Koupit za socialismu v ČSSR auto ze západu šlo a bylo to docela jednoduché. Stačilo mít hodně, ale vážně hodně peněz.
Mám ten pohled před očima. Jsou to už dlouhé dekády, byl jsem malý kluk s rodiči pod stanem a do kempu vedle přijel člověk s Fordem Sierra. Vidím ho doteď. Ford Sierra, auto z „kapitalistického“ západu, v osmdesátých letech? Ano, jistě. Pokud si pamatujete tu dobu, tak víte. Jestliže ji znáte pouze z dějepisu a myslíte si, že se v ČSSR nedalo koupit nic mimo východní blok, mýlíte se. Kdo chtěl v socialistickém Československu něco exotického na čtyřech kolech, musel zamířit do Tuzexu. A právě osmdesátá léta byla na tuzexová auta mimořádně bohatá.
Na vozy značky Škoda byly pořadníky a čekalo se dlouho
Mimo tuzemské pořadníky na škodovky jste si v Tuzexu mohli vybrat z několika západních značek a rovnou s autem odjet. Tedy pokud jste měli dostatek bonů, samozřejmě. Bon? Ale jistě, peněžní poukázka, podle oficiálního kurzu za 2 Kč, u překupníka, takzvaného veksláka, za 4 až 6 Kč. Mladší ročníky, namísto čtení knížek se podívejte na film Bony a klid. Jaké nejzajímavější kousky jste mohli v osmdesátkách v Tuzexu vidět? Mezi nejprodávanější tuzexová auta patřil bezesporu Fiat Uno.
Tento malý hatchback, který na trh vstupoval jako náhrada za Fiat 127, se k nám dostal už v roce 1984, pouhý rok po světové premiéře. A nebyl to žádný propadák – podle dobových statistik se do listopadu 1989 prodalo neuvěřitelných 4 500 kusů! Zpočátku byl Fiat Uno vybaven čtyřválcem o objemu 0,9 litru s výkonem 33 kW. Později přibyl nový benzinový litr s bezkontaktním elektronickým zapalováním, stále s výkonem 33 kW, a také atmosférická vznětová třináctistovka se stejným výkonem.
V roce 1989 pak následoval vylepšený litrový motor s výkonem 37 kW. Uno bylo dostupné jak v třídveřové, tak v praktičtější pětidveřové verzi. Tady doporučím jako studijní materiál druhý díl známé Troškovy trilogie. Na vrcholu nabídky bylo asi Volvo 244 GL. Všechny kusy dovezené do Československa měly klimatizaci! V době, kdy většina lidí jezdila ve škodovkách s otevřenými okénky, to byl luxus, který si mohli dovolit jen ti nejbohatší. My se potili ve Škodě 1000 MB. Skutečným milníkem byl Peugeot 309, jenž se do Československa dostal v roce 1987.
Tuzex: Italské, francouzské či německé vozy, ale i Ford Mustang
Šlo o první osobní automobil se vznětovým motorem. A myslím, že i první model této francouzské značky nabízený v Československu. Prvních 350 kusů dorazilo do Tuzexu právě v roce 1987. Pod kapotou pracoval vznětový čtyřválec o objemu 1,9 litru s výkonem 47 kW, který byl spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. V Tuzexu nakupovali ti bohatší, jakkoli výraz „bohatství“ byl v zásadě v komunistickém státě zakázán. Ohledně Tuzexu a v něm prodávaných aut mám řadu vzpomínek, historek a faktů, jež jsem přetvořil do zábavného kvízu. Tak co, dá někdo deset z deseti?
1) Tuzex byl, s motivací prodávat zboží za cizí měny, v ČSSR založen v roce:
a) 1936,
b) 1948,
c) 1957.
2) Co znamenal výraz Tuzex?
a) Tuzemský Závod Xaverov,
b) Tradiční Závody EX,
c) Tuzemský export.
3) Nakupovat auta v Tuzexu nešlo ve 102 pobočkách po celé zemi, ale jen ve třech vybraných. Byly to:
a) Praha, České Budějovice, Trenčín;
b) Praha, Bratislava, Košice;
c) Jihlava, Brno, Trnava.
4) Jedním ze zákazníků Tuzexu byl i zpěvák:
a) Karel Gott,
b) Jan Nepomuk Maýr,
c) Jan Bendig.
5) Naftový Peugeot 309 stál v Tuzexu v přepočtu:
a) 180 000 Kčs,
b) 280 000 Kčs,
c) 380 000 Kčs.
6) Fiat Uno, „klenot“ československého Tuzexu, se objevil jako vůz, který srazí faráře, ve filmu:
a) Slunce, seno, jahody;
b) Slunce, seno a pár facek;
c) Slunce, seno, erotika.
7) V Tuzexu se prodávala Toyota:
a) Supra,
b) Auris,
c) Corolla.
8) Tuzexem prošel i legendární Opel Kadett. Ovšem i jeho licenční sourozenec, kterým bylo:
a) Daewoo Racer,
b) Hyundai Speedster,
c) Subaru Funster.
V Tuzexu nebyly pořadníky, co bylo skladem, dalo se koupit
9) V Tuzexu se prodávaly i vozy značky Renault:
a) model Twingo stál tehdy 30 000 bonů,
b) model Laguna vyšel na 120 000 bonů,
c) model 9 TL stál 28 400 bonů.
10) Auto jaké značky, v těch dobách u nás skutečně ojedinělé, si koupil Karel Gott:
a) Trabant,
b) BMW,
c) Ferrari.
Správné odpovědi:
1) c, 2) b, 3) b, 4) a, 5) b, 6) b, 7) c, 8) a, 9) c, 10) b