člověk polským občanem a splní potřebné podmínky, auto může být jeho. U nás nic takového není. Jen Dacia Spring.