Vlevo, nebo vpravo? Tuto situaci na silnici ani zkušení řidiči nezvládají, blinkr dávají špatně. Končí to nehodou

Neexistuje asi jednodušší napojení dvou komunikací, přesto řidiči dělají chyby. Je tady možnost 50 na 50 a chybovost je přes 70 %.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Přednost zprava. Jednoduché pravidlo, které by měl znát každý řidič, a přesto se na silnicích setkáváme s tím, že ho většina motoristů ignoruje nebo špatně chápe. Křižovatky bez dopravního značení jsou toho jasným důkazem. Stačí se podívat na výsledky mého průzkumu mezi čtenáři. Celých 72 % řidičů by na jedné konkrétní křižovatce udělalo chybu. A to není zanedbatelné číslo, to je alarmující realita, která může vést k nehodám.

Jednoduchá situace, dvě silnice, ovšem řešení je asi těžké

Začnu tím, co říká zákon. Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, jasně stanovuje, že pokud není přednost v jízdě určena dopravními značkami, platí pravidlo pravé ruky. Jednoduché, že? Jenže v praxi to tak jednoduché není. Proč? Protože tvar křižovatky často mate. Řidiči si myslí, že když jedou „rovně“, mají automaticky přednost. Ale rovně neznamená přednost. To je základní pravidlo, které si musíme všichni zapamatovat. A právě na křižovatkách ve tvaru písmene Y nebo T se tohle pravidlo nejčastěji porušuje.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Podívejme se na konkrétní příklad. Křižovatka ve tvaru písmene Y, kterou jsme ukázali našim čtenářům v průzkumu. Sedm z deseti respondentů odpovědělo špatně na otázku, kdo má přednost. Proč? Protože jedno z ramen křižovatky vypadá jako hlavní silnice, i když ve skutečnosti není. Řidiči jedoucí po tomto rameni si myslí, že mají přednost, protože jedou „rovně“. Ale to je omyl. Pokud na křižovatce nejsou dopravní značky, platí přednost zprava. A to znamená, že vozidlo přijíždějící zprava má přednost, bez ohledu na to, jak křižovatka vypadá.

Dvojice řidičů projela křižovatku na červenou přímo před očima policistů. Jejich reakci nikdo nechápe

Teď si představte situaci: modré auto jede po „hlavní“ silnici, žluté auto přijíždí zprava. Co udělá většina řidičů? Myslí si, že modré auto má přednost, protože jede rovně. Ale ve skutečnosti je to naopak. Modré auto musí dát přednost žlutému, protože křižovatka není označená dopravními značkami. A tady vzniká problém. Řidiči si neuvědomují, že tvar křižovatky nemá na pravidlo pravé ruky žádný vliv. Jak říkám jako expert na bezpečnou jízdu, nezáleží na tom, jaký úhel mezi sebou jednotlivá ramena komunikací drží. Tohle pravidlo platí univerzálně.

Důležité je, co o přednosti říká zákon, ne co si myslí řidič

Nezáleží na tom, jestli je křižovatka ve tvaru písmene T, Y nebo X. Stačí si zapamatovat, že přednost má vždy vozidlo přijíždějící zprava. Nenechte se zmást tvarem křižovatky nebo tím, že jedete „rovně“. Rovně neznamená přednost. A pokud si nejste jistí, raději zpomalte a dejte přednost. Protože na silnici nejde jen o to, kdo má pravdu, ale hlavně o to, aby všichni dojeli bezpečně. Pozor ale, řidič si nesmí plést pojmy s dojmy. Ne všechna spojení komunikací jsou křižovatkou! Je tady jeden problém. Stačí jedna přerušovaná čára a je to jinak.

iZdroj fotografie: Wikitarisch / Creative Commons / CC-BY-SA

Pak se tady naskýtá otázka, zda při průjezdu takové situace blikat pravým, nebo levým blinkrem. Co si myslíte vy? Pokud jsem doteď mluvil o křižovatce, kde by logika říkala, že odbočuji vlevo, blikám doleva, tak tady už je to jinak. Nejprve o tom, co o blikání říká zákon. Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, definuje situace, kdy je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy. Je to například při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. Při přejíždění z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu.

Odbočit a nepoužít blinkr je nelegální, a hlavně nebezpečné

Při objíždění stojícího vozidla, překážky nebo chodce. Při předjíždění vozidla a při zařazování zpět před vozidlo po jeho předjetí. Co nás zajímá teď a tady, tak při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci. Při zajíždění k okraji pozemní komunikace nebo k chodníku za účelem zastavení nebo stání. Při vyjíždění od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku. Při vyjíždění z kruhového objezdu.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Při změně směru jízdy a vybočování z něho. Zákon také řeší způsob blikání. V § 30 říká, že znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu. Aktivované blinkry řidič ponechá, pokud vozidlo nezaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí.

Jak to tedy vidím já? Pokud jsem na křižovatce, která je ve tvaru písmeny Y, blikám tam, kam odbočuji. V případě uvedeném na obrázku bych blikal doprava. Ovšem pokud je tvar napojení komunikací podobný, ale mezi pruhy je přerušovaná čára, nejde o křižovatku. Jde o připojovací pruh. A tam blikám doleva. Pokud máte na věc jiný názor, budu moc rád za vaše komentáře pod článkem.

Jak byste blikali vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články